Gräsmatta
TheGame: [citat] Haha, det såg snett ut men det är antagligen en synvilla :)
13th Marine: https://skanefro.se/vara-grasfroer-bast-i-test-i-rad-ron/
Maria Ohlsson: Nu har vi fått grannen till att stänga av sin och då fungerar vår! Skönt att det inte var fel på den. Om det blir likadant igen, så kommer grannen att ta dit någon som tittar på deras.
AndersS: Tänk på att om ni använder konstgödsel för lantbruk eller kalksalpeter så måste det regna eller så gäller det att vattna, samt att inte överdosera. Och ta det försiktigt vid den här tiden på året då det ofta blir försommartorka. Speciellt ni som finns i områden där det redan finns bevattningsförbud (gräsmatta är trädgårdens sämsta växtlighet vid torka även om den över
TH885: För första gången så kan jag inte rekommendera Robomow då. Dom stannar inte i första taget. Tur att jag har förankrat altanen annars hade den knuffat in den till grannen vid det här laget. Du ska nog ha en modell med rakbladsknivar. Dom känns lite nättare och försiktigare.
twoody: Bara sand ska man inte använda. Blanda sand med jord är bättre.
oppo: Hej! Har ett hus i norra Norrland där baksidan tidigare bestått av tallskog och mossa, utöver en 2 meter bred del närmast huset där det sporadiskt finns lite gräs, mossa och småsten. Väldigt hårt. Tidigare ägare har inte skött marken där så väl, haft det lite som vedbacke. Stod en vedbod där istället för nuvarande lekstugan bland annat. När vatten rinner ut från stupröret
Klodsmajor: Skulle också kunna vara sork, dock brukar den kasta upp större högar
tensiden: Tänk på att du behöver bladyta för att medlet skall verka. Klipp alltså inte ner ogräset innan du gödslar ut.
GustavL: Som någon skrev; robotar beter sig också olika vid hörn & hinder, så där är det värt att bara ha den lite löst ovanpå gräset med såna plastpiggar tills du ser att det funkar bra, sen kan du ”fräsa ner den” om du vill, funkar också kanon att bara ha ovanpå gräsmattan, den är helt bort på en säsong & täckt av gräs iaf.
spuun: [citat] Försöker hitta sand också, men blir inte klok på vem som kan tänkas köra ut. Skulle helst få hem i kubiksäckar så jag slipper stora högar. För om man får tag på sand antar jag man kan blanda med t.ex. rabattjorden från fågelmyra.
Bo Zäll: [citat] Super Gramino, men jag lovar du får klippa utav h:e. Ingen mossa för gräset tar överhanden. Tänk på att sprida det jämt och att regn är på gång. Bränner lätt vid torka. Jag sprider ut det för hand i rader om ca. 2 meter. Har använt detta i 20 år, och har traktens finaste gräsmatta. Vill du ha riktigt fin matta, så använd cylinderklippare. GOOD LUCK.
GustavL: [citat] Ja, fiberduk använda jag för 2 år sedan när vi sådde från scratch (nybygge), dock är duken dels använd under altan osv osv samt att tomten nu är mycket mer invecklad med trappor, altan, förrås, buskar osv så inte bara dra ut 500kvm duk längre... Men men, jag siktar på tre vattningar, har ett automatsystem så är inte direkt en ansträngning, mest behov av att inte springa
ovesei: Hålet som ni ser har jag gjort. Det finns inga hål och inga fåglar. Bara en massa dött gräs som var tätt och fint förra året innan harkrank invasionen. Har inte heller haft några flygande skalbaggar ovanför min gräsmatta.
harry73: Se i alla fall till att vattna lite precis innan solnedgången. Då stannar vattnet kvar längst och gör de mest nytta. Mitt i sommaren hade det absolut varit för lite, men nu borde det gå lite bättre
multimeter: Vinkelslip med stor stenskiva? Jag förlade två gräsklipparslingor idag i turbofart helt utan plasthållare för kabeln på det viset.
multimeter: Jag kom över en trädgårdstraktor för 1500 spänn som jag dragit diverse markluftare och harvar efter. Mattan är i rikigt toppskick nu när den hämtat sig från allt plågeri.
Holmspel: Vad ska den första bilden föreställa? Det är då verkligen ingen dressjord utan ser mer ut som en skogsstig. Där kommer det iaf inte växa något annat än ogräs. Andra bilden ligger det alldeles för tjockt. Dressjord eller sand drar man ut så det fördelar sig i jorden, inte som ett täcke ovanpå. Vem har gjort jobbet? Är det en firma så skulle jag reklamera arbetet och kräva att dom
hevi: 10 liter/minut och ca 100m2 gräsmatta är svårt att göra något vettigt med utan att dela upp i flera sektioner. Dessutom så brukar utkastare låta en del när man plockar ut mycket vatten ur dem vilket kan vara störande då man ofta vattnar på natten. Bara som räkneexempel kan man ta t ex Hunter MP Rotator. Dom har i sammanhanget låg vattenförbrukning och kastar upp till 9 meter. Om du
tensiden: Antingen begränsar man området, exempelvis som jag gjort här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-er-traedgard-idag.226977/page-279#post-3689746 Eller så låter man det bara vara och roboten får gå över bäst den vill. Sen efter runt två månader kan man jämna till det sista om det behövs med lite dress eller sand. Fördelen med att gränsa av är att man kan
Bryngelstjärnarn: Nu vet jag inte hur stor yta och hur mycket sand du tänker lägga, men kan inte en cyklonspridare typ https://www.jordelit.se/spridare/446-rondini-rostfri.html funka? Jag tänker att du drar den efter åkgräsklipparen. På jobbet använder vi den bara för gödsel, där dressar vi sällan mindre än 15ton åt gången och då tar det för lång tid.
Necochea: Hej! vi vill så en ny gräsmatta. Tomten är på ca 750 kvm. Vad är bäst? vi tänkte göra i olika etapper. 1. använda jordfräs över hela och plocka ogräs samt rätter. 2. vända upp och ner på gamla gräs och ogräs och så på nytt. Tack för råd.
mexitegel: Gräset etablerar sig snabbare ju mer näring det finns i jorden. Så gödsla i samband med att du sår och se till att vattna ordentligt, lite åt gången, om det inte regnar. Annars riskerar du att bränna det späda nya gräset.
etompau: Sitter det en skruvplint i datorn är där nog inte mycket att välja på än att klippa kontakt och skala kabeln en bit. Ett tips är att höra med Hyrep i Trelleborg. Dom hanterar alla reservdelar till Gardena och är kunnig på grejorna. http://www.hyrep.se/
j.erkers: Jag skulle ha gjort "utgrävningen" större och sluppit gräs ända in mot rampen. Har själv en liknande lösning men med ett trappsteg in till friggan, där står trappsteget på marksten som ligger på ett tunnt gruslager. Markduk mot leran under och det har fungerat i ~25 år utan problem. Med ungefär en dm marksten runt trappsteget så minimeras grästrimningen.
Omelius: Någon som kan svara på vad detta är? Har vattnat rikligt, med kalkrikt vatten från egen silspets, efter gödning som spreds ut för några dagar sedan. Detta vita förekommer dock endast på den senast anlaggda delen av gräsmattan.