Hej!
Vi har ett hus som byggdes 1927 (Jönköping). Vi köpte det 2021 och eftersom det har aldrig varit dränerad, vi dränerade mars 2022.
67 km källare, kostade 115.000 kronor. Jackon thermodrän.
På famsidan är källargolvet cirka 160 cm under marken, som lutar ordentligt, så på baksidan huset behövde man inte isoleringsskivor, de har lagt bara dräneringsrör och grus, (där källarväggen inte är under marknivån).
Vi har fått nya vattenfläckar på källargolvet efter det (30x20 cm, och 2 meter långt, längst källarväggen var väggen träffar golvet). Under cirka 10% av huset finns det berg, som sticker ut lite i ett källarrum, så dem sa att just där var det svårt att dränera, men de kunde lösa det så bra det går (?!).
Enterprenören har erkänt och korrigerat en del under ett hörn (där de hade lämnat kvar en hel 1 m bred betongtrappa med 4 steg, helt odrenerat under marken). Vi har besiktat bara den biten, eftersom jag upptäckt att de inte hade gjort det enligt monteringanvisningen.
Enterprenören svarar inte längre på mina frågor (har skickat 6-7 mejl). Han var väldigt hjälpsam t.o.m problemet uppstod och jag började "klaga". Svårt att lösa det här.
De har grävt under en betongplint som håller en del av carporten, och taket där har börjat sjunka så de har fixat det på efterhand men dåligt (se bilden om plinten).
Vad skulle ni göra?
Enligt konsumentskyddslagen har man 10 år garanti. Finns det något lagligt man brukar göra om enterprenören inte gör sitt jobb och samtidigt orsakar skada på byggnaden?
Tack så mycket!