N
Nikage: Hej, Gjuten betongplatta där yta lämnades för en inbyggd altan och plattan hade isolering/frigolit i yttre kanten. Nu blev det inga glasväggar där så betongplattan är öppen och jag vill nu lägga lite plattor på det. Men frigoliten längs kanten gör att det vittrar sönder mer och mer och det ser inte bra ut. Tips mottages tacksamt hur man bör göra i samband med att fixa ytskiktet
0 svar · 686 läst
F
FrisktSågat: Hej! Jag funderar hur man skall tänka när man lägger sitt bjelin-parkettfris. Bifogad en bild på rummet där jag lägger fris. Med vanlig fris misstänker jag att anledningen till att man inte gör sneda innerhörn är att man enklare kan justera bredden på sista biten. Men med klickbensparkett har man ju inte möjlighet att lägga i vilken riktning man vill, vilket leder till mitt dilemma.
0 svar · 2,3k läst
·
S
Smissarve: Vi har ett gammalt furugolv som är så dåligt att man får flisor i fötterna. Vi har tänkt göra om det om några år men fram till dess funderar vi på att vräka på ett rejält lager lack bara för att binda ihop det så att man slipper stickorna. Slipning är inte ett alternativ och vi skiter högaktningsfullt i det estetiska. Vi la på ett simpelt klickgolv men det är så ojämnt att
0 svar · 634 läst
K
Kristoffer Rosenberg: Det tänkte jag inte på att det kan ha gjort. Tusen tack.
3 svar · 822 läst
·
Matti_75
Matti_75: Du kan slipa dig less utan att ens vara i närgeten av att komma ner till golvvärmen. Betong är hårt.
2 svar · 635 läst
R
Rickard.lj: Oavsett om han skall ha ett kylskåp frys så kan han bara lägga en skyddsplast under som man skall göra, då kan han lika gärna köra på vanligt spackel ,
10 svar · 727 läst
·
N
neo11: Det är bara du som kan göra det valet, är det enkelt gjort för dig, så foga. Annars inte.
12 svar · 1,3k läst
·
K
KlasseT: Hej, Håller på att renovera ett radhus från -60. Det är byggt i 4 st halvvåningar. 4, Överst sovrum, 3, Därefter entreplan med vardagsrum och kök samt utgång till trädgården 2, Garageplan med tvättstuga, pannrum, förråd samt hobbyrum med utgång till trädgård 1, Gillestuga som vi planerar inreda med ytterligare ett vardagsrum, bastu. På vån 2 tänkte vi åtgärda golv och
0 svar · 545 läst
·
P
Pontuspont: [citat] Japp de hade legat inne en vecka typ, men jag ställde in en värmefläkt ett par timmar innan jag körde. Men det blev ändå uppåtböj på dem, så jag forcerade den färdiga raden med knäna när jag la nästa då gick det.
11 svar · 1,4k läst
·
G
gustav3: [citat] Tack, will do!
4 svar · 1,2k läst
F
fsn: [citat] Genomfärgad granitkeramik klinker fungerar utmärkt. Denna typen https://www.hornbach.se/p/klinker-keramik-starline-antracit-svart-30x30-cm-standardkant-taa34598/10701680/ Det man skall vara noga med är full täckning med fix när man lägger så det inte blir luft bakom. Fixar man det så håller det riktigt bra.
2 svar · 476 läst
ricebridge
ricebridge: När du skottat bort sanden, vad är det för underlag då?
3 svar · 682 läst
Demmpa
Demmpa: I följande tråd har jag skrivit lite om våra golvtemperaturer i källaren, https://www.byggahus.se/forum/threads/oisolerad-kaellare.471709/post-4965618
9 svar · 1,6k läst
HarryDynamitA
HarryDynamitA: Hej, Jag överväger att själv lägga ett parkettgolv och är nyfiken på hur utmanande det kan vara. Jag siktar på att lägga ungefär 10 kvadratmeter, och jag är intresserad av en stil liknande den som visas i följande länk: [https://www.hornbach.se/p/parkett-14-0-ek-3-stav-2200x207x14/10695198/](https://www.hornbach.se/p/parkett-14-0-ek-3-stav-2200x207x14/10695198/) För att förbereda
0 svar · 711 läst
Z
ze7en: [citat] Försäkringen kommer täcka en del av kostnaden efter åldersavdrag. Tror inte att det kommer göra något direkt på värde för lägenheten men vi river upp för vår egen säkerhet. Tack för input!
