4integration
4integration: @mulle77 Vet inte vad för medel du snackar om?! Intagit några svampar? ;) :D
6 svar · 2,4k läst
·
harry73
harry73: Mot mossa kan man köpa ferrogent pp granngården. Blanda 250 ml eller lite mer i en kanna och vattna över några kvm gräs. Mossan dör samma dag. Visst kan man gödsla för mycket, men då framförallt när gräset är torrt och det är varmt. Gödslar man vid flera tillfällen, som du gör, tror jag inte deg blir problem. Gödsla bara inte för sent på året. Då behöver gräset komma i sin
1 svar · 2,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu har Kemikalieinspektionen svarat. Vi kommer att tillåta att man diskuterar det här ämnet även i fortsättningen, men läs detta först: https://www.byggahus.se/forum/threads/om-att-diskutera-importera-och-anvaenda-otillatna-bekaempningsmedel.381643/. Jag har klistrat den tråden i delforum Trädgård allmänt.
88 svar · 10,5k läst
·
King Average
King Average: Bor i Umeå-trakten så vi har rätt korta grässäsonger jämfört med er i söder. Senaste 2 åren har jag kört ett lass per månad Algomin gräsgödsel under maj, juni, juli, augusti sedan deras trädgårdsgödsel med större andel fosfor och kalium när gräset börjat lugna sig i september. Funkar grymt bra. Medan grannarna kämpar med gula mattor in i juni/juli är min grön och fin redan
26 svar · 25,3k läst
·
J
jonaserik: Dränrör ska alltid ligga med fall, så enligt din röda linje ska det vara. makadamen ska ligga närmast rören och en duk över för att inte skit ska fylla rören. Det är bra att rören ligger direkt mot lerbotten och lite makadam på sidorna, så graven fylls upp och vattnet går in i rören
2 svar · 7,0k läst
·
B
buggarn: Förstår dock inte varför det som går att göra på ett tak inte går att göra på marken. Jag har aldrig sett en vattenspridare på ett tak. Å andra sidan har jag sällan sett grästak.... https://takfix.se/gr%C3%A4stak---gr%C3%A4s-p%C3%A5-tak---gr%C3%A4smatta-tak
10 svar · 3,2k läst
L
LFN: [citat] De säckar jag köpte senast var bra fin fördelad. Inga pinnar/bark i. Bara några mindre klumpar som var lätta att stöta sönder. Innehåller hönsgödselkompost, raketbränsle för gräset!
6 svar · 10,9k läst
C
Claysson: [citat] Jag beställde totalt 4ton med lastbil, och nej leveransen var inte inräknat i detta priset, blir o dressa efter sommaren också eftersom de blev över hälften
24 svar · 31,4k läst
·
U
ulanor: Hej! Vi har installerat en trekammarbrunn i stugan i Höga Kusten i Ångermanland, vilket innebar att vi fick lägga ett rör över hela gräsmattan, ca 30 m. Efter att ha luckrat och tagit bort sten sådde jag gräsfrö för tre veckor sedan, täckte sedan med markduk, vilket nog var tur då det varit så varmt och torrt. Nu har gräset kommit upp 2-4 cm, mest där det är mer skuggigt. Nu
0 svar · 3,3k läst
A
Abies koreana: Klibbkorsört
1 svar · 2,5k läst
·
A
G
Gearjammer: [citat] hur blev det sen? Samma utmaning här ;)
3 svar · 4,6k läst
·
J
Jerka Backbeat: Har flera sektioner i gräsmattan som mer eller mindre dräller av daggkåpa. Har provat dra manuellt men rötterna på dessa är ju helt groteska. Dessutom kommer de bara tillbaka, och fort dessutom. Någon som har erfarenhet av hur man blir kvitt dessa?
0 svar · 3,8k läst
M
Malin165: [citat] Fin äng . Jag gillar också örter och blommor.
227 svar · 83,4k läst
·
M
Moribusken: Gissar på att det finns personer i denna grupp som är duktiga på jordar, så jag provar att ställa en jord-fråga. Har lagt marksten och behöver fylla upp runt stensättningen samt även jämna till gräsmattan nån meter ut och sen så/stödså gräs. Osäker vilken jord jag ska använda. Har möjlighet att köpa "trädgårdsjord" på kärra, men vet inte om det är att rekommendera?
0 svar · 1,8k läst
N
Nygge72: [citat] Har ej börjat med detta projekt ännu
5 svar · 2,1k läst
·
T
Thomas': Tack för alla svar, får så om.
