A
andreashj: Vet inte riktigt. Men har fått för mig att det är extra viktigt att vänta om man kör elburen värme då den kan bli mycket varm fort. Ett vattenburet system har jag fått för mig är trögare = mindre risk för sprickor odyl. /A¨
3 svar · 2,4k läst
K
Kasch: Jag har själv aldrig fernissat något golv, vi har såpgolv. Luta och såpa golv kan man också göra med pigment. Vanligast är väl naturlig golvsåpa eller vitpigmenterad (zink/titanoxid tror jag) men det finns också golvsåpa med mörk pigment. Är ditt golv ett gammalt skurgolv ska du inte slipa och luta det. Ett skurgolv är helt enkelt ett rejält obehandlat trägolv som fått en grov,
9 svar · 12,7k läst
S
Staaf: Är det verkligen inte någon på det här Forumet,som vet vad man bör göra,för att få bort knarr i parketten,förutom att byta parketten förstås??? Karl... :-?
0 svar · 4,2k läst
W
wiknil: Har själv råkat ut för en liknande grej. Flera faktorer spelar in och har du inte en mycket bra maskinpark själv så hyr in en hantverkare. Först gäller det att hitta nya golvbäder, få dem i samma nivå, kanten de ska sättas mot måste vara 110% rak. Sen fins det träkitt att smeta på i glipan.
2 svar · 2,9k läst
D
daniellindholm: Vi har ett spåntat golv som man i desperation har skruvat rakt genom. Knarar väldigt mycket. Kanske inte så mycket som en del trägolv gör, men det är en hel del iaf. Just utanför gästrummen (golvet är i en hall), så det känns kanske mindre lyckat nu. Ibörjan tyckte man bara det var charmigt.
3 svar · 7,0k läst
yonna
yonna: Mycket trevlig hemsida! Men ... en liten karta skulle inte sitta fel! Känns tokigt att leta efter Kimo via telefonnumret! (Jag postar från Skåne!) När man ser bilderna av gården förstår jag till fullo att ni valde ett antikgrått golv - verkar väldigt rätt i denna miljö!
5 svar · 5,8k läst
N
Norre: nej de behöver du inte, dock ngn foam eller lump. Antar att det är flytyspackel å när det är tort, så det tort. Inte som betong som har en lååång brinntid.
6 svar · 4,5k läst
D
DACKE: Tror inte du behöver tätskikt om du inte öser in vatten.. Vad gäller trösklar så slutede det för mig med vanliga lister eftersom det bygger lite med klinker och gips.
1 svar · 1,5k läst
A
andreashj: Kom igen Lilienberg! Inga genvägar, bila bort hela golvet och du kan lägga issolering och vattenburen golvvärme enligt konstens alla regler. Hyr in 1-2 polacker, några lastflak, en kraftig bilmaskin och jobbet är gjort på en helg! I morgon kl 8 kör jag ingång med ytterligare 20kvm i vår källare. Det är ett suterränggarage som ska bli gillestuga. Har tidigare gjort samma manöver med
2 svar · 2,4k läst
yonna
yonna: Om det inte finns någon isolering under betongplattan bör du inte isolera ovanpå. Lägg klinker direkt på plattan och låt ev markfukt ha möjlighet ta sig upp mellan fogarna. Då kan du också enstaka gånger slabba klinkern utan att riskera att fukt inte har någonstans att ta vägen. Om du ska ha nån del till tex dusch så skulle jag möjligen fuktspärra enbart i och lite omkring
7 svar · 2,8k läst
GoForIt
GoForIt: Är golvet du pratar om betong direkt mot marken?
