Golv
surris: Perlite funkar bra, ska det vara bärande så behöver du padda det lite.
BirgitS: [citat] Men blir det någon egentlig skillnad i upplevelsen av golvet om det skulle vara 21 grader i stället för 20 grader på ytan? Känns det inte bara kallt ändå?
largab: Jag la 45-reglar tvärs takstolarna. Ovanpå dessa vanligt golvspån 22mm där man går, med lite luftspalter mellan skivorna. Jag la vanlig spånplatta 12 mm in mellan takstolarna för att kunna placera lådor och en massa mök på. Det har funkat i 15 år nu. Luftspalter är viktigt. Om man har något läckage så kan varm fuktig luft stiga upp och blöta ner undersidan på spånet. med lite
liamakg: [citat] hade sånt i min hall också under laminatmattan. 3 timmat me flexen så fick ja bort allt. Ett rent helvete men gick tillslut
4integration: Tjenare, Ska sätta upp lite taksocklar (dvs golvsockel/list men emot taket) för att dölja en del efter renovering i en liten toalett. Har betongväggar, funkar det med "no more nails" lim, dvs att man trycker dit dom och håller dom på plats i 30-60 sek....kommer dom sitta kvar eller ramla ner. Det är inga stora/långa lister utan max 130 cm / Jocke
Dorizza: kan man såpa en trall som idag är kiselbehandlad? Verkar enklare att bara såpa höst o vår än att använda "specialmedel" avsett för kiselbehandlat golv
Riffen: Hejsan! Ja vi gjorde så här: Vi har ingen golvvärme utan valde att regla upp med läkt. Spikade med betongspik och sedan massivt furugolv som vi behandlar med linoljesåpa. Mycket skurande i början, men ett härligt mjukt golv att gå på. Är jätteglad att vi hittade en lösning som gjorde att vi kunde ha massiva golv.
lt1cobra: Hej, funderar på att göra något åt golvet i garaget. Biltemas 2K epoxy verkar relativt poppis. Ser att de har en klarlack också, nån vits att lägga på ett sånt lager ovanpå? Skulle också uppskatta kommentarer från de som lagt färgen och hur den stått pall för normalt garagebruk (bil ut/in, mek 5-10 ggr/ år). Tänker lägga Hagmans hjulspår för att få slitlager där
Düsseldorff: Gick det fint? Nyfiken såhär 2,5 år senare...
tobbe__a: [citat] Nu har all lukt försvunnit, men det tog sitt lilla tag. Har lärt mig att tre saker är viktiga för att torkningen ska gå så snabbt som möjligt och lukten ska upphöra. Bra ventilation, syre och rätt temperatur (typ 20-25 grader). Att vädra ger ju bra ventilation och tillförsel av syre, men ett problem så här års är ju att temperaturen blir för låg om man vädrar för
MrsÅsman: [citat] Vi tänkte köra med Logoclic Ceramico med Clickguard.
MPilen: jo vi får täcka golvet ordentligt förstås, mjölkpapp och kanske masonit där en går mycket under bygget. Verkar inte vara helt tokigt att vänta med gipset då i alla fall.
BirgitS: Det finns inget vatten i fläktens fett så det finns inget vatten som kan avdunsta. Däremot så är ju fett kladdigt och det försvinner nog inte, men de ska väl lägga foam (plast) innan golvet så det är knappast något att bry sig om.
m.wetterlind: Men som sagt lagt och ihoplimmat kanske skivorna får stöd av varandra på ett bättre sätt än mitt högst ovetenskapliga test. Men jag kände att det inte var värt att chansa och när lk sen säger att man inte kommer uppleva rummet som kallare bara för att jag inte får ut slingan de sista 50cm så tog jag det säkra före det osäkra. Har du inte limmat och skruvar dit skivorna än så
Pierre67: Tänkte lägga Pergo vinylgolv (plankor) i hall. Rev bort gammal plastmatta samt 5mm masonit och under ser det ut som på bilderna. Det knakar och knirrar lite överallt. Hur hade ni gjort? Tacksam för svar [bild] [bild]
Matti_75: Tofflor är enkelt o billigt
fekberg: [citat] En bonus är att balkongmattor ofta är behandlade med flammskydd, så man skyddar frigoliten något då den brinner rätt bra, ifall oturen är framme.
Rickard.lj: Skulle sagt att de är lite mycket lim kvar om ni va överens att de skulle bort
Jens5: Uppdatering: Tack för lite inputs! Vi skickade iväg på analys och dom hittade ingen asbest 👍
stomi: Tack för svar! Troligen var det harts från träet eller möjligen ett tunt lager fernissa. Det gick att skrapa bort från slippappret som tur var och efter ett antal avskrapningar så var golvet trärent igen så det blev inte så bökigt som befarat. Att använda matolja som jag tidigare läst om gjorde det mkt värre, då blev det bara en seg gröt på slippappret som satt som klister.
BirgitS: Man kan lägga klinker på klinker och normalt är det nog inte större ojämnheter på ett klinkergolv än att det tas upp av den nya fixen. Golvvärmen blir trögare och en större andel av värmen kan gå neråt. Med trögare menar jag att om det plötsligt blir varmare så kommer golvet fortsätta att upplevas som onödigt varmt under ett tag, och tvärtom sämre uppvärmning ett tag när det
Anderzzon90: [citat] Ah ok, ja ska kolla sidan om något dyker upp, tack för tips :)
Stefan1972: Jag skulle inte oroa mig nå nämnvärt. Är ju ändå bundet i limmet isåfall och det som mot förmodan skulle "frigöras" är nog inte mer än vad man kan mäta sig till i vanlig luft ändå av rent naturliga förekomster. Skydda sig på normalt vis kan man ju göra ändå och sen städa med förstånd.
BirgitS: Trägolv rör sig en hel del med årstiderna eftersom torr luft (vinter) får trä att krympa och fuktig luft (sensommar) får trä att expandera. Vänta och se hur det ser ut i augusti och september innan du bestämmer dig för att göra något.
4integration: Tjenare, Ska göra i ordning mitt kontor och har tidigare använt mycket ek-parkett men funderar om man kan göra nåt lite annorlunda och då kanske gjuta epoxi med "marmor" effekt typ som på bilden nedan. Är helt novis på epoxi. * Golvet består av träbjälklag med spånskiva * Ca 3 x 2,5 m stort Är det svårt att göra detta och få till ett snyggt mönster? Är det lämpligt att lägga
klaskarlsson: [citat] Vi köpte för ett par år sen en inrökt stuga. Ozon funkar ett tag, men sen kryper det fram igen. Så det vi har gjort är astt tvätta väggar/golv och sen lagt på spärrfärg + täckfärg. Nu behöver vi i något rum köra ozon någon gång per år då det kryper fram ur en del skarvar, men det blir mindre och mindre. Ozonen är mycket effektivt på ytliga lukter, men tar inte saker