Hej!

Är ifärd med att bygga ett växthus i trä som i första hand är tänkt för vår/sommar/höst. Härdat glas i sidor samt kanalplast eller glas i tak. Norra kortsidan är tänkt att den ska vara helt murad till nock och här ska även en vedugn/pizzaugn muras in.

Det ska inte vara uppvärmd i golv (känns inte meningsfullt om jag använder glas).

Hursohelst. Min plan är att med kantelement eller u-element gjuta en sula samt göra en förstärkt platta bara där själva murade stenugnen ska vara. Resten av golvet ska vara marksten eller marktegel.

Jag ser bara beskrivningar att gjuta platta till grund om man använder L-element. Det blir onödigt mycket betong för mig (grunden kommer bli ca 24 kvm). Samtidigt skulle jag ändå vilja skydda mot tjälskjutning utan att behöva gräva ner 2 meter.

Kan man sätta L-element eller helt enkelt bara göra grundarbetet säg 1 meter ned, lägga markisolering och sedan ppå det sätta U-block av leca eller göra en sulform och gjuta. Lägga duk på isoleringen och sedan fylla upp? Då sparar jag några kubik betong.
Jag blir dock osäker på om det är ett ok förfarande eftersom jag inte hittar att det är någon gängse metod.

Eller ska man kosta på sig några extra kubik med betong och ändå gjuta en hel platta?
 
Gjut en sula, och mura sedan upp med lekablock och sedan mur på det.
 
Och gällande tjälrisken då? Om jag bara ska gjuta en sula utan isolering måste jag rejält djupt (bor i Östersunds).
Mvh
 
B brandemannen skrev:
Och gällande tjälrisken då? Om jag bara ska gjuta en sula utan isolering måste jag rejält djupt (bor i Östersunds).
Mvh
Armerar du sulan lär väl inget hända...

Den kanske lyfts/lutar en aning på vintern men ditt växthus skulle ju inte påverkas av det.

/ATW
 
Du kan lägga isolering ovan sulan mot lekablocken.
 
Känns instinktivt som att det vore rimligare att lägga isolering under sulan? Gräva ur, markisolera hela arean huset ska täcka samt kanske 0.5 meter utanför och sedan gjuta sula på isoleringen? Vad jag förstår så är bärigheten i markisoleringsplattor rätt bra?
 
Nä ovan sulan och ut min 0.5 m , när du har sula och inte platta på mark räcker inte bärigheten i isoleringen.
 
F Fixar_Krille skrev:
Nä ovan sulan och ut min 0.5 m , när du har sula och inte platta på mark räcker inte bärigheten i isoleringen.
Ok! Topp! Står Och väger om jag inte ska gjuta platta ändå när man lägger så mycket stålar ändå.
 
Fadai
Ett argument mot gjuten platta är väl om du vill öppna mot marken för växterna.
 
Fadai Fadai skrev:
Ett argument mot gjuten platta är väl om du vill öppna mot marken för växterna.
Jo men jag tror det blir krukor och pallkragar. Kommer mest ha ätgrönsaker och blommor. Mest ett ställe att sitta i och kunna förlänga "utesäsongen".
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Markskruv + sula sedan isolerar du 50 cm åt sidorna
 
B byggarätt skrev:
Markskruv + sula sedan isolerar du 50 cm åt sidorna
Nu hänger jag inte med på grundkonstruktionen...
 
B brandemannen skrev:
Nu hänger jag inte med på grundkonstruktionen...
Du sätter markskruv till tjälfritt armerar gjuter sulan och isolerar då kylan kommer uppifrån!
Gäller det att se till att inte leda ner den i backen!
50cm åt varje håll från sulan
 
Fadai
B brandemannen skrev:
Jo men jag tror det blir krukor och pallkragar. Kommer mest ha ätgrönsaker och blommor. Mest ett ställe att sitta i och kunna förlänga "utesäsongen".
En pallkrage m jordkontakt brukar få mer maskar och microorganismer, därav bättre jord. Sen kan man i o f tillföra sånt när man använder kompostmaterial.
 
  • Gilla
brandemannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.