0 svar · 1,3k läst
J
jotollback: Finns det något bra tips på hur man river ut en linoleummatta smidigast? Den verkar sitta som berget... Vi måste ha bort den innan vi kan lägga golvvärmematta och klinkers! :o Tack/ Jo
0 svar · 5,8k läst
J
jotollback: Tack för svaren! Hoppas bara det var limmet för vi fick inte bort mattan utan la parketten på.... /Jo
3 svar · 3,8k läst
H
Hawken: Hejsan, Vi har hittat ett golv vi vill ha på vår övervåning och är på jakt efter lite prisuppgifter eftersom vi inte har sett det på så många ställen. Golvet är Mörkaskog och tillverkas av Rappgo. Det vi vill ha är Lutad och vitoljad Furu, 14 mm tjockt och 194/205 mm brett. Är det någon som har priser samt tips på var man kan hitta det billigt... ///H
0 svar · 4,5k läst
P
P-J: [citat] Jag valde mellan lack och olja. Det blev lack, eftersom det skulle bli mer "underhållsfritt". Ångra det nu och framöver kommer det bli att slipa ner golvet för att olja det istället. Problemet är repor, det går inte komma ifrån det på lackerad slitageyta.  (har testad det mesta i lackväg)[/quote] Lutar åt att det blir olja för mig också. Känns som att det blir lättare att
8 svar · 4,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Detta ska gå bra om man antingen lägger en 20W/m slinga eller en 10W/m lite grundare är det svaret jag fick när jag köpte min T2Blå-20. Och det hoppas jag verkligen att det stämmer då den redan är ingjuten. ;)
1 svar · 798 läst
schenjon
schenjon: Bra! För nu har jag också gjort så :-)
3 svar · 2,2k läst
W
wicke: [citat] Skivorna var helt enkelt så fuktiga när jag limmade dem så när dom hade varit i värmen en tid så drogs en del fogar isär trots att de var limmade, därav följde troligen problem med knarr, trodde dock på mattläggaren som sa att det var bara att spackla igen fogarna och sen lägga in mattan.
2 svar · 2,1k läst
jarlh
jarlh: Vi installerade Nivell-golv i vintras och har separata golv i de olika rummen. (Våra innerväggar fick stå kvar.) Men ventilationen sitter ju ihop mellan rummen så det gäller att göra allt i rätt ordning ifall man ska ta ett rum i sänder. Hade ni tänkt byta hälften av golven först, medan ni (och möblerna) bor i andra halvan eller? Det bör gå, tror jag.
2 svar · 3,9k läst
T
Thomas_P: Jag har ett 1½-plans som är byggt -49 som jag drar i lite då och då. Nu har turen kommit till ett sovrum på ovanvåningen som ska bli ungarnas rum. Jag har någonstans runt 1200 c/c i bjälklaget och lite sviktande golvbrädor under masonit, något som liknar fläckvis flytspackel och överst en sliten plastmatta. Isoleringen består av något som ryker som tusan när man rotar i det och kan
0 svar · 3,3k läst
L
lenaisak: :D Tack! /Lena
2 svar · 3,4k läst
G
galliano: Hade sparat den här sidan, http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=779
5 svar · 1,0k läst
H
hempularen: Om du tittar under rubriken Badrum så finns där en mäng trådar om golvförstyvning före klinkerssättning. I kök gäller visserligen inte samma godkännande kriterier efterssom det inte räknas som våtrum. Men det är nog lämpligt att uppfylla samma stabilitetskrav som för badrum. I korthet så skall du antingen ha cc30 mellan golvbjälkarna, 22mm spånskiva. Eller annan konstruktion med
1 svar · 10,7k läst
Sweli
Sweli: [citat] Det har vi också gjort. Klinkers på hela bottenvåningen + vårt sovrum på övervåningen med golvvärme 8-)
2 svar · 4,7k läst
F
fitzpatrick: Hej, någon som har en leverantör av stengolv utomlands att rekommendera? Jag har hört att man ofta kan få halva eller ännu lägre priser. I första hand söker vi kalkstens och marmorgolv.
0 svar · 1,5k läst
Fredrik1976
Fredrik1976: vi har ett hus från 1912 där dom fyllt igen torpargrunden med jord och sand sedan gjutit en betongplatta som är ca 10cm tjock(varierande) vi funderar på sätta in vattenburen golvvärme på hela nederplan, plattan är välldigt ojämn och det går ett virrvarr med värme rör ovan på betonen så att sätta in markissolering går dåligt. måste man ta bort sågspånet? är det risk för
0 svar · 2,0k läst
GoForIt
GoForIt: Sedan finns det ju lösningar med eldriven golvvärme även för trägolv/parkett/laminat idag.. Det skall det bli i vårt sovrum nästa gång. I varje fall om jag får bestämma.. 8-)
3 svar · 1,5k läst
GoForIt
GoForIt: Precis så har vi gjort med 20 x 20 plattor och det fungerar utmärkt! Lycka till!
3 svar · 3,5k läst
D
Drogen: OK, stort tack för svaren. Får ta en funderare på hur jag ska göra :-/
3 svar · 2,2k läst
jarlh
jarlh: Ring runt till de leverantörer/butiker inom resonabelt avstånd och kolla deras priser. En timme i telefon kan lätt sänka kostnaderna med 10 - 20%.
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.