Kilrain
Kilrain: [citat] Borde inte vara helt omöjligt att få det klassat som dolt fel, även om det alltid är en rejäl uppförsbacke. Kunde det ha upptäckts före köp, bla-bla-bla... Nyckelfrågan är väl: Hur gammalt är röret? Gammalt rör=du får räkna med att det är trasigt när du köper. Nytt rör=du kan räkna med att röret är helt när du köper. Sen när brytpunkten ligger för när det kan
7 svar · 2,9k läst
·
K
Knox85: Tack!
2 svar · 2,2k läst
·
K
2 svar · 2,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Be om referenser som du kan ringa upp och ställa frågor till.
4 svar · 1,2k läst
Bertil Erik Ohlsson
Bertil Erik Ohlsson: Hej Finns det ett annat sätt att täcka hållet under grundmuren än att köpa fasadskivor? Går inte att fylla på med jord! [bild] Grundmur Krypgrund Tack Beeo
0 svar · 640 läst
·
H
Hybro: . Den jag anlitade sa att det är klart det blir hål. Jag är den försiktiga typen, så jag letade rätt på nuvarande huset. Visst, det ligger plast ovanpå Ytongbalkarna som utgör typ ett stort golv. Huset är sen byggt på den upp och nervända skokartongen. Men inget vatten kan tränga upp, då det är en ordentlig krypgrund. Som sagt med avfuktare, som går lite ibland. Håller relativa
9 svar · 5,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: "Normalt" så står ju väggen inte på plattan utan på en sockel och därefter är det gjutet mellan väggarna. Det hindrar ju dock inte att plattan följer med nedåt om väggen rör sig. Det viktiga för dig är nog att dränera, när du gjort det lär det ju röra på sig en bit till åt något håll när marken torkar....
1 svar · 1,0k läst
·
M
MGNorr: Hej forumet, Skall försöka mig på att fixa till en spricka i husgrunden. Osäker på hur detta skall göras. Finns det någon form av spackel/silikon eller liknande, eller skall jag ge mig på att laga med murbruk? Se bifogade bilder, Ser fram emot era kloka tankar och ideér //Max
0 svar · 1,7k läst
nino
nino: Jo jag pratade också med dom och tänkte att det där är väl bara snack för att man ska köra allt med eps, så jag la utomhusgivaren på cellplasten och sen en bit byggplast sen eps och det blev upp mot 60 grader vilket jag inte hade trott, och som sagt ganska svalt i rummet
6 svar · 3,0k läst
J
jonasz: [citat] Bra pris för dig eller för den som gräver? Leta hellre efter någon som kan göra ett bra jobb
2 svar · 844 läst
C
Christoffer L: [citat] Snöre med kamera same same...
3 svar · 1,2k läst
F
Foggy84: [citat] Tack för tips, jag gör schaktningen och ställer grunden själv men VA, värmeslingor samt el får rörmokarare och elektriker sköta så hoppas dom har koll ☺️
23 svar · 6,4k läst
·
T
teamswix: [citat] Första visningen luktade det inte speciellt mkt men då var ju dörrar och fönster öppna sen var det en lätt frukt/parfymdoft. Andra visningen kändes det lite mer att nåt inte stämmer. Tredje kröp ner i grunden och då stack det i ögon och lungor. Typexempel på att inte köpa hus efter första visningen
3 svar · 877 läst
J
jonasz: Det behövs lite information om vad det är för mark du skall bygga på för att kunna ha en ide` om det kanske behövs eller inte, bilder skada aldrig. Med den info som finns nu kan det ju vara såväl ett träsk som en rullstensås du skall bygga på så inget råd du får kommer vara relevant.
1 svar · 640 läst
P
PåLandet: Jag gjorde mitt i maj, var 3h mellan jag la ut betongen tills jag kunde börja stämpla. Men när du kan börja beror nog på utetemp, vind, om solen står på, luftfuktighet etc så man får avsätta tid. De som har erfarenhet kan säkert säga redan när de lagt ut betongen när det är dags att börja. Min betong var c28/35 anläggningscement S4 med lufttillsats 16 sten Ja jag sprayade på en
3 svar · 2,1k läst
K
Kirre2: [citat] Så nära huset! Det var modigt. Så här ser våran vallgrav ut förresten. [bild]
16 svar · 6,5k läst
·
V
Vaftrudner: Jag får tacka för svaren. Då får det bli att fortsätta med att harva och rensa i väntan på att det uppfinns någon superlösning.
