Byggahus.se

Flytande eller skruvat?

1. G
    Medlem · 10 inlägg

galliano

Medlem
    Flytande eller skruvat furugolv?
    Ska lägga in furuplank men har fått olika bud om hur göra. En golvläggare säger att vi ska lägga golvet flytande, i byggaffären säger de att vi ska skruva i sponten. Underlaget är nån slags board och nån plastfoam ( ska man behålla den?). Har tänkt olja golvet sen, har väl ingen betydelse kanske men...
    Nån som kan ge råd?
    ???

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 935 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Flytande eller skruvat?

Vem tillverkat golvet? Siljan?

Ring då dit och fråga hur dom vill att man gör. Blir det problem spelar det ingen roll vad försäljaren tycker om detta.....

På Siljans hemsida finns också ett dokument om trägolv och golvvärme som kanske kan vara av intresse. Det är ett dok man tagit fram tillsammans med andra branschkompisar.

EDIT:
    Läs här:
    http://www.golvbranschen.se/nyheter/index.asp?id=184

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Eftersom ett limmat plankgolv måste fästas i ena änden av rummet kommer det att röra sig rejält i den andra änden. Alla plankorna adderar ju sin egensvällning till den totala svällningen. Räkna med en differens över årstiderna på 3-4 cm på 5 meters rumslängd med furugolv. Det är vad jag har sett i hus här på västkusten. Du måste alltså göra en lucka under väggen och golvlisten vid den rörliga änden som golvet kan röra sig i. Alternativt ha en rejält tjock golvlist.
    Av den anledning skulle jag i det längsta skruva/spika golvet istället. Då rör sig varje planka för sig och skapar i "värsta" fall en springa på 1 millimeter mellan varje planka
    Kom ihåg: Skruva/spika ELLER limma. ALDRIG båda, för då får du ett härligt knarr i golvet.

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Varför måste golvet vara fäst i ena ändan av rummet?

5. G
    Medlem · 10 inlägg

galliano

Medlem

Golvläggar`n (som bytte vårt badrumsgolv var kanske inte så bar på trägolv?) sa att vi bara skulle limma kortändarna av brädorna. inte limma hela golvet.

6. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Jag har lagt både skuvat och flytande siljan-furu. Det skruvade är mycket mer gediget, och känns bättre. Det flytande rör sig mycket....... De små springorna som blir på vintern är inget problem

7. T
    Medlem · 83 inlägg

TomasB

Medlem

Jag har samma dilemma, har 22mm spånskivor som underlag och ingen kan svara på om det skall skruvas eller limmas. Om man bara har reglar skall det skruvas men om man har annat underlag har jag inte fått något bra svar. Det golvet jag lade in skruvade jag faktiskt i spånet samtidigt som jag försökte träffa golvreglarna.

T

8. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Jag har skruvat 22 mm furugolv i golvspånet i två rum och det fungerar alldeles utmärkt. Mellan golv och spån la jag ett lager med foam.

Har man möjlighet tror jag det är absolut bäst att skruva golvet.

9. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

För att kontrollera rörelsen. Annars får du ju anpassa för rörelsen i båda ändar. Allt beroende på hur rummet är möblerat.

10. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Men vad är problemet med att anpassa för rörelser i bägge ändar?

Det är klart, har man 3-4 cm variation på golvets bredd så är det kanske bäst att göra så. Vi har ett flytande furugolv som är 6.5 m brett och på det är variationen i storleksordningen 3-4 mm. Det golvet är inte fäst någonstans utan är helt flytande.

Det jag reagerade mest på är att du säger att man måste fästa golvet i ena ändan. Det tycker jag är fel.

11. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Jag ringde och frågade Moelven hur jag skulle göra med mitt 25x165mm furugolv och dom sa att det bästa var att skruva och sedan behandla med Osmo hårdvaxolja. (Och tittar man på priset på den oljan så måste det vara guld i flytande form eller något för det är svindyrt.)

12. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

3-4 mm på 6,5 m långt golv låter ju otroligt lite. Är det verkligen massivt golv? Var i landet?

Det där med "måste" är refererat till en snickare i släkten. Jag har dessutom sett vad som händer när plankgolv ligger helt flytande. Huset ligger i Särö. Långsidan av plankan tittar fram och kommer inte tillbaka under listen varpå hela golvet bångnar ner det blir sommar. I det specifika fallet poppade en skarv upp och välte en golvlampa som var tänd.
    Efter att husägaren fixerat ena planklångsidan var problemet ur världen. Tunga möbler kan också ställa till det.

13. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det är verkligen massivt (22 mm). Huset ligger 2 mil norr om Arlanda.

14. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Då har du ju inga som helst problem. Kan de "normala" rörelserna jag talar om bero på att husen ligger på västkusten = fukt om sommaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.