På fredag har jag hyrt en tombola (145L) och köpt en pall finbetong (20kg) för att gjuta sulan till vårt växthus (ca 0.5m3). Formen och armeringen är klar.

Förutom ”boka en betongbil istället” och ”ta en person som hjälper dig”, vad har ni för tips för att förenkla arbetet? Bygga någon ränna/lägga plywood så jag kan hälla på mycket på samma gång? Dela upp i mindre sektioner ifall jag ej hinner? Antal säckar samtidigt i tombolan? osv. Tack!

Bonusfrågan: vad tror ni det tar i tid?

Antar att den har hjul. När jag gjuter om marken och formen tillåter det så har jag blandaren så nära att jag kan hälla det direkt i formen. Kan du inte det så är ju en ränna en enkel lösning.

En säck ger 13 liter har jag för mig så 5 säckar i taget funkar väl fint. Det ger ca 10 blandningar vilket inte borde ta mer än 2-3 timmar.

H huggan skrev:
Antar att den har hjul. När jag gjuter om marken och formen tillåter det så har jag blandaren så nära att jag kan hälla det direkt i formen. Kan du inte det så är ju en ränna en enkel lösning.

En säck ger 13 liter har jag för mig så 5 säckar i taget funkar väl fint. Det ger ca 10 blandningar vilket inte borde ta mer än 2-3 timmar.
Yes, den har hjul. Dock är sulan bara 25cm bred, så lite småsvårt att pricka :) Eller menar du hålla i hinkar och sen hälla vidare i sulan?

Jag menade att hälla direkt i, men då kanske ditt alternativ med ränna är bättre.

H huggan skrev:
Jag menade att hälla direkt i, men då kanske ditt alternativ med ränna är bättre.
Jag kan testa din idé först. Gör väl inget om det skvätter lite, och det lär ju spara en hel del tid.

Behöver jag flytta runt blandaren eller räcker det att hälla på ett ställe och sen sprider det sig (ca 15 löpmeter)?

Är det 15 min blandning som gäller?

Redigerat:
15 meter kan vara lite jobbigt men det märker du. Ca 5 minuter brukar man blanda.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
H
Gjöt till stallet.
Då hade vi 2 tombola som blanda.
4 säck i var.
Så använde vi skottkärra, den blev helt full på fyra säck.
Kanon lätt att tippa med skottkärran.
Gjöt i block som var 200 mm bredd och 26 m längd.
En som blanda en som körde kärra och en som vibrera och släta ut betongen.

1-1/2 till 2 timmar tog det för oss.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
alexander___ david__ skrev:
Yes, den har hjul. Dock är sulan bara 25cm bred, så lite småsvårt att pricka :) Eller menar du hålla i hinkar och sen hälla vidare i sulan?
25 cm prickar du utan problem med ett kärr avsett för ändamålet.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
H huggan skrev:

Håller med. Låter helt odramatiskt. Hyr ett bra kärr också. När du blandat färdigt en laddning häller du över det i kärret. Sen drar du igång nästa blandning innan du tömmer kärret. Tror du fixar det på 1 h.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
Jag läste nånstans att jag ska ha plastfolie på. Är det nåt speciellt sådant, eller funkar sånt man har till maten? :) Kan jag köra en presenning?

Allt funkar. Det är för att förhindra för snabb avdunstning. Vattna efteråt är också en bra idé.

Stort tack för all hjälp! Jag gled in med tombolan med en god minuts marginal på hyrfirman. 53 säckar blev det.

• Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
K
Grattis! Det låter ju bra, hade du hyrt något att vibrera betongen med också eller lät du det bara flyta ut?

Vi ska snart gjuta för ett litet växthus, men jag tänkte gjuta hel platta.. Varför väljer man att bara gjuta runt om?

K Kallebo skrev:
Grattis! Det låter ju bra, hade du hyrt något att vibrera betongen med också eller lät du det bara flyta ut?

Vi ska snart gjuta för ett litet växthus, men jag tänkte gjuta hel platta.. Varför väljer man att bara gjuta runt om?
Petade runt med en stav.

Hel platta funkar ju också, men då bör du nog ta betongbil beroende på hur stor yta det är.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Det är ca 4 m2 så jag räknar med att det blir ungefär som i ditt projekt.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.