Byggahus.se

En fråga om laminatgolv

1. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem
    Jag håller på att lägga in laminatgolv i ett rum hemma.
    Mot väggarna har jag lagt kilar eftersom golvet enligt instruktionerna inte skall ligga direkt mot väggen. Nu har jag kommit fram till elementet, hur gör jag där? Jag tänker alltså på där rören kommer upp ur golvet. Det blir ju inte så jättesnyggt om jag även skall lämna fem millimeters springa mot rören. Någon som fattar vad jag pratar om och som har någor råd att ge??  :-? Tack på förhand!

2. K
    Medlem · Östergötland · 1 284 inlägg

krillek

Medlem

Re: En fråga om laminatgolv

Du bör lämna "luft" runt rören också. Du täcker sen glipan med rörmanschetter. Kährs t ex har rörmanschetter i trä om du inte gillar standard i vit plast.

3. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem

Jag gjorde klart rummet igår (innan jag läst ditt svar) och lämnade en glipa runt rören. Tack för tipset om rörmanschetter, skall iväg på närmsta byggvaruhus efter jobbet och kolla efter såna. :)

4. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Hej,
    Jag har lagt både laminat och parkett hemma, och om jag var dig så skulle välja mellan två alternativ: Antingen välja mindre avstånd till rören och snygga till med byggfog i skarv mellan golv och rör. Det finns byggfog i olika färger och som matchar golvets färg. Personligen tycker jag det blir snyggast, och det är inte livsviktigt med exakt 5 mm överallt.
    Ett annat sätt vore att istället ta ett ordentligt avstånd på 5-6 mm och sedan dölja/täcka hålet med någon slags genomföring i plast ovanpå. Det borde gå att hitta på en byggfirma. Personligen gillar jag inte sådana, men det är ju en smaksak.

lycka till!

/Nussen

5. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem

Tack för dina ord Nussen! Nu är ju golvet redan lagt och det blev "alternativ 2", 5 mm
    glipa från golv till rör. Jag är nöjd som det är (vilket ju är huvudsaken), men ska titta
    efter rörmanschetter. Borde bli pricken över i. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.