Byggahus.se

Under klinker

1. P
    Medlem Nivå 1
    ;DJag har precis köpt ett gammalt hus med källare m.m. Nu har jag tänkt att jag ska lägga klinker på entrè-planet. Mitt problem är vad jag ska ha under ???. Jag ska inte ha golvvärme.
    Tack på förhand från mig!!! :-*

2. L
    Medlem Nivå 5

Re: Under klinker

Gips är ett lämpligt material. Vad har du för bjälklag?

3. P
    Medlem Nivå 1

Det är trä. :)

4. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Golvet får absolut inte svikta och bör inte vara organiskt.

Du kan därför ha golvspånplattor och därefter skruva/limma golvgips på detta. Om det är minsta tendens till svikt så kan du ha dubbla lager golvspånskivor.

5. P
    Medlem Nivå 1

Huset har väldigt högt till tak ;D ca.3m så för oss spelar det ingen roll hur mycket det bygger uppåt. ;) Skulle man kunna lägga gipset rakt uppe på de befintliga linoleummattorna? ???

6. L
    Medlem Nivå 5

Kan och kan .. Varför inte ta bort dem? :)

7. B
    Medlem Nivå 6

Ett bra tips när man ska renovera är att göra ett ordentligt förarbete.

Att lägga klinker ställer krav på underlaget. Det ska tåla tyngden samt vara stabilt. Lägger ni det direkt på befintlig golvbeläggning vet ni antagligen inte hur befintligt golv klarar detta.

Så mitt råd till er är att riv bort befintligt linoleumgolv. Beroende på hur undergovlet ser ut, kan ni behöva riva ut det helt och hållet. Eventuellt förstärka bjälklaget. Lägg dit 2 lager av golvgips och sedan på med klinkers.

Har ni inte ett formstabilt underlag kan ni genom husets rörlighet få sättningar och därigenom få sprickor i klinkern

Lycka till!

8. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Jag skulle ta bort linoliummattan då denna kan torka och krackelera, då blir det ett smuligt underlag.

9. W
    Medlem Nivå 4

Har ett liknande problem. Ett äldre brygghus med betonggolv som satt sig och spruckit lite med åren.
    På detta tänker vi lägga klinker med golvvärme.

Först antar jag att vi lagar sprickorna med Optirocs "laga betong", sen måste man väl prima.
    Därefter vet jag inte än. Förmodligen måste vi väl regla upp på något sätt för att få plats med alla rören och golvbrunnen.
    Fråga: Kan jag regla direkt på betongen eller måste jag ha fuktspärr där? I vilket fall kan väl fukten vandra upp genom skruvhålet i spärren till regeln ändå? Hur tjocka räknar man att reglarna måste vara med tanke på brunnen?
    Brygghuset ligger f ö inte i anslutning till boningshuset så jag behöver inte vara rädd för att ev. rötskador ska sprida sig.
    Glad för all feedback!

10. M
    Medlem Nivå 7

Varför regla ?? Fortsätt med "gjutning" och lägg golvvärmerör, avlopp etc i den. Sedan är det bara att lägga klinker. Så andas hela konstruktionen.
    Hur är det med isolering ? En del anser iofs att det inte skall isoleras nedåt.....