Hej! Någon som har använt sig av gjutna enkelt! Har några frågor kring det?

• En skärmbild på en sökning för Byggmax i Ystad visande en Finja-betongsäck och dess pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Du får nog bättre svar om du skriver ut dina frågor…

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du får nog bättre svar om du skriver ut dina frågor…
Okej. Jag fick rådet att gjuta fast plintarna till en pergola. Det är lite kaka på kaka men nu fick jag det rådet. Rådet var att vända ”gjuta enkelt”. Det finns en beskrivning av hur man gör men tycker den är lite vag. Jag vill loda/våga upp plintarna först och sedan hälla i gjutna enkelt när dom står i gropen på det stället dom ska stå. Jag under hur jag bäst gör detta då. Fyller jag upp med vatten till hälften och sedan i med massan bara?

K
Du har alltså plintar på plats som du sedan ska hälla betong runt om för att skapa en ännu större ”betongklump”? Vad ska de hjälpa mot?

K kniv skrev:
Du har alltså plintar på plats som du sedan ska hälla betong runt om för att skapa en ännu större ”betongklump”? Vad ska de hjälpa mot?
Ja du. Tord på Bauhaus sa det😜

K
Att bara hälla ytterligare lite betong runt en plint och tro att det hjälper nämnvärt är ju häpnadsväckande. Du har inte sagt något om vad det är för problem du försöker lösa. Finns sannolikt bättre lösningar än Tords.

Antar att det är för att slippa stampa runt jord. Tänker att om man ställer plinten i våg och lod så kan den ruckas om man häller på jord som man ska stampa till häller man detta runt så stelnar det där den står så att säga

K
Och vad säger att plinten inte kommer kunna rucka på sig när du häller i mer betong, givet samma resonemang?

Har du gjutit plintarna rätt, och ställt dom korrekt på makadam, så kommer de inte rucka på sig när du återfyller och packar

Ser ut som vanlig torrbetong. Du blandar det med vatten ca. 3liter i en skottkärra eller betongblandare tills all betong är blöt, sen är det bara att gjuta.

F Finndjävel skrev:
Ser ut som vanlig torrbetong. Du blandar det med vatten ca. 3liter i en skottkärra eller betongblandare tills all betong är blöt, sen är det bara att gjuta.
Missade du att det står att den är blandningsfri?

En sekvens av bilder som visar hur man använder en neti-kanna för nässköljning, steg för steg.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
M Maja Gall skrev:
Antar att det är för att slippa stampa runt jord. Tänker att om man ställer plinten i våg och lod så kan den ruckas om man häller på jord som man ska stampa till häller man detta runt så stelnar det där den står så att säga

Som sagt var fyller inte den där produkten någon funktion runtomkring en plint. Möjligen istället för en plint till ett staket eller liknande som inte utsätts för så stor belastning.

När du har ställt ner och vägt in plintarna så fixerar du dom i varandra med några långa brädor så flyttar dom inte på sig.

useless useless skrev:
Missade du att det står att den är blandningsfri?

[bild]
Hahahaha, vafaen, ett skämt eller håller jag på att lära mig något nytt?

/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[länk]

Jajävlar..........
Fungerar det här är det ju djävulskt smidigt!

/W
Har inte sett nån sån produkt förut. Undrar om det är samma som ankarmassa.

K
F Finndjävel skrev:
Har inte sett nån sån produkt förut. Undrar om det är samma som ankarmassa.
Nej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.