Hej!
Tidigare i år upptäckte jag att något djur hade grävt ett hål där grunden möter gräsmattan. Hålet är hyfsat stort, ungefär som en knytnäve. Tyvärr blev hålet inte fyllt och nu säger en bekant att det är dumt att göra det för risken finns att man begraver vad det nu är som sannolikt bor därinne. Är det sant?

Har ett liknande problem på en annan plats med vad jag tror är ett sorkhål.

Det är lite knepigt att veta hur man ska hantera det här när man inte vet vad det är som bor därinne, också...

Av lätt insedda skäl (möjligheten av att skadedjur tar sig in) måste det här fixas. Någon som kan föreslå hur?

Tackar på förhand!

Pröva att lägga lite lättflyttade småstenar som mer el mindre täpper till hålet. Är det smågnagare så brukar de öppna upp hål igen, om de kan, och det är en aktivt använd öppning. Vänta några dagar och se vad som händer. Om inget händer så kan du fylla igen ordentligare.

Knytnävsstora hål brukar vara smågnagare, som inte går i idé.
Det enda djur i den storleken som möjligtvis, men ytterst tveksamt, skulle kunna ha krupit in där och somnat för säsongen är väl igelkotten?

Hej och tack för svaret! Igelkott: Kanske, finns ju här som överallt annars. Kanin?

S
Av din beskrivning att döma så är det troligen en råtta som gräver sig in. Alternativt sork, men knytnävsstort pekar på råtta. Möss gör inte så stora hål även om de också har en någorlunda grävkapacitet. Fyll hålet med grus och se till så att djuret som vill in inte har skydd av buskar och annat.

Om du begraver ett djur kommer det med lätthet att komma ut levande. Om så inte är fallet får du fylla på lite mer material när det förmultnat.

Hej och tack för svaren. Ska klura lite och se om jag kan använda dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.