Hej, har köpt ett gammalt hus från 1896. Vid besiktning framkom att det låg organiskt material direkt på marken under grunden och besiktningsmannen rådde oss att vi omgående bör ta bort det materialet, annars kommer vi få rötskador. Besiktningsmannen från försäkringsbolaget rådde oss att göra likadant för vår försäkring täcker inte hussvamp och andra skadeangrepp innan detta gjorts. I min enfald så trodde jag att det skulle gå att ordna genom att suga rent grunden med en sugbil så jag kontaktade ett företag som utförde det som kom hit och påbörjade arbetet. Tyvärr blev det stopp.

Vårt hus står på en gammal stenfotsgrund (naturstensgrund) och mellan stenarna har man lagt upp en slags mullbänk av organiskt material (mestadels jord, men även virkesspill, halm, kvistar och rötter förekommer) vilket gör att själva utrymmet i grunden är mycket begränsat (ca 30cm i höjd). Se även bifogad schematisk bild.

När man nu började suga rent materialet så fanns det inget stopp under, jordlagret verkade inte ta slut. Gubbarna som utförde jobbet avbröt och varnade att om de skulle fortsätta så skulle hela grunden undermineras i och med att grundstenarna skulle förlora sitt fäste och riskera att pressas inåt av tjälen. (Se bifogad schematisk bild). Skulle dom ha fortsätt så skulle huset ha riskerat omfattande sättningsskador till följd av detta.

Deras förslag var att ta dit ännu en företag som kan blåsa in grus i grunden direkt när den är tömd och fylla upp till samma nivå som mullbänken av organiskt material hade innan. Dock lär det kosta en hel del eftersom det är så mycket material som måste tömmas och sen lika mycket av gruset som ska tillbaka (Vi pratar säkert minst 10 ton).

Ett annat problem med grunden är att den är 4-delad genom att hjärtmurar löper mitt igenom huset. Således är det bara 1/4-del av grunden som är besiktningsbar och går att suga. Deras förslag på att lösa det var att ta upp 3 nya inspektionshål i golvet i respektive rum men det vill jag ogärna göra då den förra ägaren har renoverat golvet i dessa rum och således känns det tråkigt att behöva förstöra dessa golv.

Min fråga till er är hur skulle ni ha gjort om detta var ert hus? Går det att lösa på något annat sätt så att både besiktningsmannen från försäkringsbolaget blir glad och att min plånbok blir glad? Jag tänkte om man kan salta marken i grunden och sen lägga en isoleringsmatta ovanpå för att kväva allt mikrobiellt liv. De övriga 3/4-delarna av grunden tänkte jag försöka komma åt genom att gräva en smal gång under själva hjärtmuren. Vet att det kan vara riskabelt, men om man bygger stöttor och stöttar upp själva stenen medan man gräver borde det inte fungera då?

• Naturstensgrund av ett gammalt hus med synlig mullbänk och öppning för undersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begränsat utrymme under ett gammalt hus med synliga träbalkar och stenar, indikerar behov av renovering och rensning av organiskt material.
    Skapa konto
  • Schematisk illustration av husets grund med organiskt material, sten, mark och hjärtmur under golv.
    Skapa konto
Finns ett riktigt problem? Fuktskadat bjälklag? Ofta rek. besiktningsmän dubbla kondomer för att rädda sitt eget skinn (läs ej förhud).

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Men suck! Hade huset och grunden varit så illa däran som besiktningsmannen påstår, hade kåken rasat ihop ungefär 1916. Nu har så inte skett, uppenbarligen.
Ta bilder in genom de andra kattgluggarna också (om det finns fler), och bedöm läget utefter vad bilderna visar. Det du visar här i tråden ser bra ut!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men suck! Hade huset och grunden varit så illa däran som besiktningsmannen påstår, hade kåken rasat ihop ungefär 1916. Nu har så inte skett, uppenbarligen.
Ta bilder in genom de andra kattgluggarna också (om det finns fler), och bedöm läget utefter vad bilderna visar. Det du visar här i tråden ser bra ut!
Jo jag har kollat i övriga kattgluggar och det ser bra ut. Det tyckte besiktningsmannen också men enligt honom är det bara en tidsfråga innan man får rötskador om man har en uteluftsventilerad krypgrund. Jag har satt upp en RF-mätare i grunden och den visar på tok för höga värden nu. Luftfuktigheten pendlar mellan 80-90% Jag funderar på om man borde plugga alla gluggar nu och se om det kan hjälpa få ner fuktigheten.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns ett riktigt problem? Fuktskadat bjälklag? Ofta rek. besiktningsmän dubbla kondomer för att rädda sitt eget skinn (läs ej förhud).
Nä, bjälklaget ser bra ut och det tyckte besiktningsmannen också. Men enligt honom är det bara en tidsfråga innan rötskador uppstår om jag inte vidtar någon åtgärd. Framförallt eftersom förra ägaren renoverade och tilläggsisolerade golven och således får grunden ett sämre värmetillskott, blir kallare och risken för fuktrelaterade skador ökar.

Fel fel fel. Lagom ventilerat är bäst. Avfuktare är ofta onödigt. Finns 100 trådar om detta i forumet , surfa runt lite ;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.