M
manu: Jag menar om det ska vara ngt spalt mellan golvspånskiva och vägg?
2 svar · 3,9k läst
S
synpunkter: OM du bor i sthlm kan du kolla med Linoleumkompaniet som ligger vid Jarlaplan / Birger Jarlsgatan. Dom bör kunna hjälpa dig.
3 svar · 3,9k läst
G
Golvnisse: Hej, Tack för era förslag. Jag kan tänka mig att det i de flesta fall är lämpligt att ta bort dörrkarmar och befintliga lister. Det blir säkert snyggast så. Problemet med vår hall är att karmar och lister är från 20-talet och att de sitter som berget. Om vi försöker ta bort dem kommer de att gå sönder. Projektet kommer dessutom bli ofantligt mycket större än vad det var tänkt
5 svar · 6,8k läst
H
hempularen: I princip så är det "bara" att sätta dit en termostat för golvvärme. Det som ev. kan komplicera det hela är att golvvärmetermostater normalt har en givare i golvet (och en i själva termostaten). De kan kopplas om från att antingen bara reglera på golvgivaren, håller alltså golvet på en bestämd temperatur, eller att reglera på rumsgivaren, försöker alltås hålla rumstemperaturen
1 svar · 1,3k läst
H
High_Fidelity: [citat] Ska ta mig en sväng till golvaffärer i helgen. I badtofflor. Men jag antar annars att det ligger nåt i att lackat golv som förr var vanligast numera är på väg ut...
6 svar · 5,6k läst
Linska
Linska: Nej, inte egentligen. Jag har lackad parkett i vardagsrummet och tycker att det är helt ok. Sen kan jag ju alltid gå in i badrummet och ställa mig på klinkergolvet utan golvvärme (inte eget val!) och bli riktigt kall om fossingarna, då kommer askparketten kännas jättevarm och skön ;)
7 svar · 2,0k läst
nimhed
nimhed: Jag har samma situation. Jag har plastmatta på en massonit som ligger på ett råspontsgolv. Det viktiga här är inte klinkers tyngd utan att det är stumt under klinkersen, annars kommer fogarna att spricka. Vad har du under spånskivan? Jag kommer nog att riva upp råspontsgolvet och regla upp. Jag har då ca en dm ner till gjutet golv, sedan enkel eller dubbelt med golvgips och sedan
1 svar · 2,2k läst
D
daniellindholm: Ja, precis. Det är väl som med allt annat. Det varierar så kraftigt. Matta är dyrare än vad jag hela tiden trott. Jag har tänkt på plastmattor som att det var det billigaste alternativet. Ett billigare laminatgolv verkar dock vara mycket billigare än även billigare mattor (förutsatt att man vill ha ett med trämönster på).
2 svar · 2,9k läst
P
Peter_K: Har sågat upp undergolvet för att ta bort lite avoppsrör och vattenrör. Rev samtidigt ut en del av isoleringen då den var full av sågspån och annat skräp, hade dessutom läckt lite runt golvbrunnen så det kändes bra att byta ut den. Under isoleringen låg det förhydringspapp och frågan är om den fyller någon funktion. Våningen under är uppvärmd källare med duschrum vilket är
0 svar · 2,8k läst
Linska
Linska: [citat] Detta gäller inte om man skall slipa om parkettgolv. Ska man lägga in nytt golv eller måla så gör man det sist. Men slipning av parkettgolv är en katastrof att göra efteråt. Har skrivit om detta tidigare, men det tål att upprepas. Vi slipade alla våra (många) parkettgolv efter det att väggarna var målade. Slipdammet yrde i hela huset och alla väggar och lister blev täckta
6 svar · 11,4k läst
G
Gutte: Håller med Yonna. Det går ju dessutom snabbare att lägga stora plattor i utrymmen som inte kräver fall.
2 svar · 1,5k läst
S
Snicki: Det går bra, samma hände i min hall och jag har inte märkt några problem (6 år sen). Ta höjd för det när du väljer hur mycket fix du ska ha under bara.
5 svar · 6,4k läst
C
Carla: Enligt PER:s branschregler för våtrum skall/får inte gipset skruvas i våtrum mer än för fixering medan lim eller fix eller vad man använder för att limma härdar, sedan skall skruvarna bort för att de inte senare skall "vandra" genom tätskiktet. Precis som ACME säger.
4 svar · 5,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Tips som inte framgår av länkarna: - Skyddsglasögon! - Skaffa en STOR lutborste. Svamp duger inte - Häll över hela dunken lut i en hink. Det blir lättare att röra om den under arbetets gång och det behöver kontinuerligt. - Snåla inte med lutet, golvet skall var blött i ett par minuter efter påföringen - Torrskrubba golvet med en stor vit Scotch-Brite för att lösgöra kalken,
4 svar · 1,2k läst
S
Sstammarn: Hmm..  Det kan nog stämma.  Men om jag vaxar golvet efteråt, får man inte en slitstarkare yta då ?
