Han som byggde huset gjöt aldrig klart golvet i ett rum, ca 25 kvm, utan gjöt in reglar i golvet, slängde på nån plast och reglade upp ett trägolv på det.
De ingjutna reglarna har ju ruttnat sönder. Vet inte om det borde ansetts som dolt fel eller inte då de inte synts. Vi trodde det var golvet som bidrog till mögel doften.
Men nu är då tanken att golvet ska gjutas klart. Osäker hur djupt det behöver gjutas men är detta något man kan göra själv? Ska man leja hit en betongbil? Eller står de och handarbetar det? Vad kan man tänka sig för kostnad idag? Känns som det blir fruktansvärt dyrt.
De ingjutna reglarna har ju ruttnat sönder. Vet inte om det borde ansetts som dolt fel eller inte då de inte synts. Vi trodde det var golvet som bidrog till mögel doften.
Men nu är då tanken att golvet ska gjutas klart. Osäker hur djupt det behöver gjutas men är detta något man kan göra själv? Ska man leja hit en betongbil? Eller står de och handarbetar det? Vad kan man tänka sig för kostnad idag? Känns som det blir fruktansvärt dyrt.
Vet inte vad det kostar idag, men allt är ju relativt vad man anser är dyrt.
Sist vi gjöt var kostnaden för att få en bil som pumpade in hyfsat likvärdig med att ha gubbar som står och blandar för hand. Är väl endast om du kan leja in släktingar och vänner som gör det "gratis" som det senare alternativet vinner. Men smidigheten i att ha en bil som sköter det trumfar i min mening.
Förarbetet borde du kunna göra själv. Sen ringer du in en betongare som fixar betongen.
Sist vi gjöt var kostnaden för att få en bil som pumpade in hyfsat likvärdig med att ha gubbar som står och blandar för hand. Är väl endast om du kan leja in släktingar och vänner som gör det "gratis" som det senare alternativet vinner. Men smidigheten i att ha en bil som sköter det trumfar i min mening.
Förarbetet borde du kunna göra själv. Sen ringer du in en betongare som fixar betongen.
Är sjukt rörigt där inne så får nog röja lite om jag ska ta andra bilder.
Är det föraren som kommer och smetar ut det invändigt sen? Finns det någon firma som är välkänd i landet eller ska man dikta på nån lokal?
Är det föraren som kommer och smetar ut det invändigt sen? Finns det någon firma som är välkänd i landet eller ska man dikta på nån lokal?
Gissningsvis försöker man få upp det i samma nivå som övriga rum, det ger en hint om hur mycket du behöver gjuta på.
Hur ska rummet användas sedan? Är det någon isolering under den befintliga plattan?
Minst slit är det om befintlig platta redan är isolerad eller om man nöjer sig med att ha en oisolerad platta. Då kan man gjuta direkt ovanpå.
Ska det däremot isoleras enligt modern standard så finns ju risk att man måste börja bila upp och frakta bort befintlig platta. Svettigt värre.
Du har redan nämnt beongbil och att blanda själv som två alternativ. Ett tredje alternativ/mellanting är att ta offert på gjutning med EPS-betong som blandas på plats. "Min" plattsättare gör mycket sådana jobb. Då har han en blandare med pump. Blandaren och en eller flera pallar med säckar med torr EPS-cement parkeras på gatan. Det blandas på plats utanför men pumpas i slang ner till källaren. Skönt att slippa släpa säckar eller hinkar med betong ner i källaren. Samma prylar och metod använder han/de om det är större ytor som ska flytspacklas.
Hur ska rummet användas sedan? Är det någon isolering under den befintliga plattan?
Minst slit är det om befintlig platta redan är isolerad eller om man nöjer sig med att ha en oisolerad platta. Då kan man gjuta direkt ovanpå.
Ska det däremot isoleras enligt modern standard så finns ju risk att man måste börja bila upp och frakta bort befintlig platta. Svettigt värre.
Du har redan nämnt beongbil och att blanda själv som två alternativ. Ett tredje alternativ/mellanting är att ta offert på gjutning med EPS-betong som blandas på plats. "Min" plattsättare gör mycket sådana jobb. Då har han en blandare med pump. Blandaren och en eller flera pallar med säckar med torr EPS-cement parkeras på gatan. Det blandas på plats utanför men pumpas i slang ner till källaren. Skönt att slippa släpa säckar eller hinkar med betong ner i källaren. Samma prylar och metod använder han/de om det är större ytor som ska flytspacklas.
Ska jag vara helt ärlig har jag ingen koll på hur det ser ut under plattan. Sektionsritningen visar bara en tjocklek på 10 cm. Det är nu 10 cm från nuvarande betong upp till övriga golvytor. Sen är utrymmet där reglarna låg ca 2 cm djupt.S Stuff skrev:Gissningsvis försöker man få upp det i samma nivå som övriga rum, det ger en hint om hur mycket du behöver gjuta på.
Vet inte hur tjockt golvet är egentligen.
Hade mest haft en tanke att gjuta ovanpå. Självklart städa bort allt skrums.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jamen städa upp allt och dammsug och skicka nya bilder.
Brovborra i plattan och kolla tjockleken.
Hur mycket högre ska det bli?
Det kanske måste armeras om det är tunt nu och du gjuter på.
Brovborra i plattan och kolla tjockleken.
Hur mycket högre ska det bli?
Det kanske måste armeras om det är tunt nu och du gjuter på.
Tittar man på bilden kan de inte vara mycket som skall gjutas. EPS hade jag aldrig kört i det fallet. Finns inga sprickor så känns även armering onödigt förutom eventuell krymparmering för bruket som används om det rekommenderas.
Gällande blanda hade jag hyrt en planblandare, om det finns fönsteröppning kan du göra egen ränna in. Kan vara bra att sätta någon form av avdragningsbana om du aldrig själv gjutit ett golv. Då kan du använda de som stöd för en rätskiva eller liknande för att se till så nivån blir bra. Banorna kan du lyfta bort sen innan de härdat ifall man inte köper sådana som skall sitta kvar. Använda sloda och laser kan vara svårare om du handblandar. Glöm inte primer innan ni gjuter.
Klicka här för att svara