6 133 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Sula/kantbalk utan platta till växthus
Hej!
Är ifärd med att bygga ett växthus i trä som i första hand är tänkt för vår/sommar/höst. Härdat glas i sidor samt kanalplast eller glas i tak. Norra kortsidan är tänkt att den ska vara helt murad till nock och här ska även en vedugn/pizzaugn muras in.
Det ska inte vara uppvärmd i golv (känns inte meningsfullt om jag använder glas).
Hursohelst. Min plan är att med kantelement eller u-element gjuta en sula samt göra en förstärkt platta bara där själva murade stenugnen ska vara. Resten av golvet ska vara marksten eller marktegel.
Jag ser bara beskrivningar att gjuta platta till grund om man använder L-element. Det blir onödigt mycket betong för mig (grunden kommer bli ca 24 kvm). Samtidigt skulle jag ändå vilja skydda mot tjälskjutning utan att behöva gräva ner 2 meter.
Kan man sätta L-element eller helt enkelt bara göra grundarbetet säg 1 meter ned, lägga markisolering och sedan ppå det sätta U-block av leca eller göra en sulform och gjuta. Lägga duk på isoleringen och sedan fylla upp? Då sparar jag några kubik betong.
Jag blir dock osäker på om det är ett ok förfarande eftersom jag inte hittar att det är någon gängse metod.
Eller ska man kosta på sig några extra kubik med betong och ändå gjuta en hel platta?
Är ifärd med att bygga ett växthus i trä som i första hand är tänkt för vår/sommar/höst. Härdat glas i sidor samt kanalplast eller glas i tak. Norra kortsidan är tänkt att den ska vara helt murad till nock och här ska även en vedugn/pizzaugn muras in.
Det ska inte vara uppvärmd i golv (känns inte meningsfullt om jag använder glas).
Hursohelst. Min plan är att med kantelement eller u-element gjuta en sula samt göra en förstärkt platta bara där själva murade stenugnen ska vara. Resten av golvet ska vara marksten eller marktegel.
Jag ser bara beskrivningar att gjuta platta till grund om man använder L-element. Det blir onödigt mycket betong för mig (grunden kommer bli ca 24 kvm). Samtidigt skulle jag ändå vilja skydda mot tjälskjutning utan att behöva gräva ner 2 meter.
Kan man sätta L-element eller helt enkelt bara göra grundarbetet säg 1 meter ned, lägga markisolering och sedan ppå det sätta U-block av leca eller göra en sulform och gjuta. Lägga duk på isoleringen och sedan fylla upp? Då sparar jag några kubik betong.
Jag blir dock osäker på om det är ett ok förfarande eftersom jag inte hittar att det är någon gängse metod.
Eller ska man kosta på sig några extra kubik med betong och ändå gjuta en hel platta?
Gjut en sula, och mura sedan upp med lekablock och sedan mur på det.
Och gällande tjälrisken då? Om jag bara ska gjuta en sula utan isolering måste jag rejält djupt (bor i Östersunds).
Mvh
Mvh
Du kan lägga isolering ovan sulan mot lekablocken.
Känns instinktivt som att det vore rimligare att lägga isolering under sulan? Gräva ur, markisolera hela arean huset ska täcka samt kanske 0.5 meter utanför och sedan gjuta sula på isoleringen? Vad jag förstår så är bärigheten i markisoleringsplattor rätt bra?
Nä ovan sulan och ut min 0.5 m , när du har sula och inte platta på mark räcker inte bärigheten i isoleringen.
Produkter som diskuteras: "Markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
En pallkrage m jordkontakt brukar få mer maskar och microorganismer, därav bättre jord. Sen kan man i o f tillföra sånt när man använder kompostmaterial.B brandemannen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden