B
Bygglarge: FÖRTYDLIGANDE!!! Gäller klinker och liknande....
2 svar · 3,1k läst
D
Doctool: Om man har lite tid att vänta kommer det med jämna mellanrum ut erbjudnade på kända märken=kvalitet=??? 14 mm ekgolv i samma prisklass som de som nämnts i tråden. Köpte själv Kährs ekgolv till ett pris något högre än ovan nämnda. Sedan kan man diskutera skillnader i kvalitet och även om det är 1:a eller 2:a handssortering. Man får syna golvet noga innan man slår till.
3 svar · 3,8k läst
M
Moses: Någon som vet var jag kan hitta ett golv med nåtning? Vilken fabrikant har det?
0 svar · 3,8k läst
A
aries: Tack för kommentarerna, det får väl bli flytspackel. Jag gillade Giha-golvet också.
4 svar · 4,3k läst
C
ClaesHelena: Hejsan ,vårt hus kommer v.23 och nu har det blivit dax att fundera över golven . Att det blir stav är redan klart men frgan är vilken metod som är bäst . Antingen hellimma in staven med ett flexlim eller spika staven på 2 st korslagda plywoodskivor 8+6 mm . Det smidigaste skulle ju vara att limma in golvet ,dels för att det går lite fortare dels så bygger det inte lika mycket . Nån som
0 svar · 2,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Japp, även golvskruvning visade sig vara en materialsport... :) Grabbers golvskruv (PTS kanske den hette?) visade sig vara avsevärt bättre lämpad för 14mm-golvet. Tittade även på "originalskruv" från Siljan, men den hade lika stor skalle som Byggmax VSB-skruv. Den torde alltså göra minst lika stor skada. Märkligt. Tack för tipsen!
8 svar · 9,7k läst
B
big-olle: yonna, kommer du att låta golvet vara som det är efter "dambindningen"? Som jag har föstått det är du ute efter en lite råare känsla, har jag rätt? Är själv på gång med samma sak och undrar lite över vilket medel du använt. Var bor du? Nära malmö eller? Vi ska bygga utanför Lund jag och min sambo. MVH Olle.
3 svar · 6,7k läst
R
RenoVera: Hej, Läste eran diskusion och kunde inte låta bli att tycka till.. Jag tror inte att det är så bra att lägga ett trä/laminatgolv på en så stor yta i ett sammanhängande stycke. Golvet måste ha en rörelsefog på x-antal mm, för att inte resa sig. När man lägger det i U-sväng, runt tex en dörrpost, eller ännu värre flera dörrposter, maximerar du risken. Jag skulle behålla
10 svar · 9,7k läst
·
F
Franke: Tack för tips och råd! Nu är fyspasset över [smiley=tongue.gif] Nästa gång hyr jag en maskin!
5 svar · 8,5k läst
·
saturnus
saturnus: Någon som har krypgrund med golv av lättbetong/cement typ isolätt? Verkar enkelt och praktiskt.
0 svar · 3,3k läst
B
Blaggan79: Har bestämt mig efter att jag pratade med Tarkett. Inga garantier gäller om man ställer köket på golvet. Vare sig det är sockel eller ben. Däremot blir diskmaskin, kyl&frys på golvet direkt.
2 svar · 9,3k läst
Chril
Chril: Min fru och jag har just köpt en stenvilla från -66. Vi vill gärna ha ett trägolv i ett av källarrummen. Det ligger ett där sedan tidigare, men det har blivit fuktskadat och måste rivas upp. Vår besiktningsman (också Anticimex) rekommenderade nivell: http://www.nivellsystem.se/ kanske det kan vara något?  :-/ man blir ju lite velig...
21 svar · 16,9k läst
K
kloka_elin: Jag har hört (men har inte egen långvarig erfarenhet) att foam ger ett mjukare underlag till att börja med, men att det efter några år liksom plattas till och hårdnar, och då inte har alls mycket stötdämpande effekt kvar, medan lumppapp ger något mindre svikt men håller stunsen hur länge som helst. Har själv lagt papp, men golvet har bara legat i två år än, så några längre
2 svar · 17,3k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: [citat] man slipar väl efter det man lagt i sika..då behövs ingen maskering
3 svar · 5,2k läst
C
cpalm: Finns väl bara två sätt förutom det du redan gett dig på. 1 - Försök att komma under tröskeln så att du försiktigt kan bryta mellan tröskel och golv och förhoppningsvis följer då spikarna med snyggt och prydligt och du kan slå ut dem "bakifrån". 2 - Inse att det inte kommer att gå att få bort den utan att förstöra den, och bryta bort den på enklaste sätt och sedan sätta dit
1 svar · 4,5k läst
U
ulrikam: Vi håller på och renoverar vårt kök och kan inte bestämma oss vad vi ska ha för golv. Under vår plastmatta ligger gammalt trägolv, plankor ca 10 cm breda. Jag skulle vilja behålla dem om det är möjligt. Jag vet inte om det funkar då vi ska riva upp det och lägga golvvärme under?? Går det göra snyggt om det skulle behövas skarvas eller dylikt beroende på kvaliteten? Om det är
0 svar · 4,1k läst
A
AndersG: "Hur mycket ojämnheter kan gag ha.?" Inte mycket om du vill slippa knarr. Var pratar vi om? 1mm? 5mm? Lägger du lumppapp under så tar det upp en del av skillnaderna.
