Byggahus.se

Två tum sex som golv, 100 cc??

1. K
    Medlem · 70 inlägg

kusteldaren

Medlem
    Håller på och inreder vinden i timrat hus från 1871.
    Skall lägga in nytt golv och det är ca 100 cc mellan bjäkarna.

Finns det nåt regelrätt golv som klarar det spannet, vilken dimension krävs för att det skall funka?

Det är ju lite grov miljö i ett sånt här hus, hur tro ni det skulle funka att lägga in vanliga två tum sex med den fina sidan upp, jag menar de gamla golven var ju rätt grova också. Är det bara tokigt eller skulle det funka på 2000-talet. Så tjockt golv måste ju även ha lite isolervärde ;)

PS. Förmodligen blir det väl att jag sätter in extra reglar så jag får cc 45-50 istället ville bara kolla om det finns några andra möjligheter.

2. H
    Medlem · 228 inlägg

Re: Två tum sex som golv, 100 cc??

Jag tror nog det blir bra med 2 tum 6, 100cc, vill man ha styvare kan man ju lägga in tappar mellan plankorna, som man ofta gjorde förr. Själv har jag ca 170 cc mellan bjälkarna på övervåningen i mitt timmerhus, får se sen om jag behöver lägga in fler.

3. K
    Medlem · 70 inlägg

kusteldaren

Medlem

Re: Två tum sex som golv, 100 cc??

Jag vet inte om jag var lite otydlig, kort sagt det två alternativ jag funderar på är:

1, Att lägga in extra reglar så det blir cc 50 ungefär och sedan lägga vanligt golv på det.

2, Finns det nåt golv som går att lägga på befintliga bjälkar med cc100, alltså min fråga avseende 2 tumsplank var inte huruvida det funkar som underlag till ett annat golv utan ha det som golv rakt av (med lite ytbehandling förstås). Att det är styvt nog det vet jag, men funkar den ytan att ha som golv eller blir det en massa jobb att få ytan acceptabel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.