Byggahus.se

Parkettgolv på sand!?

1. S
    Medlem · 2 inlägg

Splix

Medlem
    Hej! Hoppas innerligt någon här kan ha en bra lösning på följande problem:

Jag och min flickvän har precis köpt en bostadsrätt. Vi tänkte byta ut det stavlimmade trägolvet i vardagsrummet mot ett klick-parkettgolv då det gamla har rest sig ca 10mm på sina ställen. När jag började ta bort det gamla golvet upptäckte jag att det var ca 15cm sjup sand under! Jag har frågat runt på några stora byggvaruhus om man kan lägga klick-parkett på sanden eller staga upp det på något (billigt, enkelt) sätt men inte fått något bra svar.

Problemet är även att det inte får kosta för mycket... ;)

Tackar på förhand!
    MVH // Andreas

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: Parkettgolv på sand!?

Sanden skall vara kvar den fungerar som stegljudsisolering. tar du bort den så får du eraätta den med annat stegljudsdämpande.. Det går att lägga klick på sand men det är kanske inte så roligt... Personligen skulle jag lägga ett undergolv först och sen på med parketten på detta. Kostar dig ca 80 spänn kvadraten till....

3. S
    Medlem · 2 inlägg

Splix

Medlem

Sanden skall vara kvar den fungerar som stegljudsisolering. tar du bort den så får du eraätta den med annat stegljudsdämpande.. Det går att lägga klick på sand men det är kanske inte så roligt... Personligen skulle jag lägga ett undergolv först och sen på med parketten på detta. Kostar dig ca 80 spänn kvadraten till....
    [/quote]

Tack för tipset!
    Har också funderat på det men då måste man väl regla också? Och det kommer ju bli en del högre också då antar jag, eller ska man ta bort en del sand först? Hur får man sanden jämn lättast isf så man inte får ett lutande golv?

MVH // Andreas

4. B
    Medlem · 12 inlägg

bleppe

Medlem

Vi hade precis samma problem i vår lägenhet, men där låg det sand i alla rum och bara en tunn (sviktande) masonit under plastmattan....
    Efter att ha frågat MÅNGA golvläggare och fått lika många svar så bestämde vi oss för att bara byta ut masoniten mot 22mm (tror jag att det var..) golvspån.

Vi rev ut allting och tog en lång bräda och vattenpass och jämnade ut sanden så gott det gick. Sen la vi åldersbeständig plast och tejpade skarvarna och mot väggen.

Köpte golvspån och några tuber trälim på bauhaus,blev inte speciellt dyrt.. :)
    Tror att vi fick med nån läggningsanvisning, enkelt var det iallafall..
    Ovanpå detta la vi laminat.

Om vi gjorde rätt eller fel har jag ingen aning om men än (efter 2 år) så har vi inte märkt av några problem.

5. Richard_Schnell
    Medlem · 15 inlägg

Richard_Schnell

Medlem

Bor i ett 60-talshus, och har upptäckt att jag också har sandisolering i golven. Jag tänkte slå ut en innervägg mellan kök och vardagsrum, men ha olika golv med en tröskel emellan. Hur brukar det se ut i grusbädden? Finns det några reglar eller liknande som avdelar sandbädden, eller är det en enda stor pöl i hela våningsplanet? (Väggen är förstås inte bärande, och finns inte ens med på några av husets originalritningar.) Vore kul att vara förberedd innan man fördärvar familjens matintag.

Jag antar att man kunde ösa ut all sand och lägga vanliga reglar med isolering i stället. Å andra sidan har sandbädden fungerat väl, den är knarrfri och bara lite bucklig efter 40 år. Å tredje sidan funderar jag på vattenburet värmegolv, kanske i golvvärmeskivor. De skall ju egentligen fästas i reglarna, kan man lägga dem fllytande på sanden?

Oerhört tacksam för kommentarer eller tips var jag kan söka vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.