Golv
ankan73: Någon som kan rekommendera en Nivellinstallatör i Norrbotten?
Bohl: Har ett tegelgolv som är lackat med betongolja. Där finns nu vita fläckar där det stått vatten eller krukor med blommor. Har någon kunskap om hur jag får bort dem?
andreashj: Vi gjuter nytt golv på måndag och för att ¨få höjden exact så måste jag välja underlag. Golvet ska ligga i källare på platta så någon risk föt fortplantning av stegljud nedåt finns inte. Kan golvet upplevas som "klampigt" utan foam? Jag har som sagt tänkt använda lumpapp för att den isolerar mindre (vi har golvvärme). /A
ikeahantverkaren: oups blev lite fel på den högra delen när den skickades men den skall se ut som till vänster på bilden fast tvärtom :)
Anonymiserad 23608: [citat] Sen tillkommer eventuell avjämning av undergolvet, lister, trösklar och kanske kapning av dörrar. Ska du enbart köpa läggningen rakt upp & ner så räkna med att bli debiterad för en dags arbete, 3000-3500:- inkl. moms.
daniellindholm: Största ytan för golvet torde väl ha att göra med vilken typ av kärna det är i laminatet (läs: hur mycket det tenderar att röra sig vid fuktförändringar). Jag la just ett på 40kvm då det var torrt. Blir spännande att se vad som händer till sensommaren. Inte så stora krav där egentligen eftersom det bara är övervåningen till ett uthus.
zankan: Du får köpa klassad plyfa... P30 istället för P15... Eller så kliver du upp utterligare ett pinnhål men då börjar det bli löljigt dyrt...
ikeahantverkaren: isåfall är det inga problem..se upp med om det går trögt att få i brädorna..då kan det vara en dålig leverans med felinställda maskiner från fabrik..börjar man istället banka utav häl...sike så får du en resning i laminatet som inte är så snyggt.går det ovanligt trögt så byt dessa mot uppvisande av kvitto. ;) var försiktig om du skall använda slagklots på klickgolv..använd
Snigla: Hejsan! När vi renoverade och rev ut vårat kök (började med en fuktskada). Så blev det som de andra här ovan sa.. börja uppifrån.. Börja med att snygga till och måla taket, spackla sedan och tapetsera/måla väggarna.. och ta sedan tag i golvet :) Men börja även skruva ihop lite stommar innan... det tar mer tid än man tror och när golvet väl har torkat vill man börja snabbt med
Johan Gunverth: Precis som ni skriver: svart/mörkgrå fog eller klinkerolja/paraffinolja. På vältbetong använder man kokt linolja med terpentin och det blir inga fläckar ens av läckande oljetråg. (Vältbetong läggs som asfalt och är vanligt i gigantiska lagerlokaler och allmänna vägar i Halland)
Badger: [citat] Ja, det finns och det är genomförbart. Bor du i Småland kan jag ge referens
johan77: Finns ingen golvbrunn så är det inget våtutrymme. Då kan du ha vad du vill ha på golvet.
PeterF: Låter inte som nån dum ide alls, platon, cellplast sen lägger du ett flytande golv. Jag vill hänvisa till http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/ground+floor+renovation/default.asp klicka sen på bilden längst ner till höger
Badger: En tumregel vid golvläggning är att lägga golvet i riktingen för fönster (ljusinsläpp, eller där du har max ljusinsläpp vid flera fönster). En annan "tumregel", men för plattor men går att köra med på vanligt golv är att du har riktningen från dörren, dvs där man "möter" rummets intriör vill man skapar "helhet". I och med att det är ett sovrum, så kommer ljuset spela mindre
Larre: Golvet på ovanvåningen i vårt sovrum lutade ganska mycket, ca 5cm från norr till söder. Idag när jag rev upp det gamla 23mm tjocka massiva bokgolvet så låg det ett målat gammalt furugolv under med samma lutning. Vi tänker lägga in ett DalaFloda MaxFura 25x159mm och frågan är nu om vi ska riva upp det gamla furugolvet och regla upp på de gamla bjälkarna eller om det är bättre
davidandersson: Tack för svaret hempularen! bygghöjden för platsfolie + foam + 7 mm laminat blir ca 1,1 cm. Vad blir det om man ska ha platon? Sen undrar jag också om någon har svar på min tredje fråga i ursprungsinlägget.