2 svar · 795 läst
E
Elutte: Förstärka golv i badrum. Gammalt hus med krypgrund och rejäla golv bjälkar tror cc600 och 30mm furugolv, Tänkte armera och flystspackla med fiber spackel och sedan våtrumsmatta, på ca 8 m2 Kommer ett badkar på ca 250-300 liter. Behövs förstärkning av bjälklag? Bef golv känns stabilt med knakar lite. Alt är att montera 22mm golvspån på befintligt golv men vill undvika detta pga
0 svar · 561 läst
K
Kaffeböna: aha! Detta är i en liten hall på kanske 3m2 men utan någon brunn. Rummet bredvid är en tvättstuga och har en brunn. Är det nödvändigt med tätskikt igen tro? Jag hade tänkt att lägga flooré 25mm isolerplatta med vattenburen värme på detta golv. Är det nödvändigt att ta bort allt tätskiktsfilm innan jag limmar plattorna?
2 svar · 577 läst
·
S
stina_kuling: Jag har kommit över lite stavparkett i ek och funderar på om det kan funka på oisolerad veranda. Eller riskerar det spricka när temperatur och luftfuktighet växlar så mycket som det gör på verandan? Finns det någon bra länk med beskrivning av hur man lägger stavparkett?
0 svar · 347 läst
C
cinelle: Hej! Vi har Coloramas golv Haväng 5G (artikelnr 09261) som vi la in år 2021. Colorama har tyvärr bytt klicksystem på golvet (till 5Gc), så vårt golv finns tyvärr inte kvar till försäljning ☹️. Vi behöver byta ut en liten del av golvet och undrar därför om det finns någon som har lagt det här golvet och som har något golvpaket liggandes hemma som vi kan få köpa? Se bifogad
0 svar · 980 läst
·
GoC
GoC: Du kan väl göra en ”list” av ett tunt ekbräde. Jag har gjort många sådana till mitt hus. [bild]
4 svar · 1,2k läst
·
Katarina Andersson2
Katarina Andersson2: [citat] Stämmer
3 svar · 972 läst
·
N
Normar: Hej! Tittar på att köpa ett renoveringsobjekt, visserligen en lägenhet men hoppas på lite kloka ord ändå. Funderar på ungefär vad det kan komma att kosta och innebära att renovera detta. Golvet behöver bytas, och jag skulle gissa inte bara som ytskikt utan även några lager till nedåt. Är det någon som har erfarenhet av att riva ut och byta golv + undergolv mm? Vad behöver vi
0 svar · 975 läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag tror nog att du inte får röra sanden alls eftersom den räknas som en del av husets stomme och ingår därför inte i ditt ansvarsområde. Sanden är mycket viktig som ljuddämparen ner mot lägenheten under. För att ersätta den gamla parketten, kring 25 mm tjock antar jag och därmed självbärande, brukar man nog lägga golvspånskiva först och sen ny parkett. Fast allra vanligaste är
1 svar · 1,0k läst
E
egge80: jag har varit med om att spacklingen har höjt fukthalten kraftigt och om inte bostaden är ordentligt ventilerad så tar golvet upp delar av denna fukt med svamp effekt som följd , men verkar inte vara så i ditt fall
15 svar · 5,2k läst
·
G
Gtre: [citat] Jag kan inte se någon heller. Bara när man lägger vattenburen Golvärme.
8 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det som kan hända då är att när fukten från marken inte kan ta sig upp genom golvet så kan det ta sig upp i väggarna i stället. Om du också har använt primern FF P-10 Base, det står att i anvisningarna att man ska det, så står det om den primern så här: [citat]
3 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det förekom linoleummattor som innehöll asbest. Vill man vara säker så får man skicka in ett prov på analys.
6 svar · 1,3k läst
·
ricebridge
ricebridge: Ja, risken finns alltid att fukthalten ökar, t ex vid stora nederbördsmängder eller när dräneringsrören börjar korka igen. Är det byggt 93 så fanns visserligen en helt annan medvetenhet om problemen än tidigare, men det är dumt att chansa. Så jag skulle rekommendera er att riva dän plastmattan, och istället lägga platonmatta samt ovanpå det valfritt golv. Se till att bygga
1 svar · 1,4k läst
J
Jimman811: [citat] Tack 👍
4 svar · 907 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.