Byggahus.se
Tjena,

Jag har en uppfart som satt sig och man behöver förmodligen bygga en stödmur i slänten. Har haft några byggare på plats och de håller med, en stödmur är en bra ide. Dock är nivåskillnaden rätt hög, ca 3m så
det blir en rejäl mur. Problemet jag har är att när jag kollade närmare på detta så
ligger i stort sätt hela slänten på grannens tomt. Tomtgränsen går ca 1.5m till höger om min uppfart.

Jag hade en grävare på plats och han sa att det är svårt att gräva så nära mitt hus utan att riskera att det rasar.

För att bygga en stödmur så behöver jag dessutom bygglov vilket kanske kan bli svårt när det är på tomtgränsen? Jag kommer dessutom behöva tillstånd från grannen att köra på hennes tom och dessutom gräva bort slänten.

Några förslag på hur man kan lösa detta lite enklare? :)

Förrådet är på en betongplatta och det verkar ha stått still när lösa plattor på uppfarten rört på sig.

Vad tror ni om att gjuta en stor platta över hela uppfarten? Kommer det hålla? Byggaren var lite tveksam och ville helst bygga en mur...
 
  • Bild på en uppfart bredvid en hög slänt med gräs och buskar, potentiell plats för en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Min första tanken blev påla med järnbalk. Har sett det användas vid större byggen och vid vatten. Huruvida det är lämpligt i ett villa område låter jag vara osagt då det är väldigt långt från min kunskap.

Järnbalkarna ser ut som u-järn och sätts ihop med varandra. ska se om jag hittar någon bild på nätet om du inte anar vad jag menar.

Edit skickar en länk:

https://www.svevia.se/dina-behov/grundlaggning/spont--och-balkuthyrning.html
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bygg en lägre stödmur med L-stöd, säg 1,5m hög. På så sätt får du ju en betydligt flackare lutning på den slänten som blir kvar bakom L stödet. Huruvida garaget rasar under byggnationen kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
Pucco
  • Laddar…
A
Tja ibland far tankarna iväg för fort. Inser att du förmodligen har bergmassor i slänten. Då blir det inte lätt att påla. du får nog kontakta företaget som gjorde markarbetet på din fastighet. Så att du får en bättre uppfattning om vad som finns i slänten.
 
H Hjalmarson1 skrev:
Bygg en lägre stödmur med L-stöd, säg 1,5m hög. På så sätt får du ju en betydligt flackare lutning på den slänten som blir kvar bakom L stödet. Huruvida garaget rasar under byggnationen kan jag inte uttala mig om.
Du menar i toppen av slänten? På min tomgräns? Byggaren sa att det inte kommer att hålla för massorna under rör på sig.
 
....men nog finns det bärigt underlag en bit ner? Annars är det ju bara en tidsfråga innan garaget flyttar till grannen. Man planerar inte sådana höjdskillnader med jord...
 
  • Gilla
peterlarsen
  • Laddar…
Hur nybyggt är detta? Jag är inne på om det finns garantier kvar eftersom markarbetet är felaktigt utfört. En geotekniker har definitivt inte varit konsulterad.

En billigare teknisk lösning än stödmur är/hade kanske varit geonät.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....men nog finns det bärigt underlag en bit ner? Annars är det ju bara en tidsfråga innan garaget flyttar till grannen. Man planerar inte sådana höjdskillnader med jord...
Det finns sprängsten i slänten kan man se men det verkar inte vara tillräckligt.
 
W witten skrev:
Hur nybyggt är detta? Jag är inne på om det finns garantier kvar eftersom markarbetet är felaktigt utfört. En geotekniker har definitivt inte varit konsulterad.

En billigare teknisk lösning än stödmur är/hade kanske varit geonät.
Jag flyttade in 2013 och då var det redan gjort. Tror det kan ha vart gjort runt 2010. Kollade i kontraktet vi skrev med säljaren och i upplysningarna har de skrivit att vissa sättningar funnits och att de lagt om plattorna på uppfarten 2012. Så tyvärr kan jag nog inte dra det som dolt fel :(
 
P permagnuso skrev:
Det finns sprängsten i slänten kan man se men det verkar inte vara tillräckligt.
Just det. Så nu är det dags att dra i handbromsen här. Det ligger alltså sprängsten under detta och ingen har ställt ett garage på en grund som kommer surfa ner till grannen.

