Byggahus.se

Flytspackel och klinkers på flytande golv?

1. M
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Maskot

Medlem
    I köket på nedervåningen har jag tänkt mig att lägga klinkergolv med golvvärme.

Kruxet är att golvkonstruktionen är flytande på så sätt att det ovanpå platta på mark ligger i tur och ordning, ångspärr, cellplastisolering (80 mm), spånskiva (16 mm), golv (fn laminat).

Pga en svacka i golvkonstruktionen har jag tänkt passa på att byta cellplast och spånskiva. Ev. blir det en något tunnare cellplast (eftersom klinkerkonstruktionen bygger på höjden) och 22 mm golvspån (för att få det mer stadigt än det fn är).

För att kunna lägga golvvärme och klinker måste jag ju lägga någon form av flytspackel ovanpå golvspånet.

Hur går flytspackel och klinkers ihop med den flytande konstruktionen? Går det alls? Om det går, hur gör man för att det inte skall rinna ner under?

Är det svårt att lägga flytspackel på egen hand? Hur får man det just jämnt. Några tips?

2. S
    Medlem · 23 inlägg

svensson

Medlem

Re: Flytspackel och klinkers på flytande golv?

Kan du inte lägga ovan platta följande:
    cellplast
    armerat flytspackel
    värmeslinga
    flytspackel
    fästmassa
    klinker

På så vis kommer du att få en bra golvkonstruktion utan organiskt material.
    Vad tror du om det?

3. M
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Maskot

Medlem

Jodå, det låter ju rimligt att i och för sig undvika organiska material så långt möjligt. Ev. golvspån enligt "min" tanke ligger väl dock inte i kontakt med fukten på bottenplattan (ångspärr + isolering däremellan, dessutom golvvärme över)?

Men du ser alltså inga problem med den flytande konstruktionen tillsammans med flytspackel och klinkers?

4. S
    Medlem · 23 inlägg

svensson

Medlem

Nej jag tror inte det ska vara några problem att spackla alternativt gjuta ovanpå cellplast som läggs ovanpå befintlig platta. Men jag är ingen expert, hoppas nån mer kan uttala sig i denna fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.