Byggahus.se

Olja eller lack?

1. Z
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Vi har köpt ett sekelskifteshus. I vardagsrum och matsal ligger en fiskbensparkett i ek från 50-talet. Vi tänkte nu slipa om golven. Men ska vi sedan lacka eller olja? Vi har en kille på 6år och kommer troligen även skaffa fler små barn som hjälper till att slita på golvet. Borde man kanske lacka då eller tror ni oljat fungerar också?

/Ziro

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Olja eller lack?

Visst men å andra sidan blir det väldigt känsligt mot fettfläckar o dyl.
    Har i bägge våra barns rum (4,6 år) Lackade golv från -73 dom golven är fortfarande jättefina! :surprised:

Dessutom i en matsal är risken från spill av fett, rödvin och andra avfärgande ämnen stor och risken för repor mindre så mitt val hade blivit lack (trots att det är både snyggare och trendigare ned olja) ;)

3. B
    Medlem Nivå 10

Läs länken som jureit bifogade i sitt svar, den är jättebra, där finns i princip alla för resp. nackdelar upptagna :).

Det jag personligen skulle fundera mest på är huruvida jag med ett/flera småbarn orkar underhålla det som rekommenderat är, nämligen olja om det 1-2 ggr/år med allt vad det innebär av möbelflytt och arbete/tidsåtgång.
    Ser man inte det som ett problem så håller även jag på oljat, är verkligen jättevackert, men personligen vet jag att jag själv aldrig skulle hinna/orka olja om golven flera ggr./år ;)

//Christina.

4. B
    Medlem Nivå 10

Nu ref. jag iof. bara till Hemmakattens genomgång av skötselanvisningarna för oljat golv, som jag nog tror kan stämma med de anvisningar som lämnas, själv har jag ingen egen erfarenhet av oljat, har alltid bara haft lackat trägolv.

Men dessvärre så känner jag mig själv tillräckligt väl  :p ;) för att veta att "normal" städning räcker mer än väl för mig, det hör definitivt inte till mina "söndagsmorgonsbestyr" heller att skura golv och än mindre att polera dem ;) och jag skulle inte idas bära ut alla möbler och olja alla golv ens 1 gång/år utan det skulle bli "släpande" underhåll och då kanske det inte ser så fint ut efter några år :-/
    Jag måste personligen, pga. ovanstående ;) försöka hålla mig till devisen att allt ska vara så lättstädat och ha så lite "inbyggda måsten" som möjligt.

Men visst, oljat är som regel vackrare.

//"Impertisan"