0 svar · 2,1k läst
D
Drogen: Tänkte komplettera tråden om någon annan skulle söka efter samma ämne. Det blev clipsmetoden i alla fall, eftersom det inte fanns någon syll över golvnivå att spika i. Allplugg och clips cc 30 och sedan bara att pressa dit sockeln. Kanonsmidigt och stilrent eftersom det inte blir några spik eller skruvskallar synliga.
1 svar · 3,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: K24 om det inte är väldigt korta spännvidder.
1 svar · 3,0k läst
D
David: Castorama i Polen säljer Barlinek. mvh David
2 svar · 3,8k läst
E
erito: Jag frågade på Byggmax igår och då hade de ändrat sig. De kräver åldersbeständig plast under för att garantierna skall gälla. Ett rum lade jag som sagt utan plast, bara foam, men funderar nu på att plocka upp det och lägga plast under... :-/
9 svar · 12,9k läst
H
Hakanolotta: Hej och TACK! Så man kan alltså använda detta vitvax direkt på en oljad yta?? Blir då resultatet riktigt, riktigt vitt!!??? :O) Hej och hå Lotta
2 svar · 6,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Får prata med gammgubben som lärde mig att behandla golv för 20 år sedan. Han har i och för sig ett halvsekel i branschen, men gamla gubbar är ju oftast senila. ;) Förstår inte riktigt det där med att slipa för att det skall tränga ner. Lutar du golvet slurpar det ju bara till. Det är snarare svårt att hålla det jämnvått. Någonstans tar det ju luten vägen och inte katten
4 svar · 4,3k läst
N
Nusse77: Vi har haft Pergo Antik Kastanj (Vintage Collection) i vårat kök i över ett år och det ser ut som när vi la in det trots en hund som springer runt. Vi ska förmodligen lägga Pergo i resten av huset också, det är snyggt och slitstarkt.
6 svar · 25,0k läst
S
stromsborg: den vattenburna bygger en del men om du fixar golvspån som är urfrästa för slang så bygger de ca 22mm för golvspånet, 13mm golvgips, 2-3 mm flytspackel, fix 3-4 mm och klinker ca 5mm, blir ca 45-50mm inkl golvspån Detta är hur jag skulle gjort, sen finns säkert andra lösningar.......gipset kanske känns lite onödigt men trä är alltid trä och rör på sig, har du otur så spricker
5 svar · 3,6k läst
S
stromsborg: Kan alltid regla upp med vinkel på 10mm och 150mm lång i regeln, lite pyssel med sågning men då har du bra utgångsläge. Tänk åxå på avståndet mellan reglar, bör vara cc30 På de kan du lägga 22mm golvsån och limma 13mm golvgips. Nu har du stadig grund för klinker. Sedan kommer de till lite spackel osv om du önskar golvvärme. Kan tänkas funka om du gör någon form av ram för
1 svar · 2,7k läst
P
petol705: Tackar, tackar
2 svar · 3,1k läst
U
Ulla-Maija: Hej på er! I vårt skånegård har 2 gästrum av de tidigare ägarna gjorts iordning för uthyrning. Nu är tanken att vi ska inreda ytterligare ett rum i ladugården. De tidigare ägarna har förberett väggarna (isolerat vägg och tak) så där är det bara att slå på gipsskivor och tapetsera. Problemet är golvet, det är gammalt cementgolv som inte är rakt, kossornas bås syns. Enligt
0 svar · 3,5k läst
A
anders_dahl: Hej Alla Ska helrenovera toaletten inom det snaraste och har ett litet problem med mitt golv som jag skulle vilja ha synpunkter på. Har nyligen köpt huset och upptäckt att toalettgolvet är väldigt dåligt isolerat vid ena väggen. Toaletten ligger på gaveln av huset och är naturligt kallare än andra golv men det är faktiskt så illa att den varma inomhusluften kondenserar på golvytan
0 svar · 1,9k läst
M
mormith: För att minska stegljudet i källaren så ska du helt klart lägga lumppapp på reglarna. Isoleringen som du har i facken har ingen ljudisolerande effekt utan tar bara bort efterklangen / resonansen. Om du vill ljudisolera så är det massa (kg) som gäller. Ett eller 2 lager gips mellan de två våningarna är inte fel. Det ska vara helt tätt. Finns ytterligare en fördel med gips mellan
2 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.