Gräsmatta
Paxman: Svaret på trådens ursprungsfrågeställning är enligt mig: ja. Som någon skrev tidigare i tråden tar maskrosor över fullständigt om de får sprida sig fritt, en gräsyta blir helt utarmad till slut. Så att helt strunta i dem är inte så lyckat om man inte gillar döda ytor. Sen om man måste plocka bort varenda en som tittar upp på tomten får väl anses vara en fråga om personlig smak
Claes Sörmland: Det kommer att växa men blir lite torkkänsligt i och med att materialövergångarna hindrar vattentransporten.
Stefflo: [citat] Ta kontakt med trädgårdsfirma och be dem lägga en ny och fin gräsmatta åt dig. Ja gjorde detta på 600m2 och betalade lite drygt 60 000kr. Då grävde firman bort allt gammalt gräs och la dit 40m3 jord och sen nytt rullgräs. Grönt och fint nu och till helgen ska roboten få börja klippa.
Prodigys: [citat] Leta reda på någon med en traktor och harv om det får plats, annars kan du köra lite med en jordfräs för att luckra upp det.
CAH: Hade den inställd på cirka 2 cm men skall göra ett nytt test när det torkat upp lite i mattan. Får minska djupet ytterligare.
Valhall S: [citat] Hej, Mycket nyfiken på hur det gått för dig då jag funderar på att använda samma leverantör. Mvh
Adb: First post! Vi är i färd med att utöka altanen och på samma gång ta bort en mindre stödmur I en rabatt.. [bild] [bild] Tanken är att den ska ersättas med ett lika högt steg/altantrappa för att skapa bla sittplats mot altanen och husväggen. Det är tokfullt av svart/hästmyra som har en skyddad toppenbostad där bakom muren. När vi tar bort den tänker jag att jordväggen bakom ändå
BirgitS: Har man ogräs med djupa och kraftiga rötter så skulle ju jag tycka att det är lämpligt att rensa bort dem, men det är ju lätt att göra när man har grävt upp en bit av svålen, dels pilla ut rotbiten ur svålen och dels gräva upp rotbiten som är kvar i jorden under svålen.
BirgitS: Bör nog mer eller mindre grävas upp så att så mycket som möjligt av roten kommer med så att de inte kommer tillbaks så fort.
G-83: Du ska ha vanlig harpad matjord. Möjligt att du kan hitta det på påse under namnet gräsmattejord.
Daniel 109: Jag fräste upp en yta förra året. Antagligen en gammal vinbärsodlig eller liknade, rejäla vallar på gräsmattan. Där fräste jag fram och tillbaka flera gånger vid två tillfällen med några dagar mellan och sedan jämnade ut. Där kommer det en hel del gräs och annat grönt utan att jag sått. Vill man bli av med gräset ska man nog fräsa minst en gång i veckan under en ganska lång
hevi: Vad beställde du? Anläggningsjord/gräsmattejord brukar innehålla mer lera och sand/grus (till 20mm brukar det vara). Tanken är att den ska vara lite stabilare och inte sjunka ihop så mycket med tiden. Beroende på exakt vad för jord du beställt kan du behöva tillföra gödsel innan du sår eller rullar ut gräs (”Gräsmattejord” är ibland färdiggödslad).
fsn: Jag skulle kört med sand blandat med gräsmattedress och ganska hårt gödslat. Och på med gräsfrö. Alternativt förgro gräsfröna i dressjord och sen balanda ut med sanden men det kommer att gå mycket dress och sand så jag skulle nog nöja mig med vanlig sådd.
LarsLo: [citat] Hej och tack för svar! Tänkte lägga på ett lager jord över hela gräsmattan, men mer där det satt sig naturligtvis. Blir nog till att så nytt gräs. Skippar nog sanden i det här läget då, då det är väldrenerat. Mvh, Lars
BirgitS: Det behövs nog inte så många blommor som sätter frö för att det ska bli väldigt mycket plantor året efter. Vi får hoppas att årets sommar blir lite blötare.
Oday Ibrahim: Får man använda samma gammal matjord med lite fräs och sen gräsfrö då vattna jag eller måsta lägga ny matjord
cpalm: [citat] Instämmer. Huruvida gräsmattan blir "fin" eller inte kan säkerligen diskuteras, men om inte marken är alltför ojämn och stenig så räcker det bra med att börja klippa för att få en fullt funktionell gräsmatta.
RHdstrm: Lägg in lite bilder på hur det ser ut, hur jorden ser ut, hur långt ned du kommer med en skruvmejsel osv så blir det enklare att svara. =)
Karlssonede: Hej, tack för svaret. Det låter som en bra idé med toppdressing. Gräsmattan har under de senaste åren också blivit väldigt gropig så en blandning som du beskriver skulle säkert kunna vara en väldigt bra idé att fylla igen med. jag provar helt enkelt så ser vi hur det blir :-)
Rabbithole: Jag tycker det funkat bra att bara lägga på ny jord, en del tycker man ska fräsa upp, har du mycket tid kan du skala av befintligt gräs och lägga jord under ;)
Mad_Man: Jag har väl egentligen inga problem med att behöva sikta den jord jag köper (även om det bästa vore att slippa). Det jag funderade mest var vilken jord som hade den bästa "sammansättningen" utifrån mitt behov. Men det är kanske ren kompost jag skall köpa, och blanda med existerande jord?
Radetinac: Jag sådde gräs förra sommaren och försökte ta hand om mattan så gott det gick under hela hösten. Som ni kan se är mattan helt överöst av ogräs och gräset är gult! Vilka steg bör jag ta för att rädda gräset och få till en tjock och grön gräsmatta?
Johan Pilot: Dra upp men de sprids o har djupa rötter men bara att kämpa på som jag försöker att göra . Ju mer på våren ju bättre. Lycka till
Johan Pilot: Köp Loredo quattro från Tyskland det tar bort det mesta som är flerbladigt men tar ej bort gräs o ej kvickrot som är enbkadiga.
topmount: Långverkande är ju ungefär som snabba och långsamma kolhydrater. Långsam kolhydrater (långverkande) håller dig eller din gräsmatta mätt längre eftersom näringen är lite mer svår tillgänglig. Tror nästan all gräsmatta gödsel du kan köpa nu är långverkande. Ta det lungt med doseringen bara, mycket är inte alltid bättre.
samuel99: [citat] Det blev så :) Med "B" menar jag att jag tappar ju platt gräsmatteyta. Men jag orkade inte med något av alternativen. Nu är det sått iaf :)
Erikor: [citat] Jag var lite inne på det. Dock ingen möjlighet att vattna tyvärr, men det kanske går bra såhär tidigt på året? [citat] Absolut en trevlig tråd, har precis läst igenom hela :geek: Den gav dock inget svar på min fråga, men massa kunskap om nästa steg. En hel del frågor också, men det kan jag ju återkomma i den tråden med.