lbg
lbg: [citat] Det var det fånigaste jag hört! ;D Måste vara en säljare som tycker om lite mer rustika plattor... ;) Tro honom inte! Jag har erfarenhet av alla dessa sorters plattor vi diskuterer, så det jag säger är inte taget ur luften :)
4 svar · 3,3k läst
G
gerry: Hej där, Du kan prova ringa till scanlita, dom verkar sälja stavparkett samt plankgolv från Litauen. www.scanlita.com
4 svar · 8,2k läst
P
pangibygget: Tack för alla upplysningar.Jag ska ta och fråga en skadereglerare från folksam som kommer hit angående en vattenskada jag haft.(större delar av öv,så nog funkar tätskiktet i badrummet alltid!! Parkett e bytt och ny skiffer på sina ställen så jag får allt ha grönt ljus från försäkringbolaget innan man lägger nytt i badrummet.
8 svar · 5,0k läst
R
Rebecca: Tack,tack! Alla erfarenheter är så välkomna! mvh R
16 svar · 18,5k läst
·
R
revco: Intressant, tack för svar! Du var den första jag hört talas om som faktiskt gjort det, även om det nu var en hylla i stället för ett golv.. :) Hur är det förresten med vitpigmenterad lack på ekparkett, bra eller dålig idé?
5 svar · 10,1k läst
nimhed
nimhed: Nya lacker gulnar absolut, i synnerhet de vattenbaserade. Välj ett lösningsbaserat lack så håller det sig lite bättre. Det luktar (mycket) värre när det appliceras med håller så mycket bättre.
4 svar · 4,0k läst
B
Bower: tack för synpunkten... ;)
2 svar · 1,8k läst
Boris
Boris: http://www.kahrs.se/ kanske? ;)
8 svar · 5,2k läst
S
Stefan_h: Har pratat med min frus kusins kompis.. som är mattläggare..De blev jobbigt.... ;D Enl honom om rummet är fyrkantigt som detta utan konstigheter och underarbetet är gjort som de ska tar det max 5 timmar att lägga in en sån matta för en gubbe... Den firman jag pratat med tar 390 kr/ tim.. = 1950 kr..
2 svar · 5,4k läst
P
PAN: Har efter slutbesiktningen upptäckt ojämnheter i parketten på ca 11 mm och parketten börjar släppa i skarvarna. Detta har skett nu på två ställen. Naiv som jag var så trodde jag på hantverkare och trodde vid första tillfället att detta inte skulle få några konsekvenser. Kan man få Garbo att göra ett nytt protokoll i o m att det även finns osäkerheter kring frågor om
0 svar · 2,1k läst
F
freeve: Jag funderar på att låta lägga industrigolv i garaget. Det skulle lösa problemet med fall mot golvbrunnen och ytbehandlingen i ett. Jag har sett att det finns ett fabrikat som kallas "fogfria golv", som verkar rätt. Är det någon som har erfarenhet av något sådant? Någon uppfattning om prisnivå?
0 svar · 2,6k läst
D
danieldanieldaniel: Kanske inte behövs nu men jag hade nog lagt ålderbeständig byggplast för att vara säker och sedan foam och golv
1 svar · 3,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Ett tredje alternativ är ju att lägga en avvikande rand med klinker som "list".
3 svar · 3,6k läst
J
johan77: Både linolja blandat med lite terpentin, eller vanlig opigmenterad golvolja, borde gå bra i ditt fall.
0 svar · 1,1k läst
A
Andreas8: Om skadan inte är allt för stor kan ni prova och droppa lite vatten i "hålet" och lägga en fuktig handuk/trasa över för att sen värma försiktigt med ett strykjärn, detta gör att trät reser sig, har själv lagat många parkettbucklor så.
11 svar · 6,0k läst
A
apan: osmo :)
2 svar · 4,5k läst
A
2 svar · 4,5k läst
F
forzamicke: ngn som kan tänkas bidra med bilder på hur det ser ut efter en sådan målning, är själv mkt sugen på det.. :)
8 svar · 45,0k läst
S
synpunkter: Kolla på byggfabriken.com.
1 svar · 6,9k läst
F
Frasse_: Precis min tanke, så jag dokumenterar det hela som det ser ut nu så att det finns bevis.
21 svar · 17,8k läst
B
Byggfralla: Håller på att renovera en 20-tals villa. Har rivit ut hela köket och även den på masonit limmade plastmattan. Under masoniten och mattan ligger ett fint gammalt grangolv (oslipat). Tyvärr har man nån gång i tiden installerat ett element i hörnet på köket och har man kapat i golvbrädorna för att dra upp rören. Kan det vara värt att rädda golvet och försöka se charmen i att inget
0 svar · 2,9k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Jag ar mätt igen och det är 15mm inte 16, såg att bla. Byggmax har 15mm kvartsstav så det borde fungera. Tyvärr är glappet på "fel ledd" så i sådana fall är det bara att plocka upp hela golvet...
2 svar · 7,6k läst
B
brevik: Tackar!
3 svar · 2,7k läst
T
tomtas_kaisa: Vi har fått vårat gamla grangolv slipat och oljat. Resultatet blev väl egentligen bra, men ljusare än jag trodde. Hade gärna haft en mörkare ton på det. Kan jag tona ner färgen med en lasyr fastän det är oljat? Kanske olja det en gång till men blanda i något pigment i oljan? Någon med erfarenhet som kan ge mig råd? /Kaisa
0 svar · 5,7k läst
B
Byggfralla: Hej! Håller på att renovera ett rum i mitt hus från 1920. Är färdig med väggarna. Är lite osäker på arbetsordningen sedan. Kan jag slipa golvet innan fönsterbräda, foder mm. är på plats? :-/
0 svar · 4,6k läst
S
Skogsbananen: Köket är idag kopplat till WC-stammen, men i ett annat rum. Till vänster i planskissen. Självklart kan jag dra avloppet under bänkskåpen, men först måste jag ju komma över till andra sidan dörren! Inte så kul att ha en rör liggandes tvärs över dörröppningen :D Nåt sånt här är det tänkt att det ska se ut: [bild]
12 svar · 6,3k läst
P
Anonymiserad 23608: JA, DET LÄR VARA UNDERLAGET SOM INTE ÄR SCHYSST, MEN FÖR ATT KUNNA REKLAMERA MÅSTE DU VETA VAD GOLVTILLVERKAREN KRÄVER AV UNDERLAGET. ÄVEN OM KRAVEN PÅ BUKTIGHET UPPFYLLS SÅ LIGGER INTE GOLVET HELT DIKT MOT UNDERGOLVET, MEN GOLVBRÄDORNA TAR INTE SKADA AV DEN SVIKT SOM UPPSTÅR. DET ÄR SNICKARENS JOBB ATT KONTROLLERA OCH EVENTUELLT JÄMNA AV UNDERGOLVET INNAN PARKETTLÄGGNINGEN. Kunde
1 svar · 2,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1323
4 svar · 4,2k läst
G
Gummigum: Hejsan, Vi har 'andrasortering' men dimensionen 135 X 28 mm ifrån Siljan. Det är normalt sett ett golv som går på export till bla Tyskland. Helt naturell, Siljan själva säger att det inte är lika väl torkat som ordinarie golv, vi förvarade det i ett halvbyggt uterum i ett år så det fick lite naturlig tork till :-) Baseco javisst - men jestanes vad det kostar i jämförelse! Vi gav 130
8 svar · 13,5k läst
C
chess: Jo jag vet att furu är mjuk men jag gillar det golvet,så det är därför jag vill ha det,vi får väl så småningom byta ut golven i sovrummen så att det blir enhetligt,menm tack för ditt råd iaf :-)
2 svar · 2,3k läst
S
Skogsbananen: Dammade inte speciellt mkt. Kommer inte ihåg var vi hyrde, men det kostade inte mer än nån tusing.
4 svar · 12,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.