Golv
Mickael Jensen: Hej, Vi håller på att renovera hallen (3100x1300). I hallen går skarven mellan två moduler i huset samt att avloppet från kök går ner i garaget i samma kluster. Vi ska dra golvvärmeslang i hallen från två sovrum (verkar svårt att fräsa ut för o dra tillrop/retur i golvbjälklag) samt klädkammaren. Det kommer bli trångt med sex slangar. Fråga? Om jag kottlar 300 mellan reglarna
Farstatjej90: [citat] Det är en sån här jag tänker på. https://www.bauhaus.se/renovator-rex120d-1300w-inkl-syntetborste-lamellborste Det kanske finns större också men just slippapper tror jag kan gå rätt mkt på det där jobbet. Det kan vara bättre med stålborste.
ricebridge: Inget jag skulle ligga sömnlös över. Det verkar ologiskt att där skulle uppstå mögel t ex. Men du kan ju alltid vänta någon månad och sen jämföra bilden med hur där ser ut då, om fläckarna förändrats.
data55: Som jag förstår det så behöver vanlig fix dubbellimmas medans flytfix klarar sig utan. Men är det någon skillnad i slutkvalitet mellan dessa två? Läste något om att vissa fix härdar genom vattendunstring och att vattnet inte kommer ut ur mitten på stora plattor. Betyder C2F/C2TE att det härdar utan att vatten behöver avdunsta då det är cement? Första gången jag lägger plattor
Anonymiserad 405730: Inte utan att bilar upp den och sedan bila ur och gjuta fast en ny…
Andira: [citat] Då är det kanske bäst att ta bort den gamla mattan och lägga någon dämpning under. Tack för snabbt svar!
Screew: [citat] Glesen är stum, spännvidd max 4,3 meter 45x220 sen 70x250 varannan i cc30, 70x250 är ett ungefärligt mått dom är 100år gamla. Sen gles på det. Men det är nog värt extra jobbet med 22mm, eftersom bjälklaget är mer eller mindre dimensionerat för spikat undergolv på 22 mm utan glesen så blir det nog mer än bra
JohnHel: Här låg det avjämnande sand på betongen, sedan frigolit och golvspånskivor som sviktade och knarrade. Rev ut alltihop så det blev nog runt 15 cm lägre. Strök på flytspackel på betongen för att göra luftspalten i botten lättventilerad. Sedan en stålregelstomme från Granab i Vårgårda. Stommen vilar på klossar av hård plast. Varje kloss som justerades i höjd via grov ihålig
olofh: Letar efter någon guide för hur jag ska få till uppvikningen av innehörn på en vinylgolvmatta. Några tips för att få det snyggt och jämt i skarven
yonna: Jag har betonggolv i hela bottenvåningen inkl kök. Som tidigare påpekats är betong i alla dess former egentligen olämpligt i kök. Jyckarna får tex inte sin mat i köket just för att de slabbar och oljan i hundmaten har givit fläckar som aldrig går bort. Olyckor på golvet ger minne för livet 😉. Vi har löst det känsliga golvet med en gallerimatta där man går mest. (Trots att jag
PG87: Sådär. Merparten åtgärdat och även om det är värdelöst att göra om så känns det (och blir) bra. Tack för all hjälp. [bild]
tergo: kanske Plastic Padding Kemisk Metall är den perfekta lösningen med sitt kraftfulla 2-komponentsspackel, utformat för att laga sprickor och hål i metall, betong och stenplattor. Det ger en tät, stabil och oerhört tålig yta och kan enkelt borras, gängas och övermålas.
JohanLun: [citat] Oavsett lösull eller vad det än är, är det en möjlig ingång så lär mössen bygga gångar...Så trossbotten måste nog vara tät om det finns möss under. Är det en musfri källare är det inget problem... Men de är ju rätt söta mössen... :D
Marthevr: [citat] Jaa var inne på samma! Tror jag testar det, tack ☺️
Andreas_kalmar: Ja det tycker jag man vet inte vad som kan ha förorenat ytan även om den ser bra ut så en lättare slipning är nog att föredra
AXS: Det är kul att bila tills du ska återställa och städa. 😊
BirgitS: Har du använt något surt som är till för att ta bort kalk, t.ex. ättiks- eller citronsyra?
tensiden: Baseco rekommenderar just nu Ecoline Wash Care 8101 men vi har något annat till vårat hårdvaxoljade golv. Likartad produkt ändå. Tycker det har fungerat bra på de flesta fläckar. Hade en del skoavtryck när det var nylagt som jag fick bort med medlet och envist gnuggande. Annars brukar mirakelsvamp funka, men oklart på just furugolv? Det har tagit bort envisa klisterrester och annat på
Mikeymikey: Ok, jag kopplar loss, skarvar och trycker ner dem under nytt golv och drar till lämpligt ställe (värmeslinga/radiatorslinga)?
Handell: [citat] Tack för delningen. Jag har läst anvisningar från andra tillverkare tidigare, men nu när golvet kom hem så var det näst intill lite chockartat hur korta bitarna var mot hur furugolv kommer. Det är trots allt trädens karaktär som avgör längden.
freppe.ar: [citat] Jag tog vanlig målartäckningsplast på Beijer, rätt eller fel vet jag inte. Hade inte så mycket att täcka.
jonaslatt: Ska lägga nålfiltsmatta i källaren och hörde att man måste låta den ligga i två veckor på golvet före man skär ut den. På en altan där det e varmt kan jag förstå. Men hur tror ni det är i källaren där det i princip alltid är samma temp.?
Bergman777: Har haft en kontorstol som har slitit i parkettgolvet, har numera skaffat golvskydd och lärt mig den läxan. Kan man fixa bara denna delen av golvet eller måste hela golvet fixas? och hur går jag till väga för att göra det? slipa och olja om?
Pontuskr: Idag har vi ett betonggolv med pigmentering från Weber. Jag är osäker på om det är pigmenterat vid tillverkning. Jag undrar om det är möjligt att pigmentera om? Utan att bila upp hela golvet… Idag ser det ut så här (med ganska mycket missfärgningar från slitage över åren) [bild] Vi är sugna på något sånt här [bild] [bild]
Regenholz: Tack för svar!