2 svar · 3,1k läst
R
robbanl: Jag har bilat upp hela källaren och dragit golvvärme. Anledning -Jag vill inte ha organiska mtr i källaren och kalla klinkergolv blir iskallt med vanliga element. -Man kan ångra sig och slänga in ett element om det blir för kallt men aldrig andra vägen Valet är enkelt drag slang, vill du spara pengar köp det på nätet och dra slangen själv... Robert
1 svar · 3,8k läst
L
Leoni: Jag skulle absolut lägga golvet i samma riktning som de avgränsande rummen, speciellt om det är samma eller liknande golv. Det är mycket snyggare! Så har man lagt parketten i min nya lägenhet, lagd på 50-talet.
6 svar · 10,7k läst
L
lassemajja: Jag har fått tips om att jämna ut vår nygjutna betongplatta med finbetong för att få en någorlunda slät yta att sedan flytspackla. Om det nu är en god idé så undrar jag hur jag ska göra. Kan man blanda den lite tunnare än vanligt eller ska jag "spackla" ytan? På ytan ska jag lägga parkett med ett underlag av 6 mm golvskum. Jag har ganska gott om tid på mig för torkning så det
0 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: Dubbla tätskikt är ju egentligen bara ett problem om du riskerar att luften mellan skikten kondenserar, dvs att temperaturen faller väsentligt mellan dessa skikt. Så lär inte vara fallet och du skall dessutom lägga golvvärme som nog totalt sett ger en lägre fuktighet i luften. Jag skulle köra på utan att fundera vidare på detta med dubbla skikt.
1 svar · 3,0k läst
N
Nussen: Jag har kört med flytspackel från Casco i tamburen. Det är bara att blanda till enligt beskrivning och hälla ut. Lätt som en plätt - och slätt som ett salsgolv! Härdar samma dag.. /Nussen
2 svar · 3,2k läst
N
Nussen: Laminat på parkett!!? Säg att du skämtar.. ;D //Nussen
3 svar · 1,3k läst
S
spikers_corner: Jag tycker det låter som att du har kommit ner till grundvattnet. Visst hade du tänkt ha ett gruslager under den nya plattan för dränering? Och skulle det i så fall ha kontakt med dräneringen runt huset. Om inte så tror jag det är risk att den nya plattan blir konstant fuktig, och i sämsta fall att de tränger upp vatten tex på våren då grundvattnet kan vara lite högre. Visst har du
1 svar · 1,2k läst
T
Torak: Tack så mycket! Ska ta tag i detta men det dröjer nog till efter jul. /Daniel
4 svar · 3,9k läst
C
Carla: Det är väl bättre att lägga ett lager golvspån 22 mm och limma ett lager golvgips 12,5 mm på det istället, då behöver du ju inte fundera. Jag förmodar att du inte pratar om våtutrummen för då är d3et ju kraven enligt BKR som gäller.
2 svar · 1,1k läst
J
JensEriksson: Brukar använda en kalkkvast om det bara är ett badrum. Är det störra ytor går det bra med en sopkvast. Så slipper man ligga på knä eller kröka rygg :)
3 svar · 3,8k läst
R
Riwallen: Finns ju inte furu som råspont heller här hemma. Får väl ta gran annars och såga till och lägga i pannrummet så att det torkar det är ju en lösning på problemet oxå.
7 svar · 6,5k läst
C
Carla: Jag håller inte med om att det är obekvämt att gå på, jag tycker att det upplevs mjukare än ett vanligt golv och även varmare faktiskt, mitt maxfura golv gränsar till ett rum med fiskbensmönstrad ekparkett, och furugolvet är mycket skönt att gå på i jämförelse.
6 svar · 7,2k läst
·
R
Riwallen: Eftersom det bara är 2 kvm finns det ingen anledning att fundera på vattenburet då det blir rätt dyr installation. Skulle satsa på golvslingor av el. Gå bara in till din närmsta återförsäljare så hjälper han dig med vilken sort du ska ha och hur du ska går till väga.
8 svar · 14,7k läst
A
Argorat: Håller på att renovera vårat badrum efter en smärre vattenskada, och vill då passa på att lägga in golvvärme... Det enda alternativet är elvärme, men frågan är hur mycket jag måste isolera under slingorna för att jag inte ska skicka ner värmen i källaren istället för upp i mina kalla fötter? Jag vet att frågan har ställts flera gånger tidigare, men då har det gällt
0 svar · 2,1k läst
E
Ellax: Vi har skiffergolv i badrummet och i hallen. Några erfarenheter är: För enklaste läggning skall plattorna vara kalibrerade så att de är något så där jämntjocka, annars måste man lägga dem i murbruk. Vår stenleverantör och vår plattsättare var eniga - olja INTE golvet. Det är också det råd som man får från Svenska stenleverantörer. Golvet skall istället såpas! Man kan
8 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.