Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, säg till att du har tänkt lägga mattan direkt på betonggolv så får du rätt typ av matta, det är inget problem. Har själv en heltäckningsmatta i en stor del av källaren efter att ha kämpat bort en gammal golvmatta i ett hus från 74.

Gissningsvis inte asbest i limmet, baserat på fär och ålder, men damm är onyttigt och otrevligt oavsett källa, så om det dammar mycket när du kör strippern så är det bra att använda munskydd.
Ska du ha facit behöver du skicka in en bit på prov.
74 var sista året man fick använda asbest i lim etc, men om det visar sig vara asbest i det så ska du ju i praktiken hantera det på samma vis som privatperson som om det inte är asbest.
Dvs andas inte in byggdamm...

Känns golvet plant nog efteråt vilket det nog är med tanke på att det var plant nog för en plastmatta så behöver du inte göra något mer än att lägga mattan efteråt.
Har du lyckats få loss lite klumpar, laga och lägg mattan.
Visar det sig vara hejkomochjälpmig-uselt golv under, eller att du vill höja det någon cm, flytspackla innan du lägger mattan.
Tack snälla för hjälpen!!

P
lägg ett flytande golv det blir djävligt kallt att gå där annars
tex plantonmatta med ventilerade socklar

Blir det en stor skillnad i golvtemperatur med platonmatta emellan tror du? Jag vill helst undvika att höja golvnivån för mkt…
Det finns ingen smidig lösning med någon form av värmegolvsfolie som jag kan ha mellan betong och matta?

Regenholz Regenholz skrev:
Blir det en stor skillnad i golvtemperatur med platonmatta emellan tror du? Jag vill helst undvika att höja golvnivån för mkt…
Det finns ingen smidig lösning med någon form av värmegolvsfolie som jag kan ha mellan betong och matta?
Jag har heltäckningsmatta direkt på rå betong i min källare och upplever inte det som kallt alls.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
K
Jag har en sk.altanmatta i källaren de är gjorda för att släppa igenom fukt.
De har typ "nabbar" på baksidan.

• Gilla
Regenholz
  • Laddar…
Skulle det kunna vara asbest i limmet? 😬 Huset är byggt 1974.
"Ja"

Det blev väl inte totalförbud föränn 82 tror jag. Är du orolig googla var man kan skicka in ett sampel för test.
Du märker ju redan nu hur "kallt" golvet blir. Det blir inte sämre av en matta :)

Jag är inget fan av platon - rev bort sånt i ett förråd (med ventilerade socklar) och det var rätt mycket fukt under den - lätt källardoft.

• Gilla
Regenholz
  • Laddar…
Jag sitter just nu i ett källar-rum med laminatgolv på tunn skumduk, i hallen utanför har jag heltäckningsmatta och i rummen bredvid har jag laminatgolv på platonmatta.

Visst, laminatgolvet på platonmattan är varmare än bara laminatgolv, men inte brutalt.
Varmast av de tre upplever jag helt klart heltäckningsmattan.

Jag la platonmatta första gången jag gjorde om golvet i ett rum, men då det innebar att jag var tvungen att höja dörren och så vidare så tycker jag inte att det gav så mycket effekt att det var värt besväret.

Edit: Btw, värmefolie tror jag inte på, då du måste hitta någon som både släpper igenom fukt på ett bra vis och leker bra tillsammans med heltäckningsmattan och eventuellt lim.
(Och gällande lim: Jag har rivit ut ett par gamla heltäckningsmattor som var tejpade i kanterna mot plastmatta och parkett. De satt riktigt bra och jag trodde innan att de var limmade. När jag la mattan i hallen blev jag avrådd att göra det, dels på grund av betongen, dels på grund av att den är nästan löjligt komplext lagd i en vinkel-hall med ett antal in och utsprång, trappa, skarv och så vidare, så den blev professionellt lagd av en mattläggare, som bor ett par hus bort. Kostnaden för hans arbete gick på ett ut på att han kunde köpa en bredare matta än jag själv kunnat hantera, skar till den till 7x10m hos sig och la den på någon timme)

Redigerat:
  • Gilla
Regenholz
  • Laddar…
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.