25 027 läst ·
26 svar
25k läst
26 svar
Angående gräsgödsel
Är dessa i kornform som går att sprida med vanlig spridarkärra eller måste man sprida på annat sätt?Peter2400 skrev:
Går utmärkt att sprida på vanligt sätt, ser ut som blåkorn fast vita.Bigfoot skrev:
Jag föredrar att sprida med en sådan här,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåkorn 15kg för 199kr på Maxi blir väldigt bra resultat. Tjock och grön gräsmatta. Troligen någon form av kampanjpris de har just nu. Annars har jag även bra erfarenhet av Wibulls mineralgödning som brukar finnas på Jula för 99kr/8,75kg. Köpte i början de dyrare sorterna såsom SuperGramino och Florovit men kan inte påstå resultat blev bättre eller höll mycket längre.
Kan hålla med Peter2400 om spridaren. Har B&D´s likadana spridare (säljs inte längre) och denna typen är klart överlägsen för att sprida alla olika sorteras gödning med. Tar max 20min att sprida på mina 600m2 gräsmatta
Jag tänkte fylla i mina erfarenheter av gräsgödning. Har genom mina snart 10 år som husägare hunnit prova både billiga och lite dyrare sorter. Som jag ser det så finns det ingen anledning att köpa de dyrare sorterna, går får bra gödning för runt 12kr/kg.
Dessa har jag provat:
Super Gramino (ca 20kr/kg)
Weibulls mineralgödning (200kr/17kg)
Florovit (499kr/25kg)
TG växupp (199kr/15kg)
Södra århults gräsmattegödning(149kr/20kg)
Gödning (någon sort som används på golfbanor) från numera Blomsterlandet här på orten (runt 400-500kr/20kg)
BayerGardens premium gödning (utförsäljning, 200kr/20kg?)
BayerGardens BlåKorn (199kr/15kg)
Granngårdens egna gödning (den de säljer 2 säckar för 399kr ibland)
Stroller kombi om den nu räknas som gödning (499kr/14kg)
Rölundas NPK från hornbach (minns inte priset då det var en av de första sorterna)
Säkert någon mer sort också som jag inte minns.
La nu sist på BlåKorn för första gången och den är nog helt klart den som gett bäst resultat och till bra pris. Gräset blir jämnt lagom grönt, tätt, stråna känns "styva" så gräset inte ser tillplattat ut, växer lagom fort.
Dessa har jag provat:
Super Gramino (ca 20kr/kg)
Weibulls mineralgödning (200kr/17kg)
Florovit (499kr/25kg)
TG växupp (199kr/15kg)
Södra århults gräsmattegödning(149kr/20kg)
Gödning (någon sort som används på golfbanor) från numera Blomsterlandet här på orten (runt 400-500kr/20kg)
BayerGardens premium gödning (utförsäljning, 200kr/20kg?)
BayerGardens BlåKorn (199kr/15kg)
Granngårdens egna gödning (den de säljer 2 säckar för 399kr ibland)
Stroller kombi om den nu räknas som gödning (499kr/14kg)
Rölundas NPK från hornbach (minns inte priset då det var en av de första sorterna)
Säkert någon mer sort också som jag inte minns.
La nu sist på BlåKorn för första gången och den är nog helt klart den som gett bäst resultat och till bra pris. Gräset blir jämnt lagom grönt, tätt, stråna känns "styva" så gräset inte ser tillplattat ut, växer lagom fort.
Undrar om YaraMila 21-4-7 och Plantagens gräsgödsel är från samma tillverkare? Kollade % magnesium, svavel,ammoniumkväve och nitratkväve och det stämmer på på exakta decimalen.
Är ni fortfarande nöjda med denna? Tänkte gödsla lite nu när det ska regna i några dagar.mg765 skrev:
Bor i Umeå-trakten så vi har rätt korta grässäsonger jämfört med er i söder. Senaste 2 åren har jag kört ett lass per månad Algomin gräsgödsel under maj, juni, juli, augusti sedan deras trädgårdsgödsel med större andel fosfor och kalium när gräset börjat lugna sig i september. Funkar grymt bra. Medan grannarna kämpar med gula mattor in i juni/juli är min grön och fin redan i maj och hinner bli riktigt tät i juni. Många har klagomål på att Algomins gräsgödsel inte innehåller fosfor, men för mig räcker det att fylla på de depoerna till hösten. Såklart annat som spelar roll också, har för det mesta rödsvingel i mattan och klipper varannan dag, men det skönaste är att man kan dra på ett lass gödsel i 30 graders värme utan att behöva oroa sig för att pyromanen kommer fram.
Klicka här för att svara