Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt nya hus och skall anlägga en garageuppfart med marksten, garageuppfarten är ca 11 meter (+- några cm) lång och det är en total höjdskillnad på ca 1,32 meter från den allmänna vägen till vårt garage, den första delen av uppfarten närmast garaget kommer vara platt i ca 2 meter (för att få till en bra entre med husets huvudingång) kvar blir en uppfart på ca 9 meter med ett fall på ca 1,3 meter.

Så min fråga är:

Är detta för brant, lutningen blir ungefär 12-14%. Vi har en liten personbil som kommer nyttja uppfarten.

//

Peko

Redigerat:
Många hus med garage i källaren har större lutning, ungefär samma höjdskillnad men på bara 5 meters längd.

• Gilla
peko0401
  • Laddar…
P peko0401 skrev:
Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt nya hus och skall anlägga en garageuppfart med marksten, garageuppfarten är ca 11 meter (+- några cm) lång och det är en total höjdskillnad på ca 1,32 meter från den allmänna vägen till vårt garage, den första delen av uppfarten närmast garaget kommer vara platt i ca 2 meter (för att få till en bra entre med husets huvudingång) kvar blir en uppfart på ca 9 meter med ett fall på ca 1,3 meter.

Så min fråga är:

Är detta för brant, lutningen blir ungefär 12-14%. Vi har en liten personbil som kommer nyttja uppfarten.

//

Peko
Kan ju bli lite svettigt på vintern om det är riktigt halt… men ser inte heller hur du ska trolla bort lutningen, kan ju knappast sänka garaget 🤪
Får va flitig med sand och/eller tösalt bara 👍

• Gilla
peko0401
  • Laddar…
Tänk på att det är vinter i Sverige också....
Går inte att salta på marksten

• Gilla
peko0401
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Tänk på att det är vinter i Sverige också....
Går inte att salta på marksten
Går utmärkt att salta på plattor, dom slits fortare men hållbarheten är ändå lång.

Vilket håll lutar det åt? Ligger huset högst upp? Jag tror att man kan behöva gjuta en kant i betong nertill för att inte markstenen ska börja vandra nedåt när man kör på den. Asfalt är enklare att lägga i lutning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.