Har gjort en inspektionslucka till en krypgrund som tyvärr är en bit under mark. Under vårsmältningen och nu när det har regnat rätt mycket så samlas det vatten i "lådan" som jag gjort. Det sitter en lucka med frigolit framför hålet också så det verkar ha stoppat vattnet hittils men det känns inte särskillt säkert (det finns en krypgrundsavfuktare inne i grunden).
Botten på inspektionshålet är ca 20cm under markytan.
Har ni några tips om hur man skall göra för att lösa detta problem?
Har funderat på någon form av dränering men det skulle nog kräva en rätt ordentlig grävinsats (verkar vara svårt att få tag på folk som kan göra det i nuläget i fjällvärlden). Det finns ett litet dräneringsdike brevid men det är säkert 30cm högre än botten på lådan.
Har även funderat på att försöka göra "lådan" helt vattentät, dvs med någon form av botten och sedan tät mot grunden, men är väldigt osäker på hur man skulle göra detta på "rätt" sätt.
Botten på inspektionshålet är ca 20cm under markytan.
Har ni några tips om hur man skall göra för att lösa detta problem?
Har funderat på någon form av dränering men det skulle nog kräva en rätt ordentlig grävinsats (verkar vara svårt att få tag på folk som kan göra det i nuläget i fjällvärlden). Det finns ett litet dräneringsdike brevid men det är säkert 30cm högre än botten på lådan.
Har även funderat på att försöka göra "lådan" helt vattentät, dvs med någon form av botten och sedan tät mot grunden, men är väldigt osäker på hur man skulle göra detta på "rätt" sätt.
ok, ja dränering kanske är det enda riktiga lösningen, tror det blir svårt att dra slang genom "muren" då allt är så väldigt grunt, isf måste man dra under klacken (eller vad det nu heter) och sen under allt underlag dom lagt till för krypgrundsavfuktaren.J jonaserik skrev:
Kunde möjligtvis få hjälp med dränering nästa år men isf behöver jag en provisorisk lösning, kanske en dräneringspump skulle fungera temporärt?
Nej det är inte konstant vatten, det var inget där när jag kom upp till stugan för snart två veckor sedan men sedan dess har det regnat nästan varje dag så det är väldigt mycket vatten i marken runt om.
Stupröret gick ner direkt vid huset så jag har i all fall lett ut det en bit från huset nu (ca 2m just nu).
Stupröret gick ner direkt vid huset så jag har i all fall lett ut det en bit från huset nu (ca 2m just nu).
Klicka här för att svara



