Kosta på lite mer värme i källaren i så fall så drivs fukten utåt, om det inte är rent vatten som tycks in. Men det är ytterst sällan förkommande. Sätt in en luft/luft värmepump som värmer källaren och trycker ut fukten.Lundborg91 skrev:
Jodå de kommer att bli mer värme. Men källaren är ett senare projekt. Ska dränera sen göra ett utbygge. Sen kan jag lägga fokus på källaren. Har bara putsat upp i tvättstugan där de hade släppt. Och de har blivit poröst igen.GoC skrev:
Så vi får se om några år
Varför och vad menar du med att dränera ?Lundborg91 skrev:
För mig är det en förkastlig åtgärd om man inte ämnar att göra om källaren till bostad.
Eventuellt kan man gräva upp och kleta på lite ny asfalt.
Som jag skrev tidigare, dräneringsrören går inte sönder eller blir utslitna. Däremot har det blivit som en paria som asbest som verkar vara jättefarligt. Har du dräneringsrören av tegel så gräv inte bort dom, bättre går inte att få om dom inte var av undermålig kvalitet. Filma dom istället och låt dom ligga kvar om dom är hela.
För att förklara mer.
Gamla tegelrör som är förlagd i i ”gammaldags” dräneringsgrus som suger upp vatten kapillärt och även in genom materialet i tegelrören. Moderna plaströr ligger förlagda i ensartad makadam, dom kommer aldrig leda något vatten men finns där utifall det skulle komma ned en enorm mängd ytvatten.
Så en ny dränering är betydligt sämre än den gamla om inte rören är raserade på grund av dålig kvalitet. Dränera du om ett gammalt hus så är det enda som är bättre eventuell yttre isolering av källarväggen. Felt namn enligt mig, det handlar mer om att fixa nytt fuktskydd på utsidan av källarväggen och grundsulan.
Redigerat:
Det känns mer som på era svar att dränering är mera nödvändigt om man vill ha en schysst invändig vägg. Detta är "pannrummet" och behöver inte vara top notch vad jag känner just nu.
Höja tempen i källaren, sätta in en avfuktare ? Vad göra?
Höja tempen i källaren, sätta in en avfuktare ? Vad göra?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
GoC skrev:
Varför och vad menar du med att dränera ?
För mig är det en förkastlig åtgärd om man inte ämnar att göra om källaren till bostad.
Som jag skrev tidigare, dräneringsrören går inte sönder eller blir utslitna. Däremot har det blivit som en paria som asbest som verkar vara jättefarligt. Har du dräneringsrören av tegel så gräv inte bort dom, bättre går inte att få om dom inte var av undermålig kvalitet. Filma dom istället och låt dom ligga kvar om dom är hela.
Ja jag vill isolera källaren och ska de ändå grävas så är de lika bra känner jag. Och ska jag bygga ut. Så vill jag isolera före.GoC skrev:
Varför och vad menar du med att dränera ?
Isolera ja det kan vara bra, men spara dom gamla tegelrören om dom är intakta.Lundborg91 skrev:
Jag håller kvar på mina gamla från 1946
Dräneringsrören är framförallt för att dränera bort eventuellt grundvatten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden