2 695 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Markarbete på skogs/naturtomt
Jag vill bygga ett fritidshus på en skogs/naturtomt (vet inte vilken benämning som är korrekt här), och jag tänkte att jag skriver mina tankar här så kan kanske nå kloka människor säga om jag är helt ute och cyklar!
Tomten lutar lite (lägst nere vid vägen, sen en liten uppförsbacke som börjar kanske 15-20 meter in, tomten är 2400 kvm) och är stenig som tusan, det är en stenig skog helt enkelt, med en del sly och ett tiotal stora träd. Det går ett dike längst ena sidan där det brukar rinna vatten, och ett mindre dike snett över tomten i nederkant mot vägen - det diket är inte vattenfyllt och verkar inte vara det någon gång under året.
Jag vill göra så lite som möjligt med tomten, jag vill helst inte ta ner några träd, bara rensa bort slyn. Mitt på tomten finns en öppen yta där man skulle få plats med ett hus på ca 30 kvm. Det är dock ett stenröse där.
Min tanke är antingen plintgrund eller markskruv, och att jag hyr en grävmaskin och fixar markarbetet själv. I och med att jag vill göra så lite som möjligt med marken så är det mest att man lär röja nån form av gång/väg fram till platsen för huset för att det ska bli enklare när man bygger, och såklart gräva för el och VA (det finns framdraget till tomtgräns för anslutning till kommunalt). I övrigt tänker man mest att det är att flytta om "lite" (ok, jättemycket) stenar, men att man kanske kan använda dom till nått? Stenmur typ...
Är jag helt ute och cyklar eller går detta att göra? Jag har ingen erfarenhet av att varken bygga eller göra markarbeten, men jag har ganska mycket maskinvana, är lättlärd och har folk jag kan fråga och ta hjälp av (dock är jag så tidigt i funderingarna nu så jag vill höra lite mer anonymt på nätet först
).
Tomten lutar lite (lägst nere vid vägen, sen en liten uppförsbacke som börjar kanske 15-20 meter in, tomten är 2400 kvm) och är stenig som tusan, det är en stenig skog helt enkelt, med en del sly och ett tiotal stora träd. Det går ett dike längst ena sidan där det brukar rinna vatten, och ett mindre dike snett över tomten i nederkant mot vägen - det diket är inte vattenfyllt och verkar inte vara det någon gång under året.
Jag vill göra så lite som möjligt med tomten, jag vill helst inte ta ner några träd, bara rensa bort slyn. Mitt på tomten finns en öppen yta där man skulle få plats med ett hus på ca 30 kvm. Det är dock ett stenröse där.
Min tanke är antingen plintgrund eller markskruv, och att jag hyr en grävmaskin och fixar markarbetet själv. I och med att jag vill göra så lite som möjligt med marken så är det mest att man lär röja nån form av gång/väg fram till platsen för huset för att det ska bli enklare när man bygger, och såklart gräva för el och VA (det finns framdraget till tomtgräns för anslutning till kommunalt). I övrigt tänker man mest att det är att flytta om "lite" (ok, jättemycket) stenar, men att man kanske kan använda dom till nått? Stenmur typ...
Är jag helt ute och cyklar eller går detta att göra? Jag har ingen erfarenhet av att varken bygga eller göra markarbeten, men jag har ganska mycket maskinvana, är lättlärd och har folk jag kan fråga och ta hjälp av (dock är jag så tidigt i funderingarna nu så jag vill höra lite mer anonymt på nätet först
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Markskruv passar dåligt om det är sten.
Plitgrund, några rejäla natursten från platsen om du är händig och har tid borde passa på stenröset, stugan är liten och går du upp lite i virkesdim på bottenbjälklaget räcker det kanske med 8 stenar?
Plitgrund, några rejäla natursten från platsen om du är händig och har tid borde passa på stenröset, stugan är liten och går du upp lite i virkesdim på bottenbjälklaget räcker det kanske med 8 stenar?
Ja men så tänkte jag också, om man liksom kan använda stenen som finns till grunden på nått vis.F fribygg skrev:
Vill man använda stenen så går det ju att mura en grund och använda den sten som ligger där. Mycket jobb och passning blir det ju och kanske inget man ger sig på som första projekt.
Misstänkte att det är lite väl besvärligt för en nybörjaresnuttjulle skrev:
Nejnej, men det var det aldrig tal om, plintar lär man ju ha ändå som grund tänker jag. Har nog ingen lust att gjuta torpargrund på den tomten. Min mor har byggt ett hus typ 150 meter ifrån denna tomt, men hennes var helt plan där huset står + att förra ägaren redan hade påbörjat grävning för grunden, hon har en gjuten torpargrund och det va ju ett jävla jobb. Känns som det skulle vara jättekrångligt på tomten jag tittar på.K Kurtivan skrev:
Bygger du nytt inte vill du väl att fönster och dörrar inte kan öppnas för att de skaver mot karmarna efter första vintern? Grundläggning är tråkigt men bland det viktigaste.A ArneTW skrev:
Visst men bygger du ett timmerhus och är medveten om hur hus/grunder rör sig kan det fungera ändå.K Kurtivan skrev:
Det är ju ofta värt att göra ett bra jobb från början.
Gräver man några djupa gröpper som man fyller med grov sten och sedan placerar sin stenplint på så kan det fungera.
/ATW
I TS fall behöver det nog inte grävas några djupa gröpper, ett litet hus på ett stenröse lär inte kräva så stora markarbeten som om man skulle bygga en villa på tjälskjutande åkermark, att gräva undan stenröset för att sedan fylla sten i gröpper som du skriver verkar alldeles onödigt.A ArneTW skrev:
Funderar ändå på det där med markskruv... Det finns en firma här lokalt som sysslar med det + att maken min känner ägaren av den firman, känns värt ändå att ta ut dom och prata om saken.
I övrigt så har jag skickat iväg lite förfrågningar om tomten till kommunen (som är säljare) - men jag har inte tagit upp mina planer med maken än, haha!
I övrigt så har jag skickat iväg lite förfrågningar om tomten till kommunen (som är säljare) - men jag har inte tagit upp mina planer med maken än, haha!
Du kan ju alltid kolla med den lokala firman men jag tycker inte markskruv och stenröse låter som nån vidare kombination.H Hynynena skrev:Funderar ändå på det där med markskruv... Det finns en firma här lokalt som sysslar med det + att maken min känner ägaren av den firman, känns värt ändå att ta ut dom och prata om saken.
I övrigt så har jag skickat iväg lite förfrågningar om tomten till kommunen (som är säljare) - men jag har inte tagit upp mina planer med maken än, haha!
Inte heller skulle jag vilja ställa ett hus på en markskruv, det må ju vara ok för en trädgårdsbod eller en altan på matjord men till ett litet bostadshus i stenig teräng anser jag att plintar är så mycket bättre och säkrare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden