S
SideshowBobBuilder: [citat] Jag har plan att hyra en mindre betongslip och fixa de värsta ojämnheterna samt slipa längs alla väggar för målningen. Med ett par schyssta ulltofflor tror jag inte det känns så mycket om det skulle finnas lite gruffs. Sedan behöver jag ju laga lite små ”håligheter”. Någon som vet vad jag behöver för material för detta? Betong lär väl knappast fungera för det blir
12 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är viktigt att kolla läggningsinstruktionen för om hallen är smal kan det vara omöjligt att lägga golvet tvärs den eftersom man då bryter mot villkor typ minsta brädlängd, minsta skarvförskjutning etc.
3 svar · 788 läst
BirgitS
BirgitS: Ett problem med silikon brukar vara att smuts lätt fastnar på det så risken är att det fort ser smutsigt ut.
2 svar · 1,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ja det finns.
1 svar · 1,5k läst
·
K
Kajsala234: [citat] Vi håller fortfarande på.. efter att konstaterat hur bjälklaget är lagt så har vi börjat ta bort undergolvet och sen lagt till reglar i bjälklaget och stabiliserat det. Vi har 1 1/2 rum kvar. Innerväggarna står kvar (de var bygga över bjälklag, i tillräcklig grad för att ha stabilitet. Vi kommer sedan lägga på ett nytt kraftigt furugolv direkt på bjälklaget. Vi renoverar
12 svar · 4,4k läst
·
K
kniv: Vill man göra det avancerat skulle man kunna göra en upphöjd syll, så den inte ligger dikt an spånet och slangarna. För att göra det lättare att byta slang i framtiden om det skulle behövas. Är ju bara en liten innervägg vi pratar om
9 svar · 3,8k läst
·
B
Bjorkman92: [citat] Hej Olle, Tänkte fråga hur det gått för dig med golvet? Vi la golvet för 1,5 år sen och upplevde en hel del sprickor ganska snabbt, många av lite större storlek. Vi kan i flertalet sprickor få ner ett ID/Bankkort. Vore uppskattat med lite uppdatering från er sida.
19 svar · 7,5k läst
·
O
Olf Oggler: Vanlig billig cellplast från bauhaus verkar klara ca 100kPa under kortare tid. Det blir ca 10 ton per kvadratmeter. Med andra ord ca 100kg per kvadratdecimeter. Ja, och det låter ju som att det är på gränsen till OK. Jag kan tänka mig att en 15mm parkett sprider trycket ganska väl. Men vid hörn och kanter kanske det kommer svikta. Borde inte tjockleken på cellplasten spela roll i det
10 svar · 950 läst
S
Srixon: Har du kollat med Jape, ventilerade golv?
1 svar · 542 läst
BirgitS
BirgitS: Jag gissar att färgen har absorberats av plasten i mattan och därmed går det inte att få bort färgen utan att skada mattan.
1 svar · 1,8k läst
·
D
Dilato: Det kan vara så enkelt att dom sitter som på IKEAs socklar, fastklickade på benen. [bild] https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/foerbaettra-sockel-vit__AA-2194901-1-2.pdf Att dom inte är bärande eller ens sitter ordentligt fast tycker jag syns tydligt om man tittar i överkant mot stommen. [bild]
10 svar · 4,2k läst
·
P
Anonymiserad 618974: Förlåt för caps lock. Har lagt ett hyvlat furugolv. Är för slö för att slipa. Vad kan jag behandla golvet med mer än att såpa det? / Klåparn
0 svar · 695 läst
S
Sson85: Beror på hur gammalt köket är. Om det är platsbyggd sockel är det lättaste att lägga mot sockeln. Om dett är plastben under bänksskåpen med sockel som går att ta bort i köket så försök få in nya golvet under benen ett i taget. och anpassa sockeln på höjden.
2 svar · 979 läst
J
JonasJN: Är det ingen som ställts inför detta innan och har några tips?
9 svar · 2,3k läst
·
Erik-R
Erik-R: Vad är bra att tänka på och vilket trägolv ska man använda? Jag tänker ett hyfsat billigt massivt trägolv som vi ska behandla själva. golvet har nu en plastmatta på masonitskivor. Boden är inte isolerad. Golv ca 5 m x 2 m.
0 svar · 806 läst
nybbstrom
nybbstrom: @gurra_77 Hej! La ni golvet på den gamla parketten? Blev det bra?
3 svar · 9,9k läst
·
E
Emma Wiberg: Hej! Vi limmade golvet med gips och Adex s48 för att stadga upp spånskivegolvet, sen spacklade vi a46 på gipset för hand med laser för att få det så jämnt som möjligt. Det var ett jäkla jobb och krävdes många varv men vi kunde lägga parketten efter det och det har blivit bra resultat ändå :)
2 svar · 2,5k läst
·
F
Fangorn: [citat] Är det svårt att göra för en lekman?
2 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: Det finns ju även åtminstone ett annat alternativ till mjukfog och tröskel och det är en tunn och relativt smal övergångslist.
2 svar · 919 läst
nybbstrom
nybbstrom: @oscarwww Hej! Hur löste ni det? Är ni nöjda med golvet i övrigt?
5 svar · 5,7k läst
·
V
VOEKA: Hej! Vi har ett dyrt nylagt parkettgolv. Trösklarna är också nya men blev inte den färg jag önskade. Träfärgen på tröskeln går åt det röda hållet så jag har svårt att se hur jag ska kunna slipa och vitbetsa utan att det drar åt rosa. Nu till min fråga, hur stor risk är det att jag skadar det nylagda trägolvet om jag tar bort den limmade tröskeln? Om det finns risk för det
0 svar · 563 läst
R
Rickard.lj: Annars finns de primer som är utvecklad för ej sugande underlag som rollas på som har en typ av sand i sig så ytan blir sträv å fix fäster då
3 svar · 951 läst
Misafir
Misafir: Hej, Jag bor i en hyresrätt och skulle vilja få lite vägledning angående den totala kostnaden för att byta ut parkettgolvet i ett 20 kvm stort rum, inklusive material och golvläggarens avgifter. Jag är medveten om att priset kan variera beroende på olika faktorer, men jag vill gärna ha en ungefärlig uppfattning om vad jag kan räkna med. Eftersom jag bor i en hyresrätt kan jag tyvärr
0 svar · 1,4k läst
Kjpil
Kjpil: Det blev en fläskig lösning till sist då jag inte orkade gröva igenom virkeshögarna. Tog en regel jag hade liggande och körde några varv i ålanhyveln. Bättre än spikplåt iaf
7 svar · 3,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man ska följa instruktionerna från golvtillverkaren. De instruktioner jag har sett har alltid krävt plastfolie (eller foam med inbyggd plastfolie) ovanpå golvvärme eftersom fukten kan skada golvet. Man vill inte ha en betongplatta som släpper ifrån sig fukt rakt på ett trägolv. Om det är något som skadas av att man har plast på betongplattan så får man välja något annat än ett
1 svar · 838 läst
S
Sofia19: [citat] So far so good, dvs inga problem med varken golv eller kamin. Golvet har legat nästan ett år nu så de flesta luftfuktighetsnivåer bör vara ”testade” nu. Tänker ändå att det är bra att säkra utrymme för golvet att röra på sig lite extra åt andra hållet eftersom det inte kan (?) röra sig under kaminen. (Jag har dock själv gått mot den principen också och har ett
4 svar · 2,3k läst
W
wahjlen: [citat] Samma tankar här, nån av er två som gjorde så - och isåfall - har det fungerat bra? Nämndes knakande, men tänker om man lämnar en spalt mot väggen precis som vid klickgolv (täcks likväl av list) så bör det väl ligga stadigt?
8 svar · 3,1k läst
M
MasMats: Kanske detta: https://www.ikea.com/se/sv/p/maellsten-trall-utomhus-inom-utomhus-gra-vit-s49320401/
3 svar · 2,1k läst
·
R
Rickard.lj: Tjockare RR eller 4040 kan man lägga igen gropar mot vägg med,
14 svar · 4,5k läst
E
Ellinor Jansson1: Bor i hyresrätt så får inte dra bort trösklar.
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.