Det betyder att du på sin höjd behöver schakta bort någon meter för att kommer ner till fast mark OCH göra en avsats där du kan ställa L-stöd eller motsvarande. Du behöver inte en stödmur för hela höjden.

Är det bara några plattor som satt sig räcker det antagligen med att gräva precis under och bredvid plattorna ner till fast mark och därefter fylla på med 0-32 och padda till lämplig höjd.

Hitta en grävgubbe som inte vill göra detta miniprojekt till årets kassa-ko så ska du se att detta löser sig. Eller hyr en minigrävare och karva lite själv.
 
Hår kommer lite fler bilder. Plattorna på uppfarten har flyttat sig lite. Förrådet står på
en platta och verkar stå still. Plattorna bakom förrådet har rört sig rätt mycket utan att man kör bil där.

I slänten kan man se vad jag tror är sprängsten och det ser lite löst ut.

Väggen på kartporten står på en liten betongklack och den har rört sig i sidled med plattorna.

Om en liten stödmur räcker hade det vart fint :)

Försäkringsbolaget skulle skicka ut en besiktningsman också som ska kolla. Får
se vad han säger.
 
  • Förskjutna betongplattor på en uppfart med gräs mellan, en bil parkerad till höger och en del av ett förråd synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förskjutna plattor på en uppfart nära ett förråd, med synligt gräs och löv längs kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förrådets platta och flyttade stenplattor på en uppfart, med sprickor och ojämnheter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förskjutna plattor på en uppfart bredvid ett vitt hus med växtlighet längs sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förskjutna plattor på en uppfart med en metallpapperskorg, trästycken och översiktsbild av marken och vegetationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprängsten och jord i en slänt bland övervuxen vegetation, som ser löst och orört ut, utan synliga konstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprängsten och vegetation i en slänt, indikation på markrörelser nära en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfart med förskjutna betongplattor, en stentrappa och en lite bil syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P permagnuso skrev:
Jag flyttade in 2013 och då var det redan gjort. Tror det kan ha vart gjort runt 2010. Kollade i kontraktet vi skrev med säljaren och i upplysningarna har de skrivit att vissa sättningar funnits och att de lagt om plattorna på uppfarten 2012. Så tyvärr kan jag nog inte dra det som dolt fel :(
Dolt fel har jag inte sagt, jag skrev garanti och menade den 10-åriga garantin enligt ABT om det är byggt i en sån entreprenad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
Spånar vilt nu!

Det kan inte vara så regnvatten från vägen och din övre tomt skyfflar ner översta jordlagret mot grannen. Finns det möjlighet till att dränera för att leda vattnet förbi din garage infart.

Noterar att du har öppet berg från gräsmattan och mot infarten. Förmodligen en hel del vatten som trycker mot slänten.

Edit:

Noterade storleken på stenarna i botten på slänten. Dom ser rätt små ut och förhoppningsvis är det yttre lagret.

För väldigt längesedan fyllde min far ut en sluttande tomt. Stenarna i botten var av storleken 1,5 kubik. Rejäla saker med andra ord. Sen fylldes det på efter hand. Tog ett par år då det behöver sätta sig. Nivåskillnaden var uppskattat fem meter.

Med tanke på din nivåskillnad så tror jag inte dom små stenarna håller emot trycket. Hoppas för din skull att det finns större bumlingar i botten.
 
Redigerat:
Japp, hoppas också på att det är
större under :)

Du har helt rätt att det nog kommer en del vatten från övre delen.

Kan ju vara så att
man behöver låte det sätta sig lite. Så kanske vara ska lägga om toppskiktet och ge det ett par år. Så får man kanske göra om det några gånger.

Får se vad försäkringsbolaget säger när de är här och besiktigar.
 
Sättningarna vid trappan beror nog på att det är för dåligt grundarbete, vilket är vanligt när man bygger på sprängsten som ligger på hälleberget, sanden mellan sprängstenen rinner helt enkelt bort med åren. En mur av L-stöd kan kanske, kanske ha viss effekt, men annars är det nog att lägga om regelbundet eller bygga med något som inte är så känsligt för att sanden dräneras bort. Hela vår gata får regelbundet potthål pga den här effekten, men det går inte att göra någon permanent åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.