T
T.Gustafsson: Täcklisten på dränskivorna bör täckas, lämpligtvis med grus.
4 svar · 1,9k läst
·
H
Helmersson: Duk har ju inget med ogräs att göra. Den höjer bärigheten avsevärt vid vissa markförhållanden. Men på en villatomt behövs den sällan.
10 svar · 3,6k läst
Monday
Monday: [citat] Ja just. Det kan ju ligga bakom panelen,. Naturligtvis är det så. Det ligger laminatgolv i huset. Såg detta med fönstret nu när du skrev det. Jäkligt lågt… Hmmm
16 svar · 3,2k läst
·
A
ati: Ser ut att vara ett dräneringsrör, att det har dålig eller fel lutning kan tyda på slarv. Dom kanske stötte på berg när dom grävde och nöjde sig med en felaktig installation...
6 svar · 1,6k läst
·
H
Hampen100: [bild] [bild] [bild] Tjena! Vad hade ni gjort hära? Kul tillfälle att lära sig nå nytt tänker jag. Väldigt lerig jord runtom pga en närliggande damm. Stor domkraft, palla upp hörnet sedan gräv ut gör om gör rätt?
0 svar · 911 läst
·
R
RBK: Drog igång igår när tempen äntligen håller sig över +5 dygnet runt. Murade rakt på syllen och blir det ett lager bistål nu och ett högre upp (ovan ventilationen). 60cm hög och 4,6m lång, blir inte så mycket rörelse på det att glidskikt är nödvändigt. Jag ser hellre att det springer än att det blåser bort . [citat]
3 svar · 1,9k läst
K
Kris1: I helgen murade jag upp en stödmur av Finjas fördel Eco 2,5 m lång och 85 cm hög. Den delen under mark har jag slammat med cementbruk A. När jag var på Hornbach för att köpa mer hittade jag inte cementbruk A men denna: https://www.hornbach.se/p/putsbruk-hb-25kg/7953591 som verkar vara ett cementbruk, någon som använt denna? Sen är frågan ska jag näta eller skippa det? Hur tjockt ska
0 svar · 1,7k läst
·
F
fribygg: Lyft med domkraft och justera, om du inte gjort en ordentlig grund från början kan du behöva justera varje år.
1 svar · 1,3k läst
·
E
egge80: [citat] Ja det känns som en bra början
3 svar · 1,2k läst
C
Commonmind: [citat] Okej! Tack så jättemycket för svar. Ja besiktningen var i januari så det var ju under dom kallare månaderna. Bra idé med trådlös fuktmätare. Ska titta på det och kör nog det nu under sommaren så vi ser hur det ser ut :)
2 svar · 1,1k läst
A
andymannen: Efter 44 års belastning har nu metallgrejen in till garaget börjat lossa. (Den som sitter på plattans kant) Är det någon som har tips/erfarenheter hur man fixar detta? Ha en go fredag!!
0 svar · 589 läst
·
mexitegel
mexitegel: 1. Du ska inte ner till frostfritt djup, du ska ner till något som heter grundläggningsdjup som är något helt annat. Här finns lite förklaring https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/allt-om-hur-du-lagger-ror-i-marken/tjaldjup-grundlaggningsdjup.html 2. 10-15 cm under och utvändigt. Invändigt använder du kross 0-18. 3. Ett dygn räcker om du skyfflar försiktigt och fyller upp
6 svar · 3,2k läst
Bart
Bart: [citat] Mitt förslag. Flytspackla hela golvet. De stora delarna kan räcka med 5mm. Om du vill att det ska bli snyggt alltså. Om det inte spelar så stor roll om du ser tydlig strukturskillnad under färgen behövs inte det. Om du ska ha målat golv rekommenderar jag att du använder ett flytspackel som kan användas som färdigt golv, t ex ett spackel för industrimiljö. Det finns flera olika
9 svar · 4,2k läst
·
H
hempularen: [citat] Det tror jag är fel väg. Då lämnar du (om jag förstått det) in en bygganmälan där huset svävar i luften. Den där markhöjningen, kan du inte göra den lite provisorikst, så billig som möjligt (typ bara tippa ett lass med utfyllnad). Och sedan efter att du fått godkänt för attefallsbygget, så gör du utfyllnaden klar, packar ellar vad som behövs. Marklovet borde du kunna
3 svar · 1,1k läst
W
Walle_skåne: [citat] Metabo eller Hikoki(tidigare Hitachi) kostar inte särkilt mycket. Makita är också bra. Här är en 230mm Här är en 180mm :)
5 svar · 3,2k läst
K
Kaptenz: [citat]
9 svar · 2,8k läst
·
K
9 svar · 2,8k läst
·
K
Kaptenz: [citat] jag har byggt på en platta som var gjuten för ca 70 år sen:-)
24 svar · 4,4k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] +1 på Mathias inlägg
3 svar · 2,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Vet ni om ni har radonproblem? Purskummet är väl tätande så det fyller samma funktion som radonduk. Att undvika problem med uppstigande fukt är väl mest en fråga om dränering. Är den gjort på rätt sätt runt hela huset borde de inte vara någon uppstigande fukt. En pumpgrop 50 cm under golvet som är i funktion hela tiden bör lösa problemet. Jag har en sådan som går kanske 2 ggr i
2 svar · 1,8k läst
·
Bo Dahlen
Bo Dahlen: Tack funderar kanske på att sätta sockelskivor utanpå
3 svar · 1,8k läst
·
T
tengwa: [citat] Hej! Gammal tråd, men jag är nyfiken på hur du valde att göra och hur resultatet blev?
6 svar · 2,0k läst
Lena Elisabet
Lena Elisabet: [citat] renoverar på distans…
21 svar · 3,8k läst
D
Daro: [citat] Hur menar du? Att jag ska lägga bergkross ovanpå?
2 svar · 2,0k läst
·
E
egge80: Har likadant i mitt, det är lugnt
2 svar · 2,6k läst
·
G
Garmin80: Hej! Jag tänkte isolera golvet i ett gammalt timrathus och funderar på att använda skumglas(Hasopor). Golvåsarna ligger direkt på backen. Mullbänk? Ovan på ligger rejäla golvplank som jag tänkte bevara. Min tanke är att fylla upp med Hasopor mellan golvåsarna och upp till golvplankorna. Då huset står på stenar i hörnen finns det ingen grundmur som "håller ihop" Hasoporen. Hur hade
0 svar · 1,1k läst
M
Myrmarken: Ungefärlig placering av plattan
1 svar · 1,1k läst
·
O
[old rusty]: Är det trappa ner under marknivå med en brunn längst ner? I så fall skulle jag nog fixa ett tak oavsett om det är möjligt. Eller i värsta fall byta till kupolsil. Då minskar man risken för vatten in i källaren under skyfall betydligt. Men det löser nog inte ert fuktproblem i väggen. Täta skadar väl inte, men jag killgissar att det är en måttlig mängd vatten som letar sig in där.
10 svar · 2,8k läst
·
M
Maalkl: [citat] Ja absolut. Det är vad jag förstår precis så deras ventilation fungerar. Med hygrometrar, något program som räknar ut vatteninnehåll i luften och någon styrenhet så fixar man det själv.
15 svar · 3,8k läst
B
b8q: Gräv ner några dm och kolla. Att leda takvattnet rätt ner i dräneringen med perforerat rör är helfel.
13 svar · 5,0k läst
·
F
fribygg: Det ser ut som du behöver höja marknivå nån dm.
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.