1 231 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vattenpöl i krypgrund
Har en krypgrund med berg under. Krypgrunden lutar något och och består av berg med lite sand/jord på som är fuktigt på den södra delen av kryprunden som är på den sidan som är högre (och som vattnet kommer in från). I mitten samlas lite vatten och bildar en pöl på vid betongmuren där det är berg under och kan inte rinna undan. Har en kondenseringsfläkt och RF i krypgrunden är mellan 65-70%. Fick förslag på att riva upp altanen på södersidan och bila/täta men är osäker på om det hjälper. Det är rätt kostsamt också.
Min fundering är om det är något jag kan göra för att minska fuktigheten? Bör jag ta bort den fuktiga sanden och blottlägga berget där det är fuktigt? Bör jag lägga ut åldersbeständet byggplats på de delar av marken/berget som är fuktigt? Räcker det att lägga ut plasten där det är fuktigt eller ska jag vika upp den mot cementen/muren? Ska jag lägga ut något på berget/marken innan jag lägger ut plast? Finns det något jag kan göra för att få bort pölen som bildas?
Min fundering är om det är något jag kan göra för att minska fuktigheten? Bör jag ta bort den fuktiga sanden och blottlägga berget där det är fuktigt? Bör jag lägga ut åldersbeständet byggplats på de delar av marken/berget som är fuktigt? Räcker det att lägga ut plasten där det är fuktigt eller ska jag vika upp den mot cementen/muren? Ska jag lägga ut något på berget/marken innan jag lägger ut plast? Finns det något jag kan göra för att få bort pölen som bildas?
Klicka här för att svara