Jepp, här kommer frågan igen… fast kanske med en ny vinkling. Betongbilen kommer nästa vecka på måndag för att gjuta vår platta (3,5x7,5m 10cm tjock) till Attefallet, som levereras den 22/12.
Plattan har då stått i 22dagar och frågan är om jag har minst 90% av hållfastheten då, med nedan åtgärder???
Jag vet att riktvärden säger min 5grader och att ”standardbetong” tar 28dagar att härda ut vid 20grader, MEN att det går att gjuta vid mycket lägre temperaturer med rätt betong och andra åtgärder, och det viktiga är att konstruktionen inte fryser!

Sååå, vi kör med varm betong och accelerator samt att jag täcker plattan med EPS-skivor så fort som möjligt efter gjutning (det blir då EPS både under och över betongen) och över hela kalaset en presenning.
Av värmen som skapas under härdningen och isoleringen över&under så borde väl inte den låga (3-6grader) utetempen vara något problem för att uppnå önskad hållf. Eller???

Fråga betogfirman. Det är de som blandar och vet hur betongen fungerar under dina förhållanden.

Tack för tipset bumbi Jag har frågat gjutaren, och jag får svaret att ”så brukar vi alltid göra, och vi gjuter ner till -10grader”. Vilket ger mig viss trygghet men inte tillräcklig… så jag börjar googla vilket istället spär på min oro för sprickor i bottenplattan tfa ej tillräckligt härdning…Så därför vänder jag mig till detta fora istället

Nu skriver du inte (om jag inte missar det) var i landet du befinner dig men din plan låter helt rimligt så länge du inte är på ett ställe där det är ordentlig permafrost och förväntar dig dubbelsiffriga minusgrader när du gjuter. Med isolering undertill får jag anta att du även har kantelement som isolerar från sidan.

Tänk på att du har två aspekter att ta hänsyn till, den första är att plattan ska brinna för att uppnå en initialt styrka för att sedan stå emot tex en frostsprängning. Här kompenserar ju värmen från betongstationen och din ovanpåliggande EPS väl. Sedan har du att styrkan ska uppnås för att en överliggande konstruktion ska kunna ställas där och hastigheten att uppnå det är givetvis en faktor av temperatur som kan hållas efter att den initiala värmen från en brinnande platta börjar ebba ur. Ser inga problem här heller förutsatt att det är en normal träregelstomme som ska ställas upp. Hade du tänkt dig att mura upp tex i leca och fått leverans på pall som ställts mitt på plattan kanske man hade behövt tänka till lite

Tack för bra svar myrstack Jag håller till strax nordväst om Göteborg, så inte mycket permafrost här. Mera ”isande kalla västkustvindar”.
Det är en vanlig trä-gjutform (klart är att betongen som ligger mot gjutformen blir något kallare än de inre delarna). Jag lägger EPS på bottenplattan så fort det går att stå på den, men jag lämnar utrymme för kantelementen (20x120cm fiberförstärkt betong på EPS-kärna) som murar jag dit efter någon dag. Jag lägger även EPS tillfälligt där kantelementen skall vara, så hela grunden är skyddad.

Din platta kommer att klara lasten från ditt hus efter ett dygn om du täcker som du tänkt. Den brinner färdigt sen när du får varmt i huset.

• Gilla
KajFr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.