Bor i en stad där majoriteten av alla hus vi tittar på (storlek+antal rum är viktiga kriterier) har källare eller suterräng-utformning och 100% av dessa har mikrobiell lukt av olika anledningar. Vanliga sådana är gammal /bristfällig dränering runt huset, bytt fönster och/eller värmesystem så ventilationen fungerar inte som det ska, trähus från 70-talet där syllar etc blivit "cuprinolade" osv.

Min fråga är, om har ork och pengar nog, går det att "laga" ett sådant här problem till nära 100%, så man blir av med all lukt? Jag har inte själv kompetens nog att fixa allt, utan tänker i sådana fall köpa hjälp av relevanta bolag. Har någon av er i denna erfarna samling lyckats med att laga ett "sjukt" hus ordentligt?

Exempel:
Etagevilla från tidigt -70-tal, med trästomme, gjutna valv och murad källare, grunden är källare/betongplatta, uppvärmt med bergvärme och självdrag (som inte fungerar bra pga nya isolerglasfönster).

Besiktningsman nämner följande:

Äldre uppreglade golvkonstruktioner tagits bort och ersatts med platonmatta, cellplast, spånplatta och övergolv (enl fastighetsägaren). Golven är ojämna/lutar, bitvis kraftigare. Mikrobiell lukt upplevdes vid golv/väggvinklar. Orsaken till lukten är oklar men kan bero på att betongplattan fortfarande avger lukt från tidigare och borttagen uppfuktad golvkonstruktion. Betongplattan kan även vara sämre städad med risk att träspånor blivit uppfuktade på grund av naturlig fukt från betongplattan.

Källarens och nedre etagets utvändiga fuktskydd är det ursprungliga bedöms det vara ålderstiget och systemet kan ha nedsatt funktion. Detta kan leda till fuktskador invändigt i källaren och nedre etage. Det förekommer lokala puts- och färgsläpp invändigt på källarväggar vilket indikerar att källarens utvändiga fuktskydd ej längre fungerar
tillfredsställande. Det förekommer sättsprickor i murade ytter och innerväggar. Betonggolv har färgsläpp.
###

Baserat på ovan; ny dränering runt huset, ta bort golv ned till betongplattan där man städar och gör om och gör rätt. Vad mer? Är det värt att försöka fynda ett sådant här hus?

Är man rädd för mikrobiell lukt hade jag tittat på antingen ett relativt nytt hus. Typ 90-tal till nu (ej enstegstätat fasad) med platta på mark med underliggande isolering eller äldre hus typ 40-60 tal med oinredd källare (som får fortsätta vara det) där golv består av betong, eventuellt med klinker (utan ingjutna reglar) och väggar av puts (gärna omålad eller målad med en färg som kan andas.

så tänkte jag när jag letade. Jag hade inte vågat köpa ett hus med en doft som jag inte är beredd att bo i. Osäkerheten att den helt försvinner är för stor tycker jag.

• Gilla
Peacepoor
  • Laddar…

Bästa svaret

Tycker du verkar väl insatt i problematiken som kan finnas, och alla hus går att fixa så länge det inte är att huset "står i vatten" dvs att det i praktiken är gjutet på konstant blöt mark.

Dränera ordentligt 50 cm brett längs hela husets kropp, gå 40-50 cm djupare än plattan & ta små sektioner i taget.
Ta bort all kallasfalt från grunden & låt den torka ut ett par veckor tillför värme inifrån om du behöver.
Kör duk & återfyll med 32-64 makadam upp till plattan börjar, fäst Isodrän 100 mm (duk utanför mot befintlig jord ) och återfyll med 32-64 ell 16-32 makadam upp till marknivå.

Kontrollera om den befintliga Platonmattan som ligger där kan släppa ut plattans fukt via socklarna, kan den det avvakta ett par veckor & se hur din nya dränering hjälper huset att torka upp.

Annars modifiera den befintliga Platonmattan (ena ände) med utsugsfläkt, som suger ut luften under Platon i rummets längdriktning.
Helt övertygad att huset kan bli näst intill helt perfekt, bara man ser vilka åtgärder som är logiska att göra i den aktuella konstruktionen.
Lycka till/Jawen

• Älska
Peacepoor
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tycker du verkar väl insatt i problematiken som kan finnas, och alla hus går att fixa så länge det inte är att huset "står i vatten" dvs att det i praktiken är gjutet på konstant blöt mark...
Tack för ett bra och konstruktivt svar Jawen. Då jag själv inte är så händig och har begränsat med tid så hade det varit skönt att hitta ett nyare hus i bättre skick, men det har inte dykt upp några på flera år, så nu får det nog snart bli att hitta det minst dåliga och ge det ett försök.

P Peacepoor skrev:
Tack för ett bra och konstruktivt svar Jawen. Då jag själv inte är så händig och har begränsat med tid så hade det varit skönt att hitta ett nyare hus i bättre skick, men det har inte dykt upp några på flera år, så nu får det nog snart bli att hitta det minst dåliga och ge det ett försök.
Många sprickor i källaren/grunden är ett hus att undvika, det tyder på sättningar dvs att marken under är dålig eller underarbetet för grund/källare är dåligt gjord.
Generellt tycker jag hus byggda 1970-1977 är mest i riskzon allmänt vad gäller konstruktion.

Mvh Jawen

• Gilla
Peacepoor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.