Hej.

Jag har en liten jordkällare under huset som funkar finfint men har fått lite stenar runt om den som sjunkit då det ju bildas en grop utanför jordkällaren där regnvatten samlas. Har nog tidigare funnits en dränering med stålrör men nu är det dags att gräva en ny. Tänkte ta mig ner genom grus och sand tills jag hamnar i ren lerjord (som det är här) och sedan därifrån leda dräneringsrör i ett fall som kommer ut i grusgången i backen upp till huset. Låter det som en bra plan eller har ni en bättre idé Jag är tacksam för all kunnig input.

• Jordkällare med insjunkna stenar och grävutrustning på en gård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en trädgård med en grop och stenar för att förbereda för dränering vid en jordkällare.
    Skapa konto
  • Jordkällaren med synliga stenar som sjunkit och ojämn mark samt planering för ny dränering.
    Skapa konto
I brist på svar så jobbar jag på. Min tanke nu är att lägga en markduk på det här fallet och att dräneringsröret ska ligga under avloppsröret och gå ut i gången via en sluttande linje. På markdyken täcker jag med makadam 8/16 till rörets mynningshöjd, sen jorden jag grävt upp upp för att avsluta med makadam eller annan sten på ytan. Låter det rimligt?

K Karlslund skrev:
Hej.

Jag har en liten jordkällare under huset som funkar finfint men har fått lite stenar runt om den som sjunkit då det ju bildas en grop utanför jordkällaren där regnvatten samlas. Har nog tidigare funnits en dränering med stålrör men nu är det dags att gräva en ny. Tänkte ta mig ner genom grus och sand tills jag hamnar i ren lerjord (som det är här) och sedan därifrån leda dräneringsrör i ett fall som kommer ut i grusgången i backen upp till huset. Låter det som en bra plan eller har ni en bättre idé Jag är tacksam för all kunnig input.

• Uppgrävd yta för dränering med verktyg och en hög makadam nära en stenmur och träkonstruktion.
    Skapa konto
  • Grävd yta med synligt avloppsrör och dräneringsrör, omgivet av kärl med makadam och jord.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.