Gräsmatta
Pear4Life: Rulla ut :) Men... Vattna, vattna, vattna.... Vattna lite till å lite till! Men inte om det skall vara strålande sol och 30grader... då finns risk att du bränner mattan. Då vattnar du rikligt på kvällen istället :) Kör hårt!
Johanhe: Hej! Du kan göra ett täckdike, och sedan på med jord över den nya ytan och så gräs mvh
Spanarn10: [citat] Tänker prislapp för alltihop, vad det hade kostat att anlita någon som både beräknar, installerar och står för materialet.
inxs74: [citat] Jag har inte mätt men jag har svårt att tro lagret är 20cm. Jorden består mest av torr jord och grus/Sten.
Raand: Jepp. Det fungerar perfekt. Har två Strömbrytare. En för att växla mellan två öar och en för öar av eller på. [bild]
BirgitS: [citat] Den sprider sig delvis med frön så det kan ju finnas vilande frön i jorden som först gror efter några år men frånsett det så är plantan borta när man har fått bort översta delen av rötterna enligt min erfarenhet. Det är inget rotogrås som maskros.
Claes Sörmland: Tålamod. Lera släpper inte igenom vatten efter att man har bearbetat den precis som du nu erfar. Men när gräsets rötter får tid och frosten får verka på leran under vintern så granuleras den och börjar ta emot vatten. Avvakta ett par år!
Rullman: Brukar ta 10 minuter då o då med att rycka upp kvickrot som ju lätt sprider sig o skapar tuvor. Gamla tuvor har jag förresten gett en liten spray av round-up så torkar den på någon vecka o är lätt att skrapa bort med en trekantig färgskrapa ner till jorden. På med gräsfrö o tunt med planteringsjord som håller fukten bättre o så vips, efter en vecka är det fullt av tunna
jockezangief: Vill bara lämna ett tips ang Gardenas sprinkler Aquazoom som finns i S, M, och L Det förvånade mig att det var olika kastlängd på de olika modellerna (De har en funktion för att justera kastlängden på själva sprinklern) så jag köpte en S och en L. S hade markant sämre kastlängd än L, efter lite skruvande och en titt bakom filtret så såg jag att Gardena fult nog har stoppat in en
Leafy: [citat] Ja då det inte är jag som dränerat utan det gjordes direkt när huset byggdes, det fylldes bara på dåligt med massor mot huset enligt byggherren som byggde huset och även bodde där första 12-13 åren. Ja precis, det kommer bli plattor ca 1m ut från huset runt om där det inte finns redan idag eller där altanen ska byggas ut nästa år. Takavvattningen rinner ner i en
Petter Forsen: För info! I år är det flesta tistlar borta! Det ändavi gjort är att klippa kort. Robotklippare gjorde det mesta jobbet. Så rådet att hållandet välansat 3 år fungerar.
Fredrik_Lerum: Hej har tillgång till välbrunnen hästgödsel som har väldigt mkt torv inblandad. Kan man använda sig av detta tillsammans med matjord för att så gräsmatta? Eller är det att be om problem? Kan tänka mig att det kommer växa mkt ogräs från gödseln men det vore ju inte klara av att klippas lika ofta som gräset. Någon som har kunskap?
norrbottenssnickaren: [citat] nej det är kommunal slänt. Det ligger tydligen på deras bord enligt dem själva att fixa detta så att inte ngt av det vattnet rinner ner på tomten. Så det kommer lösa sig. Men frågan är snarare om marken tar skada av att vara så blöt efter några riktiga skyfall och det gör den alltså tolkar jag det som. jo förrådet kommer 190mm upp och värre än såhär har jag aldrig
snickar: Om jorden är stenhård så är en jordfräs absolut att rekommendera. Annars duger en stålräfsa alldeles utmärkt att rygga upp ytan några cm djupt. Det viktigaaste skulle jag mer säga är att vattna rejält varje dag för att hålla det ordentligt fuktigt.
lassebrun: prata med grannen till vänster. dom verkar ha löst precis samma problem.
Johan41: [citat] Kan man köra med välten en gång nu idag också? Nu när man redan startat vattningsprocessen så att säga.. Eller krossar man kanske de blöta fröna då? Ser nämligen områden jag skulle vilja platta till lite ytterligare.
trähandtag: Finns det intresse att skapa en tråd, ar om vanliga ogräs, så kanske färre behöver gissa!
Syours: Hej! Vi har haft två gigantiska vildvuxna buskar mitt på tomten som vi valde att göra oss av med så fort vi flyttade in i huset, "huvudrötterna" är bortgrävda men det finns mycket smått och gott kvar. Vi har lånat hem en jordfräs för att bli kvitt allt ogräs och smårötter som är kvar i marken men efter det, hur går vi tillväga? Kan eventuellt bli så att vi köper gräs och
golfgreen: [citat] Går det att kompensera med mycket vatten tills gräset ändå har fått markkontakt med rötterna?
Andreas_kalmar: Ja det är normalt att matjorden innehåller små stenar
HEM2121: [citat] Prata med en trädgårdsmästare om hur marken är uppbyggd, om du behöver lera, mer jord, tjocklek på de olika lagren osv.
Bäste_dräng: Gödslade för ca 2v sedan. Så det skulle faktiskt kunna vara som du säger. Hoppas verkligen du har rätt!!