2 188 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Råspont eller formplyfa till gjutform?
Vi skall bygga en stödmur på längs berggrunden som högst blir ca 140 cm och sedan följer berget ca 8 meter där den som lägst blir ca 20 cm. Vilket är då enklast att få till en gjutform till denna stödmur med varierande höjd? Är det stående råspont eller formplyfa? Antar att konstruktionen utanpå med spikreglar och bindreglar är densamma oavsett man kör med råspont eller formplyfa?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Spelar nog ingen större roll i svårighet men formplyfa är väl lite onödigt seriöst för en engångsform. Brädgjuten betong är ju snudd på vackert (och dessutom "inne") så givetvis tycker jag du ska göra det bara därför.
Enda gången jag har fått se folk göra det spikade dom plankorna på en byggskiva (plyfa eller osb) som dom sedan stöttade "som vanligt".
Enda gången jag har fått se folk göra det spikade dom plankorna på en byggskiva (plyfa eller osb) som dom sedan stöttade "som vanligt".
Stort tack, @Vante och @Rickard.ag för inspel! Jag har aldrig tidigare byggt med råspont, så det blir en ny erfarenhet. Vad är arbetsgången när man skall bygga en form med råspont? Lägger man först spikreglar mot berggrunden, och sedan reser bindreglar och fler spikreglar och slutligen spikar fast råspont, eller?
Klicka här för att svara