jessica: Jag hade helt klart valt klinkers 8-) Du behöver inte fuktspärra i tvättstugan.. Lycka till!
Matroad: Vi ska snart riva ut en röd härligt fluffig heltäckningsmatta från 1975 som ligger i vår gillestuga (vill inte veta vad som göms i den...). Jag och min man är oense om vilket material vi ska ha i stället. Jag vill ha oljad ekparkett men han säger att det kommer att bli svårt intill väggarna. Anledningen är att väggarna är putsade och liksom vågiga vilket gör att golvet inte kommer
Carla: Tack så mycket, det låter som en trolig orsak, vi kör på det.
Tompa01: Svala stengolv i vanliga rum under sommaren tycker inte jag gör något. Däremot i badrum kan det vara en fördel för att bättre torka upp samt öka luftcirkulationen. Själv kompletterar jag den vattenburna golvvärmen med en elslinga i just badrummet, men inte på andra ställen. Tompa
Badger: Jajamen. Kör på en kvartslist, betsa i önskad kulör (eller köpa färdig typ ek eller dylikt). Det ger en fin och naturlig "övergång" beroende på vad du önskar.
Matroad: Jag letar också efter det! Har i flera inredningsreportage sett ett snyggt klinkergolv från en butik i Stockholm som heter Maroc, men annars verkar det vara svårt att hitta något. Tel Maroc är 08-7147798. Har hittat flera engelska siter där man kan beställa Marockanst kakel men man får själv betala frakten och det blir nog en hel del... Klinkersen från Maroc kan man tex se här:
lastkaj: [citat] Förmodligen har du en list som kommer att täck cirka 10 mm av klinkerytan vid väggen. Om du inte ska ha det så tycker jag att du ska köra med akrylfog (som är övermålningsbar)
nikasp: Också mycket intresserad. Skön känsla i det känns det när man klämmer på det. Tyvärr finns inte den riktigt svarta modellen i Click... [citat]
daniellindholm: Okej, så man kan konstatera att det då blivit 'fel' färg just där spacklet har varit. Då finns det nog ingen annan utväg än att försöka slipa bort det ordentligt just vid dessa ställen, för jag antar att du inte vill slipa allt igen. Jag tycker inte att du har gjort fel. Det är inte så lätt att veta hur mättat trä är med lack och diverse. Det kan se perfekt ut då man just slipat
jessica: Kährs har en superbra produkt för detta. Den heter Wood filler Ages. Men det kanske hänger på HUR stora märken du har.Kolla direkt med en återförsäljare om det. Dom säljs i små burkar för ca.60:- Lycka till!
kelju: Försökt tidigare, men inte fått något svar! Nu börjar jobbet närma sig, så skam den som ger sig! Vi totalrenoverar vår ovanvåning. Golv består idag av spånplattor (150*60 cm ungefär). Regelverk CC 60. Innerväggar är byggda på spånskivorna. Det känns som golvet sviktar en aning och tyvärr så är det en puckel där den bärande väggen från nedanvåningen står. Dvs i mitten
svh9633: Håller precis på med detta! Det fiins inga genvägar till ett bra ljud och samma story är det med källargolv. Det må vara jobbit en stund men väl värt när det är klart. Bila är kul och dessutom kommer golvärmen att göra susen. Jag ska gjuta denna vecka så snart kan jag börja kakla. Jag visste inget om detta innan men med råd från forumet tog jag mod till mig och allt har gått