Hej,

Är relativt nyinflyttad i mitt hus. Finns två stycken rör på vardera sida av huset.. enligt förra ägaren är der från dräneringen som är gjord för x antal år sedan. Min fråga är, vad exakt fyller rören för funktion? Ena sidan har ett lock men inte andra, borde båda ha lock, eller kanske ingen? Övergiven vattenkanna, nedfallna löv, vattenansamling, jordunderlag, höstsyn, trädgårdsredskap, utomhus, försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön plastkruka omgiven av löv och stenplattor, med växter som växer bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!
Mvh
Viktor

Spolbrunn, så att man kan spola rent vid behov. Båda bör ha lock.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
T term skrev:
Spolbrunn, så att man kan spola rent vid behov. Båda bör ha lock.
Okej, tack för info! Hur vet man om det behövs? Hur spolar man då, med vanlig slang? Vart rinner vattnet ut då?

Om det är spolbrunn för avloppet så rinner det vidare i avloppsledningsnätet mot reningsverket.

Om det är spolbrunn för dräneringen så rinna det vidare till det ställe där dräneringen hamnar.

Demmpa Demmpa skrev:
Om det är spolbrunn för avloppet så rinner det vidare i avloppsledningsnätet mot reningsverket.

Om det är spolbrunn för dräneringen så rinna det vidare till det ställe där dräneringen hamnar.
Okej! Förra ägaren sa "när man dränerande om grunden la man mer luftrör"

Du bör inte spola dräneringen så länge du inte fått stopp eller liknande där.

dräneringen inspekteras okulärt i första hand. Är det dagvatten så kan du spola.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du bör inte spola dräneringen så länge du inte fått stopp eller liknande där.

dräneringen inspekteras okulärt i första hand. Är det dagvatten så kan du spola.
Okej! Men hur skulle jag kunna veta om det blir stopp? Röret går ner en bra bit sorry för alla frågor

får du vatten i källaren så är det stopp

• Gilla
_Viktor_
  • Laddar…
_Viktor_ _Viktor_ skrev:
Okej! Men hur skulle jag kunna veta om det blir stopp? Röret går ner en bra bit sorry för alla frågor
Som jag skrev, okulärt = inspektionskamera. Man kan ju också kolla i sin brun ditt vattnet går.

• Gilla
_Viktor_
  • Laddar…
Har du flera rör eller brunnar som kommer upp? Dränering är väl bästa gissningen och tills du vet se till att du har lock på båda. Ditt metallock ser dessutom ut att vara för ventilation snarare än ett officiellt lock för ändamålet. Dagvatten skulle även kunna vara ett alternativ. Avlopp är otroligt men kanske inte ska uteslutas tills man vet.

Ser du änden på röret om du fotograferar nedåt?

McGyver varianten om du ser botten på röret är att hälla något i ett rör som du tror hänger ihop med detta. Vid dagvatten tex ett stuprör som ligger ”uppströms” och vid avlopp tex en golvbrunn. Filmjölk har tex fler användningsområden än till flingorna på morgonen.... Ser man inte botten pga böjar kan det ibland funka med något som doftar. Värme i den doftbärande vätskan brukar underlätta så luft stiger i respektive avluftningspunkt. Vid dränering funkar det inte att spåra med vätskor då dräneringen (förutsatt att den fungerar rimligt bra) ska dränera bort vätskan mellan punkterna. Sen ska man givetvis inte bidra med vätska generellt vid dränering.

Den enkla varianten är givetvis att ringa en firma med kamera som då både kan lista ut vad det är som går och skicket generellt.

M myrstack skrev:
Har du flera rör eller brunnar som kommer upp? Dränering är väl bästa gissningen och tills du vet se till att du har lock på båda. Ditt metallock ser dessutom ut att vara för ventilation snarare än ett officiellt lock för ändamålet. Dagvatten skulle även kunna vara ett alternativ. Avlopp är otroligt men kanske inte ska uteslutas tills man vet.

Ser du änden på röret om du fotograferar nedåt?

McGyver varianten om du ser botten på röret är att hälla något i ett rör som du tror hänger ihop med detta. Vid dagvatten tex ett stuprör som ligger ”uppströms” och vid avlopp tex en golvbrunn. Filmjölk har tex fler användningsområden än till flingorna på morgonen.... Ser man inte botten pga böjar kan det ibland funka med något som doftar. Värme i den doftbärande vätskan brukar underlätta så luft stiger i respektive avluftningspunkt. Vid dränering funkar det inte att spåra med vätskor då dräneringen (förutsatt att den fungerar rimligt bra) ska dränera bort vätskan mellan punkterna. Sen ska man givetvis inte bidra med vätska generellt vid dränering.

Den enkla varianten är givetvis att ringa en firma med kamera som då både kan lista ut vad det är som går och skicket generellt.
Är ganska säker på att det är för dränering med tanke på att jag ändå fick den info.
Är väldigt djupt så ser inte botten på den, antar att jag får kontakta någon med kamera som kan undersöka för att veta skicket

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.