B
Badger: Håller med föregående talare. En släkting till mig har uppfört ett antal flerfamiljshus (tvåvåningshus med lägenheter). För att lösa problemet med stegsljud mm mellan lägenheterna löstes det med dubbla gipsskivor och byggsilikon för att täta (ville ha så billig konstruktion som möjligt). Detta fungerade "klockrent"
4 svar · 3,3k läst
N
ntate: Tackar! -F
2 svar · 7,3k läst
A
andreashj: Morsan, du och hustrun har samma syn på att sänka endast 5 cm - fallet är avgjort!
5 svar · 2,9k läst
J
johan77: Poängen med matt lack är att den liknar oljad yta, utan att kräva det underhåll som ett oljat golv behöver. Förmodligen är det ingen skillnad i slitstyrka.
1 svar · 4,8k läst
S
Sara_B: Kanske inte riktigt det svaret du är ute efter, men jag vet garanterat det allra, allra lättaste, billigaste och effektivaste sättet att fixa sådana lokala småskador - ett sätt som vi fixat hål, skador och fläckar på våra golv. Köp en trasmatta o lägg över. Klart! :D Vi har kört samma taktik på väggarna också, fast då använt skåp och tavlor. Kanonbra! :D Är det inte detta du
3 svar · 2,2k läst
Fasting65
Fasting65: Nätet ska sitta kvar - om det sitter på baksidan. Det finns ett lass olika parketlimmer beroende på hur bråttom du har. Sök på google - på ordet parkettlim.
7 svar · 4,9k läst
N
NiB: Tjena Tänkte låna denna golvslip tråd (förlåt) och utvifga den. Jag har ett furuparkettgolv som jag vill slipa och olja. Var inne på affär för att hyra och tog med mig en broschyr. Satt hemma och planerade och upptäckte "show-stoppern". Mitt vardagsrum går över i en smalare korridor (1 m bred) där planken ligger på "tvären". Jag gör en litet försök till illustration nedan. Vad
2 svar · 2,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Har kanske inte med saken att göra men är det inte lite falsk marknadsföring att säga att bygghöjden är 6.5 mm om nu den även måste täckas så att minska möjliga bygghöjd är ju egentligen 6.5+3 mm. :-/
3 svar · 4,6k läst
J
Jonne74: Jag har en nygjuten platta där golvnivån skall höjas med ca 5cm. Jag undrar om man helt enkelt kan lägga ut byggplast på grunden och sedan slå fast glesbräder med spikplugg på det. Sedan läggs 22mm spångolvskivor på det. Mellan glesen kan man väl lägga cellplast som stegisolering. Anledningen till höjningen är att kunna lägga rören till elementen under golvet. Är detta en bra
0 svar · 2,7k läst
K
kelju: Har nu funderat vidare, eftersom vi även har ett problem med ljudisolering mellan våningsplanen! Kan man spackla golvet upp till puckelns nivå och därefter lägga golvgips. På golvgipset lägger man stegisolering och sedan hårt golv (lutar åt Pergo Original). Visst, det blir lite högre, men det känns som vi kan leva med det!
5 svar · 20,0k läst
S
synpunkter: Nej, det finns inte och är ingen bra ide ur värmeledningssynpunkt.
1 svar · 2,6k läst
J
jessica: Vi valde också att ta bort mattan i vårt fall ::)vi ville ha det så fast och rent som möjligt under..
3 svar · 3,1k läst
C
christianc: hej. jag har precis samma problem med min matta som ska bort. en del av mattan fastnar kvar i betonggolvet. om jag minns rätt så sa de i färgbutiken, att man kan använda varmluftspistol för att få limmet att släppa..
1 svar · 6,5k läst
Richard_Schnell
Richard_Schnell: Bor i ett 60-talshus, och har upptäckt att jag också har sandisolering i golven. Jag tänkte slå ut en innervägg mellan kök och vardagsrum, men ha olika golv med en tröskel emellan. Hur brukar det se ut i grusbädden? Finns det några reglar eller liknande som avdelar sandbädden, eller är det en enda stor pöl i hela våningsplanet? (Väggen är förstås inte bärande, och finns inte ens
4 svar · 10,5k läst
S
spikers_corner: Glömde länken http://www.thermisol.se/villagrunder.php Betongen i plattan brukar väl vara 10 cm för en villa. Med isolering och allt blir det lika högt som sockelelementen, dvs 30 - 40 cm Thermisol. Om du tittar i grundbroschyren på deras sida så har de konstruktionsritningar där. /Spiker
2 svar · 3,2k läst
morsan
morsan: Hittade en gammal tråd :) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1093338041 Här finns lite mer info med instruktioner :) men givetvis står det bara "nåtningsmassan" http://www.baseco.se/sv/link33.htm och några andra länkar http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=308&a=105389&viewAll=true
8 svar · 33,9k läst
H
HasseE: Är i färd med att lägga ett massivt furugolv 25x160 i min tillbyggda del av huset. Golvet består lättbetongblock samt en tunn sula av betong, utrymmet under är ett garage som är uppvärmt utrymme. Hade tänkt att regla upp med 45x45  samt kila litegrann eftersom jag har ett lätt fall på golvet  (15mm/3,5m). Hade även tänkt att lägga lite isolering mellan reglarna och frågan är om
0 svar · 3,9k läst
N
Norre: Det är ju rätt torrt, så det går allt bra å lägga nu.