5 svar · 2,0k läst
L
Lilllen: Det jag inte förstår är varför man överhuvud taget vill få bort mossa? Gräs är tråkigt och måste klippas. Mossa däremot varierar i flera vackra nyanser och har enligt min mening ett mycket intressantare utseende. Det är dessutom lagom kort hela tiden, så behöver inte klippas. Dessutom tycker jag det är mycket skönare att gå på. Gräs kan så klart också vara väldigt vackert,
12 svar · 6,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Suck, jag köpte en gång en påse rödklöverfrön och sådde på gräsmattan. Nu har grannen massor med vitklöver i sin gräsmatta, och han blir så himla stolt när vi säger att "det syns att du har gott om klöver" :) Vi har inte så mycket klöver i vår gräsmatta, men däremot en massa teveronika. aldrig att jag skulle vilja ta bort dem! [bild]
6 svar · 4,3k läst
svartöra
svartöra: Jag föreslår följande: Övre mitten: rölleka. Övre höger: någon klöver ser det ut som. Nedre vänster: rödklöver. Nedre mitten: någon fibbla? Nedre höger: grässtjärnblomma. Om gräset inte växer bra hjälper det inte att slå ihjäl ogräsen med kemikalier. Ogräsen har inte tagit över utan passar på i gräsets frånvaro. Så leta hellre efter tips om hur du får fart på
1 svar · 3,7k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Latmansnamn på "vanligt gödsel" eller "fullgödsel", men det säger kanske inte så mycket. NPK = kväve, fosfor och kalium. Ibland brukar det även vara med ett S, dvs svavel eller Fe, dvs järn. Yara Mila, granngården grön effekt (med eller utan plus), osv är vanliga. En del svär vid algomin, andra köper "robotgödsel", och dom som jag som har stora ytor går på billigt gödsel.
3 svar · 2,0k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Nej, mossa är inte någon dunderorganism som sprider sig ohämmat. Det känns som om diskussionen kring mossa är ungefär som den kring asbest att det sprider sig bara man råkar nudda vid den... Mossa går utmärkt att kompostera utan problem, MEN den tar tid på sig att förmultna, så man bör vara sparsam med mängden mossa i sin kompost av den anledningen. Därav är ditt förslag
16 svar · 11,0k läst
·
mg765
mg765: Samtidigt är ju både vitgröe och tjockare gräs som kvickrot och timotej ett inslag i stort sett alla gräsmattor. Har man normala ambitioner med gräsmattan är det inget problem. Ibland önskar jag att jag hade en annan hobby..
10 svar · 4,2k läst
·
P
Per_G: Fusk ligger inte bakom. Här anlagt förr. Leverantören har bett mig så på annan plats som inte är del av gräsmattan. Gjorde som han sa och tyvärr så var inte resultatet bättre. Just nu förgror jag i skottkärra i toppdress. Ska se vad det ger för resultat. Hur som helst så ska jag få igång mattan oavsett o. Jag så ska gå igenom med ogräsjärnet.Hoppas dock om det finns lättare
4 svar · 2,2k läst
·
4integration
4integration: Hej, Jag hade några säckar Stroller Blå NPK 12-3-15 som jag lade på för 1,5 vecka sedan med efterföljande regn,men tror jag skulle behöva få på lite mer kväve än vad detta gav. Funderar på att lägga på Granngården Grön Effekt NPK 21-4-7. Är det för tidigt inpå den tidigare gödslingen eller är det bara att köra på?
0 svar · 1,2k läst
hevi
hevi: Ajdå!
19 svar · 31,0k läst
catherineb
catherineb: [citat] Tack!!
5 svar · 6,2k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Sitter å ska beställa pryttlar till blivande poolen. Stålstommen är 6.2m invändig diameter. Ställer jag 100mm eps mot stommen så får jag 6m som är ett standardmått på liner. Men har kommit underfund med att det nog är klurigt med en platon mot stålet då jag tänkt köra saltklorinator. :thinking: EPS finns också i 70mm. Med platon och betongtäckmatta innerst så landar vi kring
0 svar · 1,9k läst
Z
zlatan01: Ja, felsökning kan vara svår. Det som lockar är effektivitet då man sätter vatten precis där den behövs. Alternativet är då sprinklers som kanske behöver också högre tryck och större vattenflöde.
2 svar · 1,5k läst
F
fsn: [citat] ja, i princip. Jag hade förodlat frö blanat med fuktig dressjord i 5-7 dagar så det etablerar sig snabbare. Kanske rugga upp, kultivera sanden om den är riktigt hård och blanda upp det med dress också för lite lättare rotetablering neråt. Du kan ju med fördel dressa på med dressjord även där det är gräs med om det är så att det är magert gräs rakt på sand.
1 svar · 1,5k läst
Mats-S
Mats-S: Någon som minns "Tortex" ... det var grejer det som man kunde lita på :cool:
7 svar · 52,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.