Hej, jag råkade glömma fixa ena rännan på hörnet av garaget som sluttar skarpt utåt. Nu har vatten runnit ur röret direkt på marken runt plattan och gjort att material försvunnit helt undertill i det hörnet. Så plattan är ju i princip i luften där. ca 20 cm in.
Hur får jag in och under material på ett bra sätt så jag faktiskt återfår stabilitet där så plattan inte knäcks / spricker där?
Att bara putta in material känns ju så där. Att padda trycker ju allt bara mer neråt.
Ska jag kanske hälla i lättblandad betong som får fylla upp alla håligheter så gott det går?
Hur får jag in och under material på ett bra sätt så jag faktiskt återfår stabilitet där så plattan inte knäcks / spricker där?
Att bara putta in material känns ju så där. Att padda trycker ju allt bara mer neråt.
Ska jag kanske hälla i lättblandad betong som får fylla upp alla håligheter så gott det går?
Visade sig gå mycket längre in och större. Kan räcka in handen utan nå ett "stopp". Visst, plattan är stor och självbärande. Men det sluttar skarpt 45 grader utåt 1 m från plattan. Bara i ena hörnet av 60 kvm. Så det står säkert, men blir lite orolig att marken sjunkit. Något att göra något åt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
och detta beror enbart på att det skvätt lite vatten från nån ränna?
Nope, så klart snarare mer och göra med att marken satt sig. Det är det ju det enklaste att räkna ut, men det var inte det jag egentligen frågade om.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Om plattan är pålad så är det lugnt. Annars skulle jag säga att du har feta problem. En platta ska gjutas på packade massor och dom rör inte på sig för lite vatten. Risken är att du inte har packade massor någonstans under plattan och inom kort kommer se kraftiga sättningsskador i plattan.
Jodå det är packat. Dock gjort på vintern / vår. Gick inte ner till berg helt. Men nära. Ska ta kort imorgon som mer tydligt visar hörnets utsatta läge. Jag tror material ändå har spolats bort av de två minnesvärda åskskurarna vi haft här i sommar som var så kraftigt så till och med uppfarten spolats bort vid en svacka, packat material 0-32...
Men jag har bett entreprenören som gjorde jobbet komma och titta. Kommer imorgon.
Frågan är, går det påla ett hörn i efterhand? Vill känna att det står stabilt i all framtid...
Men jag har bett entreprenören som gjorde jobbet komma och titta. Kommer imorgon.
Frågan är, går det påla ett hörn i efterhand? Vill känna att det står stabilt i all framtid...
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
jag är ingen byggare överhuvudtaget men kan man verkligen få bärighet i sånt material man ser på bilden för att grundlägga ett garage på den där höjden? Jag tycker det ser väldigt fint ( mycket smågrus alltså) ut och lite regn kommer ju till och med att gräva ur det där ganska fort?
Yes, håller med. Jag kan se och förstå att det topplagret har silats ner bland de större stenarna i botten (upp till 160 stenar tror jag som lagts i en stor bädd i botten). Sen ett mellanlager mix av 0-32, plattat väl och sen topplager för placering av grunden på sånt där fintare single, 6mm eller nått.
Tror nog tyvärr vatten orsakat detta. Så ska se till att vatten öht inte kan komma i närheten av grunden där igen.
Påla i efterhand kanske... som stöd på den sidan?
Tror nog tyvärr vatten orsakat detta. Så ska se till att vatten öht inte kan komma i närheten av grunden där igen.
Påla i efterhand kanske... som stöd på den sidan?
Den bilden såg riskfylld ut.
Jag har haft en sättning där bottenplattan med kantbalk knäcktes och vek sig i ett hörn. Grävde fram den, monterade en 180 U-balk utanpå kantbalken med kemankare och gängstänger. Därefter slog vi ner stålpålar till berget, svetsade konsoler på kantbalken med M36 fingänga mot pålen och lyfte tillbaka hörnet. Sedan göt jag in pålarna i betong från berget upp till kantbalken
Det gick bra för att motstående sida på huset stod på berget och för att jag kunde påla till berget. Om din platta inte är pålad och fortsätter att sätta sig är denna metod inte att rekommendera. Då riskerar du att den nya stoppålen kommer att lyfta hörnet med tiden. Ska du göra en ställbar stödpåle mot berget krävs någon form av kontroll av tryckspänningarna, annars vet du inget förrän plattan brister åt något håll..
Fundera på hur bädden och plattan samverkar. Är det frigolit i plattan?
Är det pålat?
Kan du nå berget med påle?
Jag skulle annars fylla ut mer stödmassa (3-5 m ytterligare) omkring hörnet, packa så hårt det går utifrån och sedan fylla under med expanderbetong med utvändig mothållsform och därefter låta allt sätta sig tillsammans.
Jag har haft en sättning där bottenplattan med kantbalk knäcktes och vek sig i ett hörn. Grävde fram den, monterade en 180 U-balk utanpå kantbalken med kemankare och gängstänger. Därefter slog vi ner stålpålar till berget, svetsade konsoler på kantbalken med M36 fingänga mot pålen och lyfte tillbaka hörnet. Sedan göt jag in pålarna i betong från berget upp till kantbalken
Det gick bra för att motstående sida på huset stod på berget och för att jag kunde påla till berget. Om din platta inte är pålad och fortsätter att sätta sig är denna metod inte att rekommendera. Då riskerar du att den nya stoppålen kommer att lyfta hörnet med tiden. Ska du göra en ställbar stödpåle mot berget krävs någon form av kontroll av tryckspänningarna, annars vet du inget förrän plattan brister åt något håll..
Fundera på hur bädden och plattan samverkar. Är det frigolit i plattan?
Är det pålat?
Kan du nå berget med påle?
Jag skulle annars fylla ut mer stödmassa (3-5 m ytterligare) omkring hörnet, packa så hårt det går utifrån och sedan fylla under med expanderbetong med utvändig mothållsform och därefter låta allt sätta sig tillsammans.
Klicka här för att svara