Byggahus.se

Tips: golv från Kanada

1. A
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Glömde berätta att mitt frenetiska letande i våras efter återförsäljare av golv från USA eller Kanada bar frukt. Vi köpte massivt (20 mm) lackat golv i kanadensisk lönn (bitarna är 20mm*83mm*olika längder mellan 30cm och 120 cm). Tillverkaren i Kanada har ett lager på Irland och på så sätt slapp vi förtulla golvet (köpet skedde inom EU), vi betalade frakt hem till dörren och priset inkl frakt blev runt 460-470 kr/m2. Den irländska momsen ligger lägre än den svenska så även det höll nere priset.

Nu skall det bara läggas, allt väggbyggande går långsammare än man tror så bara hälften är lagt än så länge. Sambon tyckte det var jobbigt men roligt pusslande, lönnen sliter hårt på cirkelsågen.

/ama

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Tips: golv från Kanada

golvet förtullades väl när det importerades till irland ;)
    (okej ni slapp ju pappersarbetet....)

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

och var är BILDERNA!!!!????

4. A
    Medlem Nivå 7

Japp, vi slapp pappersarbetet i och med att golvet var förtullat när det såldes. Innan jag hittade den här lösningen hann jag prata med tullen (och Naturvårdsverket) ett antal gånger om vad man måste tänka på om man importerar från ett land som inte ingår i EU. Jag förstår varför det finns speditionsfirmor som gör sådant mot betalning...Hujedamig vilka blanketter, jag är glad att jag slapp.

Bilder finns, men jag måste snickra ihop en hemsida först...Jag måste ta mig i kragen. Tillverkarens hemsida är annars:

http://www.muskokaflooring.com/ och vårt golv är Hard Maple ("clear"-sortering) i deras "Gallery collection".
    Jag minns inte riktigt hur mycket vi köpte, tror det var 32-34 kartonger á 1,86 m2. Det var minst sagt jobbigt när kartongerna kom, varje paket väger drygt 30 kg och att, även om vi var två, bära upp nästan ett ton från uppfarten+backe till dörren+uppför trappan till övervåningen gjorde ont. Oaj.

/ama

5. A
    Medlem Nivå 7