Golv
lastkaj: När du har klinker är det oerhört viktigt att underlaghet är styvt. Antingen kan du reglar upp med tätare reglar, eller så kan du lägga på ett lager med golvspånskiva och därefter ett lager med golvgips. Då blir det stabilt.
PatrikJ: Jag har själv slipat både furugolv samt parkettgolv. Jag skulle rekomendera en golvfirma för slipning + behandling. Det var betydligt lättare att slipa furugolvet. Det bör kosta ca 12-150:-/kvm för slipning + olja. Jag har iallfall kommit fram till att detta jobb tillfaller kategorin "Ej göra själv..." / PJ
TummenMittIHanden: Jo, det borde väl gå att slipa om det..i teorin i alla fall...jag har bara tagit bort en laminatplanka och kollat, skall titta närmare när hela golvet är framme. "Årstaparkett" kallas det tydligen eftersom det är vanligt i området (som heter Årsta). Men det är väl en förskönande omskrivning för en budgetlösning. :D Å andra sidan kan jag ändra mig senare. Då har jag förlorat de
sask: Hej! Undrar hur masn ska göra om man vill lägga in elvärmeslingor innanför hallen till klinkers. Måste man lägga en gips skiva under? Blir ju sån nivåskilnad mot trägolvet i halllen.
Danjel: Har själv lagt byggmax barkiet (ej click) rödbok för 189:- m2. Jag gjorde det 2001, och kvaliten var sisådär, brädorna var rätt slagna och det blev lite konstigt på vissa ställen. Passformen var dock bra och brädorna var lagom hårda att slå ihop. efter 4 år nu håller det samma fina finish, dock så har det blivit en del repor, röd bok är ganska mjukt. Om man inte har för stora
lastkaj: Jag hängde inte riktigt med hur du menade, men som svar på din fråga om 6 mm gips. Det är helt ok att lägga 6mm gips som underlag för klinker - OM du har ett stabilt underlag under gipsen. Golvvärmen tappar cirka 0,25 grader/mm gips - det vill säga 1,5 grader i ditt fall. Limma gipsen med vattenbaserat sättlim och glöm inte att prima (utspädd primer) på gipsen innan du sätter fix o
DanielG: Hej, Är det ngn som har ideer om hur lämpligt det är att lägga ekparketten trots att värmepannan och golvvärmen inte är driftsatt? Vi har 18-20 grader i kåken med hjälp av byggfläktar etc. Det handlar om platta på mark. /D
krillek: Borde väl inte vara något problem att göra med t ex ytbetong som fungerar bra i skikt ner till 10 mm. gör rent den gamla ytan först och bygg en liten form i trä så att du har något att dra av mot. Läs mer på www.maxit.se
snuttjulle: Anledningen till att man oftast lägger skarver längs med ljuset är att det på det viset inte blir några skuggor av ljuset. Detta är värt att tänka på om det är så att klickgolvet inte är 100% slätt så att skarverna får liten höjdskillnad.
ejoakim: I ett av rummen i min lägenhet har det funnits en fast garderob som togs bort för ca 10år sedan. Golvet är "lappat" med kortare brädbitar där denna har stått (ca 1kvm). Tyvärr verkar som något gick fel när man gjorde detta därför både de gamla och nya (lappade golvstumpen) golven knarrar och sviktar i skarven där golven möts. Vet någon var man hittar information om hur man
jarlh: [citat] Att lägga ihop golv är ju jättelyxigt. Hade så från vardagsrum till hall och till sovrum i förra bostaden. Var visserligen lite krångel att få ihop det, men jag blev väldigt nöjd då det var klart. Man måste dock vara noga med flyt- och svällmån, lägg t.ex inte för många meter i ett stycke.
krillek: Puh! Nu har jag lagt golvet... Det tog tid innan jag kom igång, men andra delar av källaren hade högre prio. Allt som allt la jag mina 14 m2 golv på ett par timmar. Jag hade som sagt valt Trelleborg "pastill" till min verkstad. Några reflektioner: 1. Rullen (10m x 140cm) var VÄLDIGT tung och otymplig att hantera. Den vägde 70-75 kg... Det inneba att även våderna blev tunga och otympliga,
tafkap: Det är därför du har fyra stjärnor och jag bara en... :)
sventa: Det enklaste sättet att lägga en klickparkett eller viklock är att på näst sista brädan hyvla av eller skära av den lilla "fläppen" som står upp. Lägg sedan på lim typ Casco vinterlim eller annat parkettlim och lägg dit brädan. Dra ihop med "baksmällan". Det här problemet uppstår ju framför allt i utrymmen typ hallar och likn där det finns många dörrfoder och man måste komma
AndersG: [citat] Låter som en klåpare. Dock ser man gott om sådant, speciellt i offentliga utrymmen. Jag tycker dock inte att du skall acceptera det. Knacka bort och lägg nytt, tyvärr
Henriettae: Kan tyvärr inte flytta rören för fjärrvärmen, som är de största - annars är det en superidé att lägga rören i sulan!
Snigel: Äh, det slutade med att vi köpte plast ändå.....orkade inte leta runt. Tack ändå för tips!
V55: hej cramo,göteborg. De borde ha en sådan maskin. De är rätt så vanliga, kallas för betongslip. Det är en stålplatta där kiselkarbid-skivor är monterade. Skivorna riktigt grovkorning för att riva upp lim/mattrester/färg etc. Jag har också sett stål- skivor med hårdmetall-skär pålödda. Vet dock ej funktionen på denna. Åk ner till cramo eller någon annan uthyrningsfirma och
boostdb: Tänkte lägga nytt golv i hallen, men vill helst inte att det ska bli för dyrt. Är det tekniskt möjligt att lägga ett flytande golv på klinkers (fula klinkers)? Eller MÅSTE jag först ta bort klinkers först? Vill helst inte att golvet lyfter så mycket att jag blir tvungen att såga lite av dörren för att den ska kunna öppnas. Är det i huvudtaget bra att lägga laminatgolv där barnen
sanne78: en tanke... om ni gör om i hallen med golvet där kanske en passbit därifrån passas in i det lilla 5*3 luckan.. efter slipningen blir det säktert bra med det.. iaf inte iögonfallande..
Pimbo: Hej, Är det ngn som har några synpunkter/erfarenheter av Ikeas trägolv "Balk", är det ett bra trägolv? Tycker att det är himla snyggt?
Dahlino: gummigolv är häftigt! du vet den m ringar på. finns visst som plastmatta oxå har jag hört. finns i en massa härliga färger!
Emmakr: Det finns en bild på beijers hemsidan på Verona: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11701 och även på denna site: http://www.parketthuset.no/sider/nyheter_verona.htm
garagenisse: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1129718654;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av Marlene Eskilsson.
deluxen: Ooops.. Tänkte inte på det. Tack! :) Bör man förresten sätta nån form av list eller nåt mot köksskåp o vägg under spis t ex? Annars kan det nog bli lite spill som letar sig ner under golvet i glipan, eller....?
myran69: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1129618981;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av Marlene Eskilsson.
Alsti18: Finns en bok som heter Invändig renovering av Göran Gudmundsson som beskriver detta ypperligt.
hanneli: Eftersom alla för- och nackdelar är listat i föregåande svar, ska jag endast bidra m min personliga åsikt (bidrar iofs kanske inte så mycket konstruktivt): Fult och jag ogillar stärkt ljudet. Om jag inte får välja trägolv, väljer jag hällre plastmatta el linoleum i stället. :P ;)