3 svar · 1,7k läst
A
AG A: [citat] Vad ska du ha under det flytande golvet? Betong är det enda vettiga jag kan tänka mig. Finns den plattan redan, eller är det något som också ska göras. Sen måste du ju ha en form, att gjuta det sviktande golvet i. Bara det är tämligen dyrt. Sen krävs ju en helsikes massa fjädrar för att bära upp ett betonggolv. Detta golv kommer att vara så tungt och styvt, att det nog inte
4 svar · 1,2k läst
·
A
Annelie Persson1: [citat] Du kan gå och knacka på en vägg om du är osäker och när det låter ihålligt och ljust är det trä och tungt och hårt betong ! Mvh Annelie
99 svar · 18,8k läst
·
A
Annelie Persson1: [citat]
6 svar · 6,9k läst
nikasp
nikasp: [citat] Tyvärr har vi massor med sten hemma. Höll på aatt flippa ur när jag skulle gräva en 40 cm djup grop för en sandlåda. Trodde inte att det var möjligt med så mycket sten på 2x2 meter :rofl: I torpet är det dock superkompakt lera vilket borde vara toppen att både borra eller skruva i. Var drygt som fan att skotta ner plintar dock. Gjort alla rookiemisstag nu hoppas jag.
6 svar · 4,1k läst
·
N
Nybyggarn fra viddera: Hej! Ska bygga en tillbyggnad (platta på mark mot befintlig byggnad) som uterum o schaktat bort en plan botten och grävt ur ca 40cm som jag tänkt fylla upp med 8/16 makadam. Jag har tänkt lägga grus nu. Hur placerar jag lämpligast dräneringsrören o markrören. Hade tänkt lägga dräneringsrör o markrör i 8/16 strax under kantelementen 20cm ifrån. med lutning 0,5cm per meter på
0 svar · 888 läst
Göran Gustafsson
Göran Gustafsson: Hej go' vänner. Jag har fått ett vått problem i vårvintras. Vi fick vatteninrängning genom källargolvet ( enplanshus m hel källare, cementgolv i källaren) och jag har kommit så långt att gräva ( för hand..) till sockel kanten och drän.slang. Nu till frågan. Hur reparerar jag sprickor i grunden, o framför allt där det ser ut att vara sprucket så 'flisor' ser ut att ramla bort när
0 svar · 1,2k läst
·
V
växelventil: [citat] Du kan ju prova men då måste du nog ha en rejäl padda.
3 svar · 2,1k läst
·
T
T.Gustafsson: Denna kanske: https://www.benders.se/sortiment/mark/dekormaterial-fogmaterial/lithomex-easy/
1 svar · 869 läst
T
T.Gustafsson: Täcklisten på dränskivorna bör täckas, lämpligtvis med grus.
4 svar · 1,9k läst
·
H
Helmersson: Duk har ju inget med ogräs att göra. Den höjer bärigheten avsevärt vid vissa markförhållanden. Men på en villatomt behövs den sällan.
10 svar · 3,6k läst
Monday
Monday: [citat] Ja just. Det kan ju ligga bakom panelen,. Naturligtvis är det så. Det ligger laminatgolv i huset. Såg detta med fönstret nu när du skrev det. Jäkligt lågt… Hmmm
16 svar · 3,2k läst
·
A
ati: Ser ut att vara ett dräneringsrör, att det har dålig eller fel lutning kan tyda på slarv. Dom kanske stötte på berg när dom grävde och nöjde sig med en felaktig installation...
6 svar · 1,6k läst
·
H
Hampen100: [bild] [bild] [bild] Tjena! Vad hade ni gjort hära? Kul tillfälle att lära sig nå nytt tänker jag. Väldigt lerig jord runtom pga en närliggande damm. Stor domkraft, palla upp hörnet sedan gräv ut gör om gör rätt?
0 svar · 911 läst
·
R
RBK: Drog igång igår när tempen äntligen håller sig över +5 dygnet runt. Murade rakt på syllen och blir det ett lager bistål nu och ett högre upp (ovan ventilationen). 60cm hög och 4,6m lång, blir inte så mycket rörelse på det att glidskikt är nödvändigt. Jag ser hellre att det springer än att det blåser bort . [citat]
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.