Hej! Jag har nyligen fått grunden till en utbyggnad isolerad men magkänslan är inte riktigt bra. Är tacksam om någon med mer grunderfarenhet kan kommentera detta innan arbetet fortsätter.

Förutsättningar: Utbyggnad på 19 m2 platta, pålad i framkant och i bakkant ska den dubbas in i befintlig grund. Det ligger 5 cm cellplast i botten, därefter 40 cm kantelement. Totalt ska det vara 30 cellplast + 15 betong (dubbelarmerad).

Nästan all tyngd från utbyggnadens tak hamnar i framkant över raden där pålarna står. På sidorna blir det väggar varav fönster på ena sidan, inga stora laster. Bakkanten fästs i husets vägg så den bakre taklasten hamnar främst på befintliga husets vägg/grund/pålar.

Jag bifogar en bild på isoleringen som jag kladdat lite på. Mina huvudfunderingar är:
1) Det är bara 12 m2 (av 19) som har 30 cm isolering. Från alla ytterkanter är det ca 45-50 cm till full isolering. Jag förstår att det ska vara en ordentlig kantbalk i framkant pga pålar och laster, men behövs det så mycket betong på sidorna där inga större laster ligger? Det känns som onödigt extra last och sämre isolering.

2) Längst in mot huset kommer ingen extra vägg, så där blir det golvyta hela vägen. Jag är okunnig kring dubbningen. Hur tätt måste den sitta och hur djupt? Jag förstår att det krävs extra betong för dubbningen men vet inte hur mycket. Just nu ligger det endast 5 cm isolering ca 20 cm närmast huset. Totalt blir det ca 1 m2 av golvytan som är isolerad med 5 cm och har 40 cm betong. Rimligt? Känns som ett slukhål för värmen. Jag trodde man kunde isolera 20-25 cm längst in och ha 20-25 cm betong för dubbning/kantförstyvning.

3) Hur gör jag med golvvärmen? Som det är nu kan jag bara lägga slang på 12 m2 och det skulle bli ca 15 m2 om jag la den enligt golvvärmeanvisningarna. Känns tråkigt att första slangen kommer nästan 50 cm in i rummet och ca 20-25 cm från alla ytterväggar.

I mitt huvud trodde jag att det skulle bli mer som på min bifogade skiss. Är mycket tacksam om någon kunnig har kommentarer på detta. Ser isoleringen ut som det brukar/borde för denna typ av platta eller ska jag försöka få till en förändring?

• Grundisolering för utbyggnad med olika tjocklek och markerade mått, frågor om dess lämplighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av grundisolering för utbyggnad med noteringar för kantbalk, kantförstyvning och isoleringslager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vill bara börja med att jag inte har någon erfarenhet i detta utan bara lite utbildning i det.

Som du säger så är det inte isolerat något vidare ut på L-elementen men jag tror att detta är ett relativt vanligt sätt att göra på, lägger en länk nedan där det finns information och illustrerat olika sätt man kan isolera på. Dock tycker jag som du skriver att det verkar konstigt att dem inte isolerat hela vägen mot huset

Vad jag skulle råda dig att göra är helt enkelt att höra med dem som gör jobbet och kolla om dem skulle kunna lägga i mer isolering ut på L-elementen och in mot huset.

Golvvärme ska gå att lägga hela vägen ändå, lägger en länk nedan där det finns information och illustrerat hur det ser ut.

https://tjallden.se/produkter/platta-pa-mark-villa/

https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Foerlaeggningssystem/Ingjutning

Redigerat:
lars magnus lars magnus skrev:
Vill bara börja med att jag inte har någon erfarenhet i detta utan bara lite utbildning i det.

Som du säger så är det inte isolerat något vidare ut på L-elementen men jag tror att detta är ett relativt vanligt sätt att göra på, lägger en länk nedan där det finns information och illustrerat olika sätt man kan isolera på. Dock tycker jag som du skriver att det verkar konstigt att dem inte isolerat hela vägen mot huset

Vad jag skulle råda dig att göra är helt enkelt att höra med dem som gör jobbet och kolla om dem skulle kunna lägga i mer isolering ut på L-elementen och in mot huset.

Golvvärme ska gå att lägga hela vägen ändå, lägger en länk nedan där det finns information och illustrerat hur det ser ut.

[länk]

[länk]
Tack för svar. Jag håller med om att kantbalkarna en en normalvariant men de känns inte anpassade till projektet. Eftersom det blir liten tyngd på sidorna borde det räcka med mindre betong.

Som du också skriver är det området mot huset som känns mest fel. Är det nån som vet hur dubbning går till. Räcker det att dubba längst upp (översta 15 cm) eller behöver man en djup betongbalk för att kunna dubba längst ner också?

Angående vattnet så har jag också sett de bilderna. Rörhållarna från mitt fabrikat har dock inga hål för infästning mot kantisoleringen. Känner mig inte så bekväm med att låta slangen hänga fritt inför gjutningen.

Mitt sammantagna problem är nog att jag inte vet om jag ska/kan kräva att något görs om. Det behöver inte bli perfekt men vill inte lägga betong på något som är direkt felaktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.