Gräsmatta
TH885: Finns ingen regel som säger att något alltid måste göras. Hänger på sunt förnuft egentligen. Har du en jord innan som vattnet stannar på och bildar lätt pölar och innehåller mycket lera så ska du tillsätta grovkornig sand för att luckra upp och få ner syre. Har du en jord som lätt blir torr på sommaren, där vattnet rinner rakt igenom så skippa sanden och kör bara på
richardtenggren: Intressant! Du verkar hittat rätt känns det som! https://thelawnman.co.uk/dog-sick-slime-mould-mucilago-crustacea/
AndersS: Och en gammal gräsplätt brukar inte innehålla några stora mängder näring, utan den har nog fått gödslas varje år alt. mulchat gräs för att ha något att växa av. Så lägg din jord i en hög och fundera på hur du ska jordförbättra den när den ska användas och kväve ska du inte tillsätta förrän det finns växter/gräs som kan ta upp näringen annars utvattnas den bara.
Lkw: Hej! Tack för alla svar i denna tråd för en tid sedan. Det kom annat emellan därav mitt dröjande svar. Vi har precis plöjt upp åkern. Till våren tänkte vi harva, ut med matjord, jämna till, fräsa, välta och så. Hoppas på det bästa!
halper: Tack för synpunkterna! Då tar jag lite ogräs när jag får tid framöver, tills det blir alldeles för blött och kallt. Jag har täckt över ett område där det i stort sett bara finns ogräs. Tänkte rycka eller räfsa bort det till våren innan sådd. Denna fläck blir förstås mindre tålig eftersom det blir nysått, och där finns inget gammalt gräs som ger stadga och struktur. I
mg765: Bild 1 är inte vitgröe. Bild 2 och 3 skulle kunna vara vitgröe. Har den skrynkliga bladskivor?: https://www.byggahus.se/forum/threads/bekaempning-av-vitgroee-etc-i-graesmatta.277110/page-6#post-3317687
camelspin: Låter drygt med mossa som kommer tillbaka. För mig kryper mossan fram från fläckar där jag missat lite med järnsulfatprodukter. Men det går långsamt. Nån sa att ett effektivt sätt att sprida mossa är att kratta eller vertikalskära om man har några mossfläckar, då sprids kolonierna och slår sig ned på nya platser. Men det kan ju också bero på vad man har för jord, är det surt,
Freddan#1: [citat] Skriver utbildningsmaterial och Forumet är en bra inspiration. Förr hade många hus grävda diken i tomtgränsen eftersom dräneringarna förr var inte så effektiva som idag, mest dubbla lager tjära på grunden och singel utanför. Idag är makadam inte jättedyrt och man har fiberdukar och ISO-drän med dräneringsrör i plast m.m. Det tänket med diken är helt bortglömt idag. Ett
Peter Salomonsson: HEj Vi har en stor gräsmatta va 3000 m2 men i ena hörnet av den så är det väldigt blött vi brukar köra bil där men på höst och vår när det kommer mycket vatten så går det ej. Är det någon som har satt ner en dränering hål med pump i? Skulle vilja ha rekommendationer vad jag ska handla för att få bort vattnet
blomknopp: Ledsen men det måste till myrmedel. Behandla de synliga myrbon du ser sen täck över med något så inte hunden springer där. Typ från nån kastrull till presenningar. Jag fick av misstag påsprutat 'Fulstopp' på min garageuppfart (med Danska sjöstensplattor) och det tog död på alla myror som ändå funnits där i 20 år minst. Myror måste man hålla efter år efter år. Man kan inte tro
Mats-S: MCPA, finns på e-Bay Tyskland. Det finns några trådar om det här på forumet, orkar inte leta fram dom eftersom jag inte har Premium sökfunktion :-(
halper: [citat] Det är intressant att höra. Har du något att länka till där man kan läsa lite mer?
Rabbithole: Det är bara att så, kör rikligt med frön och se till att det håller sig fuktigt så blir det bra. Gödsla kan skynda på etableringen lite
Bart: En ojämn gräsmatta kommer fortsätta vara ojämn. Det kan med tiden bli ännu mer ojämn, eller jämna ut sig lite grand beroende på hur underlaget sjunker undan. Här verkar jorden vara dåligt packad vilket kan innebära att det blir ganska stora förändringar framåt. Det ska inte vara glipor mellan remsorna med gräs. Det bruna gräset kommer med största sannolikhet ta sig med tiden. Hur
Kane: Uppdatering efter 2,5 månaders klippning med fasförskjutning av klipparen. Har blivit jämnare gräsmatta. [bild]
jonaserik: Köp en billig tigersåg och lite grova blad. såga av rötterna en bit underytan, rakt igenom jord och småsten. ( 10-15cm ) så kanske det går att lyfta upp rotklumpen ( det som stammen växte på ) . Klart blir lite jobb men fungerar.
halper: Hej! Jag har sökt lite kors och tvärs men hittar inget svar på min fråga, som helt enkelt lyder: hur lång tid tar det att förändra jordens pH-värde, när man tillsätter något på ytan? I detta fall handlar det om en gammal gräsmatta med rätt mycket mossa – vissa partier nästa enbart – som inte har fått särskilt mycket omvårdnad på många år. Efter att ha mätt pH-värdet så
kanonvallen: [citat] Kika in på snabbgrus för att läsa om skillnaderna mellan jordprodukter https://www.snabbgrus.se/g/jord-och-mull-30.asp
cpalm: [citat] Låter perfekt. Kombineras med fördel med vårgödsling läser jag också, det låter bra.
Abies koreana: Det är en svamp, kanske fnöskticka, som lever på de kvarvarande rötterna från björken. Den får sin näring därifrån och kommer att växa på rötterna tills dessa har förmultnat. Om du vill ha bort svampen är nog enda möjligheten att gräva bort rötterna.
jgRnt: [citat] Det är glest men det ska jag ta tag i när tillfället ges. Tror inte jag gör mer i år än att underhålla. Är sån fantastisk skillnad redan nu. Gödsel skedde för två veckor sen så får vli höstgödsling sista givan i år. Bifogar bakgården nyklippt!
Daniel Larsson: Tack kör på nya frön så får vi se.. Tror nog det löser sig, blev lite orolig bara, men kommer nog bli bra
petererlandsson1194: [citat] Läs den låååååånga tråden om Dicotex och andra liknande medel här på forumet. Dicotex är ett mirakelmedel mot ogräs i gräsmatta. Dock förbjudet att sälja i Sverige men det kan beställas från Tyskland https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
Anonymiserad 239657: Nej. Har en hq men den har inte påverkats av det alls. Brukar skvätta ut lite på våren.
hevi: [citat] Jag personligen förespråkar att man ska använda förhållandevis billig men då snabbverkande konsgödsel (om man nu vill köra konstgödselspåret) som man istället sprider "ofta men lite" av. "Strollervagnar" som man ska dra över gräsmattan och som ska sprida ut konstgödningen är djävulens påfund IMHO då alla på marknaden förekommande "drop spreaders" är mer eller mindre
pacman42: Sådde i utfyllnad för fem dagar sedan, det sticker redan upp små gröna strån!
zwennebanan: mycket ytliga rötter så gräset sugs upp i min rotorklippare, vill bli av med detta, har kört med vertikalskärare idag och får se vad det ger, annars är det väl Roundup och total utrotning som gäller
Micke17: [citat] Jag tar väldigt gärna hand om dina påsar me kombi+ om du har kvar dom. :love:
Rabbithole: Min börjar se ganska bra ut, seg start i våras men stödsådde och gödslade så blev det riktigt bra nu efter 1,5 månad med robotklippare