1 svar · 3,1k läst
N
Norre: Du syftar nog på lamell parkett. Det är en kärna av trä, ex gran, som är stavlimmade (ofta) och på det ligger ett slit skickt av ex. ek. Brukar vara 3-5 mm tjock. Det finns väl inte direkt något som är dåligt med dessa golv, mer än att ju tjockare slitytan är desto fler gågnger kan du slipa det. Fungerar bra med golvvärme, har ingen egen erfarhet av golvvärme under desso golv, med
1 svar · 4,0k läst
M
mgb62: Hej alla Är det någon som lagt in så kallade skeppsgolv från Kährs. Träslaget heter Jatoba och finns bl.a. i en snygg variant som kallas Jatoba/Wenge Stavanger. :)
0 svar · 3,7k läst
K
KaMa: Ja, jag tror att du har rätt igen. Visst är det lite för merlerat för min smak också. Hmmm... Att det ska vara så svårt att hitta något jag verkligen gillar! Det finns jätteläckra plastgolv - men det vill jag inte ha! ...det är väl bara att försöka hitta kompromisser :-/
14 svar · 5,4k läst
Linska
Linska: Sen beror det ju också på hur pass varma golv "i sig" ni har. Iom. att ni bor på tredje vån. och värme ju stiger uppåt (från lghr under), så kan ni klara er utan golvvärme. Min erfarenhet av "i sig" varma golv: I min förening renoverades alla badrum med kakel och klinker utan golvvärme. Mitt klinkergolv var hur varmt som helst och var helt torrt en halvtimme efter dusch. När jag
2 svar · 2,1k läst
M
MAF: Täta m papper eller not innan du häller i betongen så inte betongen rinner ner i avloppet. Då får du bila....... jag lovar :D
1 svar · 3,4k läst
T
thomross: Det finns flera sorters klinkers som håller alldeles utmärkt och visst blir det snyggt! En duktig plattsättare kan även fixa alla ojämnjeter samt felaktiga fall på golvet när underlaget spacklas, har man mycket problem med golvet sedan innan kanske man skall anlita profshjälp eftersom det kan vara svårt att få till underlaget bra. Man slipper dock slipning och annan lagning. Jag röstar
14 svar · 23,3k läst
H
Henrik_N: Hej, Jag håller på att renovera min bostadsrätt i ett gammalt fint hus från 1850 talet. Jag började med att riva ner 2 väggar för att få ett större vardagsrum och skall nu lägga ett nytt golv i det "nya" rummet. Saken är den att man tidigare lagt golv på golv för att slippa ta itu med att undergolvet lutar lite, dvs att i ett av rummen ligger endast ett parkettgolv direkt på det
0 svar · 5,0k läst
C
Chrille2: Kanon! det var väl ngt liknande jag trodde.
2 svar · 1,6k läst
D
Dean_K: Tack för dina ord Nussen! Nu är ju golvet redan lagt och det blev "alternativ 2", 5 mm glipa från golv till rör. Jag är nöjd som det är (vilket ju är huvudsaken), men ska titta efter rörmanschetter. Borde bli pricken över i. :)
4 svar · 2,0k läst
C
catrinlj: Absolut!!!Jätte-tack! Det system de tillhandahåller är Wirsbo golvvärme. Är det något ni har erfarenhet av? Catrin
2 svar · 1,8k läst
R
robbanl: Alt 2 körde jag med där jag inte grävde ut under och gjorde helt nytt. Jag har gjutit om hela källaren och två rum har jag lagt isolering direkt på betongen och gjutit på ett nytt golv med golvvärme för att sedan kasta på klinker. Jag anser inte ( och får stöd av de fuktkillar som jag har pratat med). Detta gör det nya golvet en plattta och under det har du ju isolering. Skippa allt
7 svar · 4,7k läst
A
ama: Jag vet att frågan diskuterats på forumet tidigare, jag tror det var för 1-2 månader sedan. Någon (jag minns inte vem) berättade om någon typ av silikonkulor som användes av proffs inom $jag_minns_inte_branschen och sedan var det någon annan som sade att potatismjöl användes förr i tiden. Potatismjöl borde vara ett bra sökord (funkar sökfunktionen nu förresten, är det någon som
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.