Har relativt nyligen köpt ett radhus där krypgrunden varit för fuktig. Krypgrunden består av tre delar. En främre, och en bakre som är lite större där det ligger makadam. Där har vi nu lagt en form av plastskydd på dessa delar, förutom att vi även installerat en sorptionsavfuktare. Sedan finns en mittendel som är ca 1,5 meter bred och där finns det över makadamen även ca 15 cm sand och på denna sand ligger även ett avloppsrör och ett vattenrör. Har blivit rekommenderad av två olika besiktningsmän att få bort denna sand som bland annat luktar rätt unket, och därefter lägga någon form av plastskydd på marken även här.Likaså har vattenröret en råttgnagd glasfiberisolering som behöver bytas ut mot modern rörisolering.

Rörledningar och isolering i en krypgrund med synlig sand och makadam under en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men funderingen jag har är dels vad sanden egentligen fyller för funktion och vad riskerar jag gå miste om jag tar bort den? Extra isolering mot markkylan för att skydda rören? När jag nu pluggat igen krypgrunden och ifall jag även lägger ångspärr mot grunden även här, samt ny rörisolering på vattenröret borde den risken vara ganska liten med en varmare grund än tidigare?

Oavsett det så går dessa rör genom hela radhuslängan och när jag gräver bort sanden kommer rören ut 15 cm högre till och från grannarna på respektive sida.Så jag behöver oavsett någon lösning för att stabilisera upp framförallt avloppsröret på denna höjd. Kan jag ta bort sanden, lägga markskyddet och fylla upp med något material/ stötta upp just där rören går? Hur gör jag det här smartast?

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Vad hade hänt innan avfuktaren installerats? Sanden är säkert för att stabilisera avloppsröret som i sig inte behöver isoleras. Var ligger vattenledningen och vad är det för temperatur där nere på vinter och sommar? Samt, var det Anticimex som rek. och sålde avfuktaren?

B
I en grund vill man ju för övrigt gärna ha kapilärbrytande/dränerande material + täcka med plast för att håller nere RF i grunden, minska risken för fuktskador.

Sanden har inte där att göra. Den är varken isolerande, kapilärbrytande, i förhållande till grus dåligt dränerande och kasst som isolering. Det är nån okunnig människa som lagt den där.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad hade hänt innan avfuktaren installerats? Sanden är säkert för att stabilisera avloppsröret som i sig inte behöver isoleras. Var ligger vattenledningen och vad är det för temperatur där nere på vinter och sommar? Samt, var det Anticimex som rek. och sålde avfuktaren?
Man kunde bland annat se lätt vitmögelpåväxt i blindbotten (som nu har fått saneringsmedel på sig) så det var tydligt att det varit för fuktigt. Så både besiktningsmannen från Anticimex samt en oberoende som ej sålde avfuktare rekommenderade det och lägga markduk, samt ta bort sanden som fanns i mittendelen. Avfuktaren är dock inte från Anticimex. Jag har inte koll vad klimatet är i krypgrunden vintertid/utan avfuktare, men har sedan tre månader sedan varit nere och skruvat dit sådana där smarta termometrar/luftfuktighetsmätare så nu kan jag enkelt följa så allt fungerar som det ska i de olika krypgrundsdelarna. Men det har varit mellan 10-16 grader och 60-70% luftfuktighet, men det är med avfuktaren igång under vår/sommar.

Vattenröret/slangen ligger i den där härvan av glassullsisoleringen som kan ses på bilden ovan. Jag måste byta rörisolering där men annars är jag inte lika fundersam på den som avloppsröret om jag tar bort sanden. Skall man ta bort sanden och använda ett annat material för att stabilisera den på samma nivå och vilket material isådanafall? Eller hur kan man göra för att stabilisera den utan sanden? Jag vill dock helst inte fylla hela mittendelen med något material, för som det är nu så blir det så trångt med sanden att man i princip bara kommer åt mittendelen närmast inspektionsluckan. Jag vill helst ha någon del jag kan åla mig fram på.

B BSOD skrev:
I en grund vill man ju för övrigt gärna ha kapilärbrytande/dränerande material + täcka med plast för att håller nere RF i grunden, minska risken för fuktskador.

Sanden har inte där att göra. Den är varken isolerande, kapilärbrytande, i förhållande till grus dåligt dränerande och kasst som isolering. Det är nån okunnig människa som lagt den där.
Okej! Men då borde ju makadamen som ligger under sanden, samt en plastskydd även i mittendelen fungera även här i mitten om jag förstår allting korrekt? Frågan är ju dock hur jag praktiskt kan stabilisera framförallt avloppsröret som kommer från inklusive-sand-höjden från grannarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.