Hej,

Då jag hade ett annat husprojekt som lämnade kvar en del makadam tänkte jag använda den till att anlägga en uteplats som inte ska köras med bil.

Makadam 8-16. Lade ner den på en uteplats av ca 2,5 x 2,5 där jag tänkte lägga marksten. Planen är makadam, sedan stenflis eller stenmjöl, och sedan plattor. Jag märker dock nu efter att jag lade ner makadam att den är svår att padda med stampen och få jämnt. Antagligen pga brist på mindre fraktioner.

Är det ok att jag fortsätter med min plan? Hur noga behöver makadam nivåjusteras och kan jag istället göra detta när jag adderar stenflis/mjöl?

Behöver lite vägledning känner jag så jag inte gör något som blir fel. Tack.

Bilder.

• Grusyta framför vit trästaket med lutande slang mot ljushimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad yta, röd stång, vita staket, tegelstenar, gröna växter, stadsområde, molnig himmel, pågående utomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Makadam 8-16 mm alltid att rulla runt när man går i det men om man vibbrar det så sjunker det i alla fall inte. Slänger du på 0-8 mm (stenmjöl) och vibbrar så låses det, stenmjölet ramlar ned i springorna. Det blir som ett bärlager.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Makadam 8-16 mm alltid att rulla runt när man går i det men om man vibbrar det så sjunker det i alla fall inte. Slänger du på 0-8 mm (stenmjöl) och vibbrar så låses det, stenmjölet ramlar ned i springorna. Det blir som ett bärlager.
Tack,

Så du anser att det är ok att fylla över med stenmjöl och padda, för att få bra underlag?

Hur noga tycker du jag behöver padda/jämna makadamet? Kan jag fokusera på detta moment efter att addera stenmjöl istället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.